יום ראשון, 3 בינואר 2010

ביקור במבשלת הגולן

על מבשלת הגולן שמעתי מזמן אבל אני מודה שעד עכשיו טרם הזדמן לי לדגום את הבירות שלהם. לא - לא קיבלתי המלצות חמות לנסות וגם מה שקראתי על הבירות המוצעות במבשלה לא ממש גרם לעשות את הדרך, אבל טיילנו ברמה, חיפשנו מקום לארוחת צהריים והיה נראה לי נחמד לנסות כמה בירות על הדרך. בד"כ אני שמח להיות מופתע לחיוב ובהחלט שמח לפרגן אבל הפעם... איך לומר בעדינות... המלצה חמה לא תמצאו כאן.
עוד לפני שנכנסים זה נראה כמו מבשלה גדולה ומכובדת. היא יושבת בקומפלקס תיירותי באזה"ת של קצרין, בבניין עגול עם שלטים מעוצבים מאירי עיניים. בכניסה למבנה דיילות חביבות מציעות לך "מסע רב חושי במרחבי הגולן" (וואו!!) ומציעות בגאווה לא מבוטלת את המסעדה והמבשלה שלמעלה "בירות מעולות, ממי מעיין, לא מפוסטרות שאנחנו מבשלים כאן".
המבשלה נמצאת ממש באולם המסעדה ושלושת מיכלי התסיסה ממוקמים בחדר סמוך עם קיר שקוף מפריד. המבשלה, בנפח 1,000 ליטר וכל אחד ממיכלי התסיסה בנפח של 1,400 ליטר - בתסיסה פתוחה (open fermentation). בקומה התחתונה נמצאים מיכלי האחסון אליהם מועברת הבירה לאחר סיום התסיסה. לפי ההסברים הניתנים התסיסה אוכת 3 שבועות ולאחר מכן הבירה "מיושנת" למשך 6-8 שבועות נוספים. סה"כ 3 חודשים מהבישול לשתיה. זה הגיוני לכם? לי זה קצת מוזר.

הנה המבשלה...
ומיכלי התסיסה
ההפתעה הראשונה שלי היתה שכל הבירות המבושלות במבשלת הגולן הן לאגר (כן, לא ידעתי). אני רואה בזה פספוס. לאגרים יש לנו כאן כמו מים. אייל זה מה שחסר. ארבע הבירות המוצעות הן גולן, גליל, עמק ובזלת. הטעימות מוצעות במבנה של 4 כוסות של 200 מ"ל כל כוס במחיר של 44 ש"ח (סה"כ 800 מ"ל שצריך לשתות לפני שמתחילים לנהוג שעתיים הביתה). החלטתי לבקש קודם כל סט דגימות לטעימה כדי שאוכל להחליט איזה בירה טובה לי ולהתמקד באחת. המלצרית שהגישה לי את הדגימות סיפרה לי על הבירות ודגישה שהבירות מבושלות במקום, הם לא מפוסטרות והן ללא תוספת של חומר משמר!!! הייתם מאמינים? הם עושים בירה ללא חומר משמר (-:
התחלתי עם עמק. עמק היא בירת פילזנר פירותית בצבע צהוב חיוור. ניכרים בה טעמי דבש חזקים (למרות שלפי תיאור המרכיבים אין בה דבש) ויש לה ארומה פירותית של דובדבנים. יש בה מרירות נמוכה-בינונית שלא מתחברת בשום צורה עם שאר הטעמים. אני באופן כללי לא חובב גדול של פילזנר אבל כבר היו פילזנרים ששתיתי בהנאה מסויימת. לא זאת.

הבירה הבאה - גולן, היתה כהה מעט יותר מהעמק. למרות השוני מהבירה הקודמת, גם גולן מתאפיינת בטעמים פירותיים-דבשיים, המרירות שלה דהוייה ואם הייתי צריך להגדיר אותה במשפט אחד הייתי אומר שהיא פשוט "לא מעניינת". גם כאן טעמי הפירות לא מתחברים ולא יוצרים תוצאה מאוזנת וזורמת.

השלישית בסדרה - גליל, היא בירת החיטה של המבשלה (למרות שבכל הבירות של מבשלת הגולן יש מרכיב כזה או אחר של חיטה). הבירה נטולת ארומה לחלוטין (אשתי אמרה שיש לה ריח של מי מעיין זכים). היא עדינה, אין בה טעמים חזקים או דומיננטיים מידי ועד כה היא הבירה הראויה ביותר מבין השלוש (וזאת למרות שהיא חיטה - אז מי שמכיר אותי... תארו לכם מה זה אומר על האחרות!)

הרביעית והאחרונה היתה בזלת. זו בירה חדשה יחסית ברפרטואר של המבשלה. היא בירת לאגר כהה בצבע אך בהחלט חיוורת בטעם. גם היא כמו האחרות דבשית וללא טעמי קליה או מרירות האופיניים בד"כ לבירה כהה. יש בטעם שלה משהו שאינו "בירתי" ובהחלט אין שום דבר שמצדיק את ההוספה שלה לשלוש חברותיה.

אז אחרי שבחנתי בקפידה, ריחרחתי היטב, טעמתי, חיפשתי טעמים ובדקתי את כל הדוגמיות לעומקן, לא נותר לי אלא להזמין דיאט קולה שליוותה לי את האוכל. קצת באססה להגיע למבשלה-מסעדה ולהזמין קולה ליד האוכל, אני יודע. אלה הרגעים שאני מתגעגע לגולדסטאר.

אחרי שהגעתי הביתה בדקתי את האתר של המבשלה. היו שם כמה אנקדוטות ששוות קריאה... בחרתי להביא משפט יפה אחד: "ככלל כל בירה מורכבת מ 4 יסודות, מים, לתת, כשות ושמרים. הסוד הגדול, כמו גם ההבדל טמון באיכות החומרים, בציוד ובידע העתיק (והסודי) שנצבר עם השנים ומיושם בעשייתו של הברומאסטר, המומחה שהבאנו מגרמניה."

ועם המשפט הזה נסיים. כל מילה מיותרת.

12 תגובות:

avi אמר/ה...

חסכת לי פוסט...
באמת בירות על הפנים. הייתי מוסיף שגם האוכל חיוור.

עמנואל אמר/ה...

מבשלת הגולן באמת לא הגיע למוצר בשל לשיווק, לדעתי.
אני באופן אישי, מאז שהתחלתי בבישול בירה, לא מסוגל להנות מבירה מסחרית. אתמול פתחתי בקבוק סטלה ארטואה, ונדהמתי מהשטחיות של הבירה, הצבע העלוב, הריח, הטעם....מה הפלא...בירה עשויה מתירס. מסתבר שאת הסטלה מייצרים ברשיון בארץ.

nimrod אמר/ה...

תודה, אז יש לי פחות מקום אחד ב:רשימה של מקומות לבקר". אבל דבר אחד רשמת על הזמן בין הבישול לשתיה שלא מובן לך למה שלוש חודשים- נראה לי די אלמנטרי וחיובי מאוד, אני "מיישן" את הבירה שלי בדמג'ון כחודשיים שלושה לפני הביקבוק והתוצאות מדברות בעד עצמן.

עמנואל אמר/ה...

אני מניח שדגן התכוון לכך שלבירה תעשיתית זה לא מתאים....בתעשיה לא כ"כ יודעים לדחות סיפוקים.

יואב אמר/ה...

תופעה מוזרה בארץ, רמת הבשלנים הביתיים גבוהה וכל הזמן משתפרת ויחד עם זאת מרבית ה- brew pubs מציגים בירות ברמות ירודות. בנוסף למבשלת הגולן ניתן לציין לגנאי את jems בפתח תקווה שהדרדרו מאוד לאחרונה ואת הברוהאוס בת"א. בניגוד גמור אפשר לציין לטובה את הגמל שיש להם אחלה בירות (וגם חיטה מעולה....דגן)

שחר קליין אמר/ה...

נימרוד

אתה רואה הבדל בין "יישון" בבקבוק ליישון בדמיג'ן?

גם דגן מיישן את הבירות שלו כמוך
אבל בבקבוק

נועם אמר/ה...

שחר
השאלה הזו נשאלה בפורום אחר בעבר.
לכאורה יש הבדל בין ישון בבקבוק לבין ישון במיכל גדול יותר.
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/discussion?item=24007

כמובן שיש מספיק דעות לכיוון ההפוך.

אדי סער אמר/ה...

במבשלת רמת הגולן לא הייתי (מהטעם שאני לא נוהג לטייל ברמה ודי לחכימא...) אבל טעמתי את אחד הסוגים (לא זוכר איזה) בטעימה כלשהי והתרשמתי בעיקר מהבקבוק (עם פקק אינטגרלי) ואני מסכים ביותר עם יואב לגבי ג'מס והברוהאוס (הם בכלל מבשלים בירה שם ?) גם לדנסינג קאמל יש נפילות (למשל IPA ששתיתי שם בסילבסטר לעומת ה-APA הנפלא) אבל זה בהחלט הכיוון לדעתי בירות מעניינות שלא ניתן למצוא כמותן במבשלות הענק. לגבי סטלה ארטואה - אכן עימנואל, זו דוגמה מצוינת לכך שבאמצעות מיתוג ופרסום ניתן למכור כל ח...(אבל לא לכולם ולא כל הזמן). כנאמר, אוגר זה בסך הכל חולדה עם יחסי ציבור טובים.
אני הבנתי מדגן שחיצי ביקורתו מכוונים נגד היומרנות ואני לגמרי איתו בעניין. אם יש 2 דברים שמוצאים אותי מהכלים אלה הם יומרנות וחוסר מודעות עצמית. מי מעיין...פחחחח

nimrod אמר/ה...

שחר - כמו שרשום בפורום שנועם העלה יש הבדל בין יישון בבקבוק ליישון בדמג'ון. הבירה מצלילה ולא צריך להשתמש בכל מיני אצות (איריש מוס) אשר סופחות חלק מהטעמים ומהגוף של הבירה (עובדות כמו ג'לטין). יש מעט מאוד משקעים בבקבוק, היישון אחיד יותר, התסיסה הראשונית מסתיימת עד הסוף וכך ההגזה בבקבוק אחידה יותר בין הבישולים. ויש הבדל משמעותי בטעם. ולנועם- לא רק לכאורה ע"פ הנסיון שלי.

רותם פרץ אמר/ה...

טעמתי את הבירות שלהן לפני כשנתיים.
מה שזכור לי מהבירות זה בעיקר...

בעצם לא זכור לי כלום!
הן היו משעממות ודי דלות בטעמיהן.

מסכים עם כל מילה שכתבת.

Dagan אמר/ה...

שחררתי את הפוסט וברחתי לאילת (בגלל זה הייתי כזה שקט...). באילת לא שתיתי בירה בכלל אז אין לי מה לספר.

ובקשר לגולן -
לגבי משך ההבשלה של הבירה, פשוט הפתיע אותי משך התהליך בבירה מסחרית (כמו שעמנואל כתב) מאחר וציפיתי שתהליך הייצור יהיה קצר יותר. למען הסר ספק, אני מכיר ומוקיר את ההבשלה כשלב חשוב בתהליך ומקפיד עליה בבישול בבית.

קראתי שוב את הפוסט שלי ואולי הייתי קצת בוטה. לא התכוונתי להיות רע, רק לתת ביקורת בונה. מקווה שלא הגזמתי (:

עמנואל אמר/ה...

מה קרה דגן? התייעצת בעו"ד? חחחחח