יום ראשון, 21 ביוני 2009

מבשלת הדובים? איזה מין שם זה?

הנה - רצית פוסט על מבשלת הדובים, קיבלת! ובכלל - מי אמר שכל פוסט פה צריך להיות על בירה?

אחחחחח, בחירת שם למבשלה זה החלק הכי מסובך בבישול בירה. למזלי (או אולי לרוע מזלי?) אחי-שותפי-רותם הוא ממתג במיקצועו (ולשאלתכם - לא, זה לא משהו בחשמל, זה משהו אחר שאני לא בדיוק יודע להסביר). הוא מין סוג של קופירייטר-מעצב גרפי-פרסומאי (סדובסקי-ברלין - מכירים? הוא הברלין), ככה שבאופן טבעי אני משתדל לתת לו חופש אומנותי בכל הקשור ב-שיום (מילה שהמצאתי כרגע ל"מתן שמות", נכון יפה?), עיצוב גרפי וניסוח המלל על התוית ובכלל.

בכל אופן - כשיצאנו לדרך ועוד לא היה לנו שם אבל כבר כמעט היתה לנו בירה, רותם עיצב תויות ובהיעדר שם מוסכם למבשלה, הועמדתי בפני עובדה: מבשלת הדובים (רק לבינתיים, עד שיהיה משהו קבוע). ולמה דווקא מבשלת הדובים? זה צריך לשאול את הממתג - יש לו איזה תיאוריה. אני מכולם הייתי צריך לדעת שאין קבוע יותר מהזמני.

אז הנה ה"זמני" הראשון:
מתוית לתוית, מבירה לבירה, הפך השם ליותר ויותר קשה לשינוי (וזאת היתה הרי האסטרטגיה הסודית של הממתג הגדול מלכתחילה). נכון - מוניטין עדיין אין וגם את מי שמכיר את המותג המפורסם "מבשלת הדובים" אפשר עדיין לספור על אצבע אחת, אבל לאט לאט אפילו אני מתחיל להתרגל.

והנה "זמני" מספר שתיים ו"זמני" מספר שלוש:
בענייני מבשלות, מי שנוהגים לתת שמות (מתחכמים) לבירות עצמן, מסתכנים בבלבול הלקוח (וזה עוד לפני שהוא שתה), כך שלא פעם קשה לאותו לקוח להבין מה שם המבשלה ומה שם הבירה. למי שעדיין לא הבין - אנחנו הרי מהמתחכמים, כך שברור שאיפה שניתן לבלבל - אנחנו נבלבל. בעניין זה לפחות "הדובים" זה שם למבשלה שקשה לטעות בו כשם של בירה. מצד שני, כשמבשלים למגירה ולחבר'ה - לעזאזל הכל, העיקר חדוות היצירה. לא ככה?

אז כדי להביא את הפוסט המייגע הזה לכדי סיום, נראה שזהו זה. מבשלת הדובים זה השם - אלא אם יקרה נס ותחת השפעת 8.3% אלכהול (יונק הדבש) או 6.9% (אינדירה) נבוא עם איזה שם שוס שיצליח להניח את דעתו של הממתג.

5 תגובות:

רותם אמר/ה...

נתחיל מהסוף. אחרי שבעה בישולים וקהל אוהדים שהולך וגדל, ואחרי הרבה מילים שהושחתו בינינו בנושא השם, מישהו פה נשבר. כבוד הברומאסטר שלנו קיבל את "הדובים" כשם המבשלה שלנו.
ובכל זאת -
מעל במה מכובדת זו, אני קורא לכל המנויים, הגולשים המזדמנים, החברים ובני המשפחה וכמובן - חברי קהילת מבשלי הבירה בישראל:
אנא, חוו את דעתכם. האם אין "הדובים" שם נפלא? האם יש לכם הסתיגויות מנומקות? האם יש לכם רעיונות נוספים?
באם לא יתקבלו כאן תגובות נחרצות, יחרץ שמה של המבשלה הצעירה לנצח והיא תהיה, לתמיד, "הדובים".

שחר אמר/ה...

בהצלחה!

ש.

Dagan אמר/ה...

כן, אני יודע אחי היקר - הרמתי לך להנחתה. אני לא מודה חס וחלילה שהדובים זה שם טוב, אבל אני מודה שאתה גדול בלהתיש אותי במגרש הביתי שלך...

אבל לא נורא - מקסימום למבשלה הראשונה שלנו יקראו הדובים. זאת מבשלת הניסוי. העיקר - דומיין רשום כבר יש?

אדי סער אמר/ה...

מסכים החלק הכי מסובך בחירת שם. שם כזה שיהיה קליט, זכיר, מתוחכם, הומוריסטי עם גוון בינלאומי ויזכיר בירה...קשה. אני בסיעור מוחות עם בני הגעתי ל-Brew-Tali (טלי היא בת זוגו של בני). מתוחכם אה? קלטתם את כל הדקויות? גם לוגו בדרך יצירה משותפת שלי (copywriting) ושל חבר של בתי הקטנה (עיצוב ו...מיתוג. וכן, הכל נשאר במשפחה). בקרוב יוצג הלוגו בציבור. ובינתיים ל"דובים" המון הצלחה וכיף.
אדי

Dagan אמר/ה...

תודה אדי.
נראה שמאחורי כל מבשל בירה מצליח עומד ממתג/קופירייטר/מעצב אמביציוזי. הבירה היא רק ההשראה.