יום שבת, 30 בינואר 2010

ביקבוק של ה-AG הראשון שלי

כמו שעודד כתב ב"חובבי ציון", הביקבוק זה העז (ב"הא" הידיעה) של בישול הבירה הביתי. הוא לוקח זמן, הוא מעצבן ואין בו שום חדוות יצירה. זו עבודה שחורה שצריך לעשות וזהו. אפילו אי אפשר לשתות תוך כדי. כבר מזמן חשבתי שאם להשקיע בציוד שישפר את מלאכת הבישול - צריך לכוון לשיפור הביקבוק. הקדשתי גם לא מעט מחשבה באיך אפשר לשפר ולייעל את התהליך אבל ללא תוצרים ממשיים בשלב זה.

אז היום בוקבק לו בישול ה-AG הראשון שלי אחרי בדיוק שבועיים של תסיסה (ללא racking), עם יבול של 51 בקבוקים. זו בירה מסוג ביטר, העונה לשם "עוקץ". הבירה הזאת נבחרה כראשונה לא בכדי. היו מספר נושאים שהשליטה בהם קשה בבישול מרכז והרעיון היה שבאמצעות ה-AG אפשר יהיה לקלוע למטרה בצורה טובה.
המטרות שהגדרתי לעצמי היו:
1) לתכנן ולפגוע ב-FG נמוך יחסית (1.012)
2) להגיע לבירה בהירה וצלולה, יותר ממה שהדובים רגילים

אז לפני שנגיע לנושאים שעל הפרק - נציין שהריח של הבירה היה נפלא, אבל כבר במבט ראשון ראיתי גושי שמרים בצבע לבן שצפים להם בנחת בבירה (ולא שוקעים כמצופה מהם בשלב הזה) זה משהו שלא זכור לי בבישולים קודמים ואני לא בטוח מה הגורמים המשפיעים כאן (יש למישהו רעיון?). אני יכול להרגיע שרוב הגושים האלה לא הגיעו למיכל הפריימינג ואלה שכן, נשארו שם ולא המשיכו לבקבוק, כך שלכל כוחותינו שלום.

נתחיל ב-FG. הגעתי ל-1.012 - בדיוק לפי התכנון. אני לא אקח כאן יותר מידי קרדיט על ההצלחה. נראה לי שזה יותר מזל משכל, או סתם beginners luck אבל תודו שזה יפה. הבירה יצאה מרירה וקלת גוף, בדיוק כמו שצריך. כמו שאנחנו אוהבים אותה.

ולגבי הצבע - גם כאן נרשמה עמידה ביעדים. בבישול מרכז (אפילו כשמדובר ברכז extra light) אין מצב להגיע לגוון בהיר ממש. הבירה שיצאה היום היא בהחלט בהירה יותר מכל מה שבישלנו עד היום. מבחינת הצלילות - כרגע היא עדיין עכורה אבל זה דבר שזריך להבחן אחרי lagerring או לאחר שבועיים שלושה בבקבוק. אני מניח שזה יהיה בסדר.

אין תמונות מהביקבוק (התעצלתי). אז הנה תמונה של עוקץ מהסיבוב הקודם שלו.

4 תגובות:

עמנואל אמר/ה...

יופי! נשמע כמו הצלחה גדולה למרות התקלות בדרך. הבירה תהיה צלולה גם בלי קולד ברייק. הזמן יעשה לה טוב.

יואב אמר/ה...

דגן, התופעה שהשמרים צפים מוכרת לי, לדעתי יש קשר בינה לטמפרטורת תסיסה נמוכה יחסית. בכל מקרה בבקבוק זה מסתדר (תנער מדי פעם)

אנונימי אמר/ה...

הי דגן.
הפקק של "עוקץ" עשוי עם חותמת?
אהבתי את הרעיון


אולג.

Dagan אמר/ה...

אולג
כן - זו חותמת. אני משתמש בדיו מיוחד שניתן להחתים איתו על כל חומר והוא לא יורד ולמזלי לאשתי יש חנות עם כל מיני חותמות וסוגים שונים של דיו אז אני יכול להשתולל
למעשה, גם בבירת הצ'ילי שלי החתמתי את הפקק. במקרה ההוא זה היה באמצעות חותמת שאני פיסלתי ממחק. יצא מגניב.