יום שישי, 19 ביוני 2009

ההלתתה ותוצריה - מפגש של מועדון יצרני בירות הבוטיק במבשלת קרלסברג

חברים - אני מתכבד לבשר באופן רשמי, קבל עם ועולם, שאני חבר במועדון יצרני בירות הבוטיק של ישראל. עכשיו, אחרי שהשתתפתי במפגש הראשון שלי, אני שם ואני קיים. אז נכון - המפגש של אתמול לא היה הראשון בסדרה כי אם השני, אבל את הראשון החמצתי (בקושי הספקתי להרטיב את הציוד שלי כשהוא יצא לדרך). אני גם יודע שהמועדון שביר מאסטר הקים כבר קיים, נפגש ופועל זמן רב (אבל זה "לפני הספירה" מבחינתי. אני עוד לא נולדתי). בשבילי, אתמול נורתה יריית הפתיחה.

כבר לפני כמה שבועות כתבתי על סדרת המפגשים הצפויה בפוסט שהסתיים בשאלה "האם ההבטחה תקויים". אמנם אחרי מפגש אחד קצת מוקדם לקבוע בצורה מוחלטת אבל מה שאני בהחלט יכול להגיד שכמו שזה נראה כרגע - התשובה היא "כן!". הקורס בהחלט עונה על הצפיות ומעבר לכך.
מועדון יצרני בירות הבוטיק של ישראל - ICBS בלע"ז (שיקרא להלן "המועדון", ברשותכם) חי ובועט בזכות שחר מ-Beer Master ושותפתו - יפית, שביחד עם מבשלת קרלסברג (או אם להיות קצת יותר ספציפי - עם אביחי גרינברג הברומאסטר של מבשלת קרלסברג) יצרו תוכנית מפוארת של 15 פגישות - אחת לחודש, ללימוד, העשרה, מפגש רעים, החלפת חוויות ולא פחות חשוב - לטעימות. המפגש אתמול היה בנושא "ההלתתה ותוצריה" (תגידו, גם לדעתכם Malting באנגלית נשמע הרבה יותר טוב מ"הלתתה"?).

נפגשים במרכז המבקרים בקרלסברג. הצפוניים הגיעו בהסעה מיוחדת (חינם!!!) מתל אביב. בדרך שחר כבר צ'יפר אותנו בבירה שהכין מבעוד מועד - שלא נסבול מנפילת אלכוהול בדם חס וחלילה עד שנגיע לאשקלון. הדרומיים מגיעים ישר למקום.אז קודם כל, מאחר ובמייל משחר נתבקשו המשתתפים להביא איתם בירות לטעימה, ומכיוון שאני לא ממש מכיר אף אחד בפורום - הקדמתי לעשות והזמנתי מהגרפיקאי-שותף-אח (הלא הוא רותם האחד והיחיד) כרטיסי ביקור, שאוכל להרשים באמצעותם מבשלים עמיתים או סתם עוברי אורח. השתמשנו בעיצובי התויות של הבקבוקים כבסיס (נחשו איזה היה המבוקש ביותר...)
במבשלת קרלסברג (ביקור ראשון שלי, אז תרשו לי להתלהב) יש מרכז מבקרים מדהים. בר גדול ומרשים, לצד מוזיאון קטן אך מקיף הסוקר את התפתחות הבירה במהלך השנים, עם מוצגים ארכיאולגיים והסברים, וכמובן - אולם הרצאות מעוצב כפאב בו מתקיימות ההרצאות. הכל ברמה מרשימה ובעיצוב מוקפד ויפה.
שחר פתח ונתן סקירה על המשך הקורס ושטח את תפיסת עולמו ומטרותיו בקורס:
אביחי (תמונה למטה באדיבות ביר מאסטר) הסביר על מבנה גרעין השעורה ועל התהליכים שעוברים עליו במהלך ה-malting. ההרצאה היתה מרתקת ומעשירה (בהחלט למדתי המון) וניתנה הזדמנות לשאלו שאלות ולהעמיק לפינות חשוכות (הזדמנות שנוצלה היטב ע"י הנוכחים).
אני אסקור בקצרה (מאוד) את עיקרי התהליך:

השריה (steeping) -
הגרעינים מושרים במיים במטרה להעלות את הלחות שלהם מ-13% ל-45%. בלחות של 45% שנשמרת למשך זמן ארוך (כמה שעות) הגרעין חושב שיש תנאים טובים לגדול ולהפוך לצמח ומשתחררים אינזימים בגרעין שלמעשה מכשירים אותו לנביטה. האינזימים מבצעים שתי פעולות - (1) פירוק התווך הבין תאי ו"חשיפת" תאי העמילן; (2) פירוק העמילן והפיכתו לסוכרים.

הנבטה (sprouting) -
למעשה ההנבטה מתרחשת כחלק מתהליך ההשריה. הגרעין מתחיל לגדל עלה שצומח מתחת לקליפה לאורכו, ושורשים שגדלים מחוץ לקליפה.
ייבוש (drying) -
הייבוש מתבצע באמצעות הזרמת אויר חם דרך הגרעינים והוא משמש למעשה להפסקת הנביטה וקיבוע מצב הסוכרים. במהלך הייבוש הלחות בגרעין יורדת מ-45% לחות ל-5% בלבד. הייבוש הוא המקום בו ניתן להשפיע על אופיו של הלתת - הארומה שלו, הטעמים והצבע שלו. באמצעות שינוי בפרופיל הטמפרטורה ניתן לשלוט על הפרמטרים השונים ולייצר אין-ספור תוצרי לתת שונים.

כמובן שההרצאה היתה רחבה הרבה יותר והקיפה מידע רב מעבר למה שהראתי כאן - אבל זה ממש הבסיס.

אחרי שהחכמנו, השלב הבא היה טעימת בירות שהבאנו מהבית. 4 מבשלים נענו לפניה והביאו ממרכולתם. קרלסברג דאגו לסנדביצ'ים, זיתים, ביגלה וגם העמידו לרשותינו את הברזים שלהם - גיניס, קרלסברג, טובורג, סטלה. אחרי שנישנשנו ושתינו קצת נוזל מסחרי - עברנו לטעימות של הדברים האמתיים.
היו שם בירות מסוגים שונים, מתובלות ומועשרות, מחוזקות ומתוגברות. משה ממבשלת זינה הביא IPA ליצ'י ובירת ביטר כהה וחזקה. את הפירות פחות אהבתי אבל הביטר היתה ממש מעולה! סבטלנה וליאב הביאו בירות מתובלות מעניינות ומקוריות - בירה קייצית עם תפוחים ובירה מיוחדת עם ג'ינג'ר. שוב - למרות שאני לא מחסידי הפירות בבירה - היה מעניין ומלמד לטעום ולהתרשם. ניר דגן ממבשלת גולדה הביא בירת חיטה קלה ונעימה. יופי של דברים!
ואני? אני הבאתי 3 סוגי בירה ולמעשה זו היתה ההזדמנות הראשונה שלי לנסות אותה על אנשים שמבינים עניין ובפורום מכובד שכזה. היה צריך קצת אומץ (כן, כן) אבל אני הרי ידוע באומץ ליבי. הבאתי את המכה הראשונה (אייל מעושן בסגנון סקוטי), אינדירה (IPA) ויונק הדבש (בלגית דבשית ארומטית).
בסה"כ אני יכול לומר שעברתי את זה בשלום ואפילו קיבלתי תגובות חיוביות ואוהדות - גם על הבירה וגם על התויות כמובן (יפה רותם!). כרטיסי הביקור אגב היו להיט ונגמרו הרבה לפני הזמן (בעיקר אלה עם האיור מהתוית של יונק הדבש, ברור...). נדפיס עוד לפעם הבאה.

קינחנו בסיור לילי מודרך במפעל, על השלבים השונים בתהליך הייצור והציוד המפואר - דבר מעניין ומלמד בפני עצמו (אם כי אוי לבושה, אין לי תמונות גם מהחלק הזה).

זהו, אז כמו שאמרתי - היה ממש אחלה. תודה לאביחי ולשחר ולכולם על האוירה ועל השיתוף בידע ובנסיון. להתראות בפעם הבאה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

היי בני,
תענוג לקרוא ולהיות שותף להתלהבות שלך. נראה לי שיש מקום להפיק חוברת של כל הפגישות הצפויות בסגנון קל ומחייך כפי שאתה כותב.
בהצלחה
אבא