יום שבת, 23 בינואר 2010

סיור בקרית גת (מבשלת נגב) ובונוס בשריגים

כבר כמה שבועות שאנחנו מחכים בסבלנות לרגע הנכון שאפשר יהיה לנחות על יוחאי ועל מבשלת נגב במשכנם החדש בקרית גת. לא רצינו להתנפל כשיוחאי התמודד עם כל הבלגן של ההקמה ומלאכת ההרכבה אבל כמה אפשר לחכות? אז ביום חמישי התגלגלנו דרומה לראות אדם שהגשים חלום (חלום של רבים מאיתנו למעשה).
ואם כבר עושים את כל הדרך לנגב, חשבנו שיכול להיות נחמד לקפוץ לביקור אצל אוהד אילון ממבשלת עמק האלה שבישוב שריגים. אוהד בנה בשתי ידיו מכונת בישול AG חצי-אוטומטית מפוארת ואחרי שראיתי את התמונות הייתי חייב לבוא לשטוף את העיניים ולא פחות חשוב - לגעת בידיים. אוהד גם ניצל את ההזדמנות מצידו והצטרף אלינו לביקור אצל יוחאי ואח"כ המשכנו אליו.

זו הזדמנות לגלות לכולם סוד שלא רבים יודעים - קרית גת זה כאן מעבר לפינה! פעם זה היה רחוק. אי שם בדרום, בדרך לבאר שבע. מקום שעוברים לידו וממשיכים הלאה. עכשיו, עם כביש 6, זה קצת יותר מחצי שעה מכפר סבא. מדהים. והדבר הכי מדהים הוא שהאיזור הזה פשוט מופלא ביופיו. המון ירוק בעיניים, שפע של חקלאות, גבעות מיוערות מוריקות וערוצי נחל קטנים בין הגבעות. ארץ ישראל במיטבה.

טוב - מספיק עם הרגשנות הזאת, בואו ניגש לעניין. תכירו, זה יוחאי:
יוחאי שכר שטח של 250 מטר באזור התעשיה בקרית גת ובמשך החודשים האחרונים מילא אותו בציוד ומכונות והפך אותו לציון דרך שעוד רבות ידובר בו בפריצת מבשלות הבוטיק בארץ ישראל. את המבשלה ואת קו הביקבוק הוא רכש כציוד משומש בגרמניה, שלח אותו מפורק לארץ וכאן הרכיב (יחד עם שותפו) את הפאזל למערכת מלאה ועובדת.
תחילת התהליך במטחנת הגרעינים. יוחאי והשותף שלו שיפצרו ובנו את המטחנה הזאת שמרסקת שק של 25 ק"ג לתת ב-10 דקות. יופי של מפלצת.
המערכת היא מערכת שני מיכלים. בראשון יש חימום, שם מחממים את המים ומבצעים את המאש. לאחר מכן מעבירים את המאש כולו (מים וגרעינים) למיכל השני בו יש false bottom ושם מבוצע המיצוי והסינון של התירוש דרך הגרעינים - חזרה למיכל הראשון, בו מבושלת הבירה. בנוסף יש מיכל שמשמש לאחסון מים חמים, ממנו מעבירים מים חמים למיכל השני ל-sparging. בסה"כ התהליך דומה לתהליך בישול ביתי, רק הכל בגדול. המערכת מיועדת לבישולים של עד 1,000 ליטר.
מכאן התירוש מקורר ועובר לאחד משני מיכלי התסיסה, שם הוא מבלה כשבוע בטמפרטורה 18 מעלות או טמפרטורה אחרת בהתאם לסגנון. טכניקה מעניינת של הגזה מתבצעת כבר בתסיסה הראשונית - מיכל התסיסה שומר על לחץ שנקבע מראש ומשחרר לחץ עודף באמצעות ווסת. המשמעות היא שהבירה מוגזת בהתאם להגדרה כבר מהשלבים הראשונים לתסיסה והיא ממשיכה את כל הדרך ל-secondary ולבקבוק כשהיא מוגזת.
לאחר מכן התירוש ממשיך ועובר למיכל יישון והבשלה שנמצא בתוך חדר הקירור בו נשמרת טמפרטורה של 4 מעלות, למשך שבועיים נוספים של secondary.
מכאן - לקו הביקבוק. הקו נרכש משומש בגרמניה, פורק, נארז ונשלח לארץ. כאן הוא שופץ, שודרג והורכב מחדש. הקו עדיין לא עובד באופן מלא והמילוי מחייב תמיכה ידנית ונגיעה פה ושם. כמו שזה נראה - זה כרגע הפרוייקט שגוזל את מרבית הזמן של יוחאי ושותפו. אני מניח שכמו כל הפרוייקטים הקודמים, תוך זמן קצר גם הפרוייקט הזה יושלם בהצלחה.
הבירה של מבשלת נגב מפוסטרת בבקבוק לאחר המילוי. יוחאי הסביר שהפיסטור מאפשר עצירה של פעילות השמרים ו"קיבוע" של הבירה במצב בו עזבה את שערי המפעל. בירה שאינה מפוסטרת ממשיכה "לעבוד" ולהשתנות ואין אפשרות לשלוט על התוצר שיגיע למקרר בבית הלקוח, לעומתה בירה מפוסטרת מאפשרת שליטה טובה על התוצרה הסופי.

והנה הבירה ארוזה ומוכנה למשלוח...
ברור שבין לבין לא פיספסנו אף הזדמנות לשתות משהו. גם בירות של מבשלת הנגב (חלק מפוסטרות וחלק שלא פוסטרו) וגם בירות שאנחנו ואוהד הבאנו איתנו.
ואם יש משהו שאפשר לקנא בו (חוץ מכל מה שהצגתי עד עכשיו), זה הנייר הזה:
זהו. נפרדנו מיוחאי (ומהשותף), הודנו להם על סיור מרתק והמשכנו מבוסמים קלות לתחנה הבאה - מבשלת עמק האלה שבישוב שריגים. האמת - כשנכנסנו לאוטו הבנו שעם כל הבירה הזאת לא אכלנו כלום וזה לא נראה כל כך טוב. חשבנו לעצור לאכול משהו קטן אבל אוהד הציע שנאכל משהו אצלו בבית ואנחנו הסכמנו לרעיון בשמחה. וכך - עוד לפני שניגשנו לראות את המבשלה של אוהד, התיישבנו לאכול ארוחת צהריים כיד המלך.
אחרי שאכלנו, אפשר להמשיך לתוכנית האומנותית... הלוט הוסר והמכונה המופלאה נחשפה. מדובר ב-setup אופקי של 3 סירים בנפח 100 ליטר כל אחד. המערכת נבנתה ע"י אוהד מאלף עד תו - בשתי ידיים. הרבה מחשבה, תכנון וזמן (טוב, ואולי גם קצת כסף) הושקעו במאסטר פיס הזה. כשרואים איך אוהד מלטף את המערכת מבינים את הקשר המיוחד שנרקם בינהם...
צנרת שתוכננה בקפידה וסט ברזים מרשים מאפשרים הנעה של המים והתירוש מסיר לסיר ודרך מחליף החום המשולב במערכת - הכל דרך משאבה אכזרית אחת שממוקמת בתחתית המערכת. גם מחליף החום הממוקם בתוך הקומפלקס הושחל ונבנה ע"י אוהד (הוא דומה לזה שאני בניתי אצלי) והוא מאפשר החזרה ואגירה של המים ששימשו לקירור. המערכת גם מאפשרת לבצע CIP באמצעות מים רותחים בכל הצנרת והמערכת. הגישה לכל הברזים היא מהחזית והמערכת תוכננה בצורה שהופכת את השימוש בה לקל ונכון מכל בחינה.
טמפרטורת המאש נשלטת ע"י בקר טמפרטורה כאשר למעשה במקרה של ירידה בטמפרטורת המאש, התירוש נשאב מה-mash tun ועובר בתוך צינור סלילי שעובר בתוך סיר ההרתחה של המים. טמפרטורת התירוש נשלטת בדרך זו באופן אוטומטי ומבלי לבצע חימום ישיר של התירוש. פתרון מקסים.
אחחח... איזה מערכת. בינתיים, למרות המערכת המפוארת אוהד עדיין מבשל עם רכז וגרעינים אבל הבטיח שבקרוב מאוד יעשה את המעבר. אני מניח שאנחנו עוד נשמע על זה.
זהו - תודה רבה לאוהד על האירוח, הצגת המערכת הסבלנית ועל ארוחת הצהריים הנהדרת. היה גם נחמד לפגוש את עידו שהנעים את זמננו בשלל קסמים מדהימים והיה מארח למופת. עכשיו אני יודע איפה זה שריגים ואיפה אפשר למצוא שם בירה טובה.

21 תגובות:

רועי אמר/ה...

ואוו, brew porn

נועם אמר/ה...

וואו.
מה שאני לא מבין הוא למה עם כזה SETUP הוא עדיין מבשל מרכז? אז למה המאש טאן?

ובהמשך לתגובה של רועי. לבשל אקסטראקט בכזה סט אפ משול ל....
טוב לא חשוב.

אילן אמר/ה...

דגן - הרגשת הבדל בטעימה של בירה מפוסטרת לעומת אותה בירה שלא עברה פיסטור?

מעניין לגבי הרשיון לייצר אלכוהול - יש הגדרה בחוק מה זו "בירה"?

נועם אמר/ה...

חיפשתי ולא מצאתי הגדרה בחוק ל"בירה"
יש הבחנה מבחינת מיסוי בין משקאות משכרים בעלי אחוז אלכוהול שמתחת ל17% לאלו שמעל 17%.

נועם אמר/ה...

ואח"כ מצאתי את
"פקודת המשקאות המשכרים (ייצור ומכירה) [נוסח חדש]"
מסתבר שזה מוחבא היטב אך יש עותק באתר של בירדי:
http://www.beer-d.co.il/image/users/65841/forum/7366/big/393248.doc
יש שם את הגדרת החוק לבירה. אבל הגדרת החוק אינה מתייחסת לשיעור האלכוהול במוצר.

רועי אמר/ה...

דגן,

הצלחת להבין איך בדיוק נשמרת הטמפרטורה?

אני לא רואה ברזים חשמליים על צינורות הגז, על מה קופסאת הבקרה שולטת?

Unknown אמר/ה...

נועם - על פי פקודת החוק היבש - אנחנו כולנו עבריינים ?
2. (א) לא תהא לאדם מזקקה, לא יחזיקנה ולא ישתמש בה, ולא יעסוק בעסקי יצרן, אלא אם יש בידו רשיון לפי פקודה זו בטופס שנקבע ונתן ערובה, בדרך שנקבעה, למילוי התחייבויותיו כראוי.

נועם אמר/ה...

עודד
על פניו, כן.

Dagan אמר/ה...

כל הברזים הם ידניים, אבל יש לו בקרה של טמפרטורת המים בסיר הראשון (ברז הגז נשלט ע"י הבקר). התירוש עובר בזרימה דרכו וכך הוא מחומם באופן עקיף ושומר על טמפרטורת היעד.

ולעניין הפרת החוק...
מה שיש לנו זה לא מזקקה, זו מבשלה - כך שאני חושב שאנחנו בסדר

Dagan אמר/ה...

ולעניין ההבדל בטעם בין הבירה המפוסטרת ללא מפוסטרת - לא הרגשתי בהבדל אבל יצויין ששתיתי את שתי הבירות בהזדמנויות שונות ולא האחת ליד השניה.

יכול להיות מעניין באמת לבצע טעימה משווה ולבחון את ההבדל. צריך לזכור שמשווים בירה "מקובעת" עם בירה "משתנה" כך שההבדלים בינהן כנראה משתנים עם הזמן.

עמנואל אמר/ה...

לא חשובה הבירה, לתכנן ולייצר כזאת מכונה זה תענוג בפני עצמו.
אגב, מכונות כאלה לא עושות בירה יותר טובה, הן עושות חיים יותר קלים.
בכלל, בירה טובה נעשית בשלבים שלפני המכונה ואחרי המכונה, בתכנון נכון של המתכון ובתסיסה בתנאים מבוקרים.
בהנחה שהמאש נעשה בטמפרטורה הנכונה אין שום יתרון במכונה היפה הזאת מעבר לנוחות.
נא לא לשכוח שאנחנו מנסים להתרחק ממוצר תעשייתי וכך לזכות בבירה איכותית יותר, יוצא שאנחנו מנסים לחקות את המכונות התעשייתות ותוצאה בלתי נמנעת היא בירה פחות איכותית. ראו ערך פיסטור.

עמנואל אמר/ה...

עודד, ייצור בירה שלא לצורכי מסחר אינו נופל בגדרי החוק שהוזכר לעיל.
מכירת בירה מייצור עצמי אסורה ללא רשיון ואף מהווה עבירה פלילית....
דגן, מיזקקה על פי החוק גם תהליך יצור כהילים שלא בדרך זיקוק.
לחיים!!

Dagan אמר/ה...

עמנואל - עפ"י לשון החוק - מזקקה היא כלי לייצור משקאות שיש בהם יותר מ-25% אלכוהול. בבירות שלי יש פחות (-:

עמנואל אמר/ה...

דגן,
לסעיף 2 לחוק שני סעיפים. סעיף ב' נוגע לענינינו.
בירה היא משקה משכר, ראה הגדרה בסעיף 1 לחוק. סעיף 2(ב) קובע כי: "מי שאין לו רשיון באמור (בסעיף א') והוא - (1) מייצר משקאות משכרים....דינו- מאסר שנתיים או קנס 1000 לירות."
הייתה יכול לעמוד בקנס? כמדומני זה שקל של ימינו  

Dagan אמר/ה...

וואלה. אני מציע שכאקט מחאתי נפסיק כולנו לייצר בירה לאלתר. חרם יצרנים.
בואו נראה להם מה זה!!!

יואב אמר/ה...

דגן, הצעה ליוחאי...שישים כמה בקבוקים לא מפוסטרים בצד ליישון ונדגום אותם במקביל למפוסטרים כשתארגן לנו ביקור אצלו :)

דרור אמר/ה...

אם אתם צריכים, אני מכיר עו"ד טוב...

:)

אנונימי אמר/ה...

הייתי מעוננין לדעת כמה או מוכר את המוכנה שבנה במו ידיו?? אני רציני

אנונימי אמר/ה...

הייתי מעוננין לדעת כמה או מוכר את המוכנה שבנה במו ידיו?? אני רציני

Dagan אמר/ה...

אנונימי יקר - נראה לי שאתה מבקש מאדם למכור את התינוק שלו, אבל מי אני שאגיד... אולי הוא יכול לייצר לך עוד אחת כזאת.
תכל'ס - אתה מוזמן לפנות אל אוהד ישירות: www.ella-beer.co.il

נעמי מט״י קרית גת אמר/ה...

נשמע נחמד. את אוהד אנחנו מכירים וגם את גל ספיר שמייצר בירה. מפרגנים ומאחלים להם הצלחה. לעידכונכם שבאזור עמק האלה יואב יש כבר מספר מכובד של מבשלות ויש רצון לסייע בארגון ושיווק - כמו למועדון היין.
פעם הבאה בקרית גת תעצרו ברח חשוון באזור התעשיה אצל בישולי - המסעדה של לילי שירזי. אוכל פרסי וישראלי. טרי. הכל מיוצר במקום כולל כל הסלטים. המסעדה פתוחה כל יום ובמחירים הגיוניים.
יש פעילות תיירותית רבה באזור ואנחנו שמחים לסייע ולקדם כל עסק שמעוניין.
נעמי מט״י קרית גת