יום חמישי, 28 במאי 2009

צבע הבירה

למרות שבירה פונה קודם כל לחוש הטעם (בעצם גם הריח) - אסור לשכוח את המראה. צבע הבירה והצלילות שלה יכולים לתת (או לקחת) לבירה אפיל ולהפוך אותה לאטרקטיבית ומגרה מחד או לחסרת חן או דוחה מאידך. לסוגים שונים של בירה יש מאפיינים שונים גם מבחינת הצבע והצלילות.

צלילות/עכירות
בירה מסחרית היא בדרך כלל צלולה ובירה ביתית היא בד"כ עכורה (מעורפלת זה עוד מילה שנחמד להשתמש בה). כמו לכל כלל - גם כאן יש יוצאים מהכלל. יש מספר סוגי בירות שמאופיינות בעכירות - למשל בירות חיטה ובירות בלגיות מסוגים שונים. בבישול ביתי העכירות היא בדרך כלל תוצאה של היעדר סינון. מבשלות מסחריות גם מוסיפות בד"כ חומרים שונים להצללה של הבירה. זה לא טוב, זה לא רע - ככה זה. ברוב המקרים, בירה המשולת בבית עוברת תסיסה משנית בבקבוק - תהליך שרק מחריף את ערפול הבירה. מהצד השני - ניתן לייצר בירה ביתית צלולה. התוסף המקובל הוא Irish Moss (בתירגום מילוי - אזוב אירי), סוג של אצה שהוספת קמצוץ ממנה (1/2 כפית) כ-15 דקות לפני סוף הבישול, יביא להצללה משמעותית של הבירה.

אני באופו אישי חש חיבה רבה לבירה עכורה ולא ממש נמשך לבירה צלולה מידי - בטח כשמדובר בבישול ביתי. זה בהחלט חלק מהחן.
צבע
צבע הבירה מתחלק ל-4 רמות צבעים, מן הבהיר לכהה: קש (Straw), ענבר (Amber), חום (Brown) ושחור (Black). שתי שיטות מדידה מקובלות הן יחידת המידה המקובלת היא SRM ו-Degrees Lovibond. הערכים דומים בשתי השיטות ונעים בין 0 (מים) ל"גדול מ-50".

צבעי ה"קש", ערכי SRM נעים בין 1.0 ל-6.0. בירות בהירות כגון פילזנר, לאגר בהיר, בירות חיטה
צבעי ה"ענבר", ערכי SRM נעים בין 6.0 ל-25.0. למשל - מגוון בירות בלגיות, אייל אדומה, אייל סקוטי בהיר
צבעי ה"חום", ערכי SRM נעים בין 25.0 ל-40.0. לדוגמא - בוק, אייסבוק, דונקל
צבעי ה"שחור", ערכי SRM מעל 40.0. סטאוט לסוגיו

מדידת הצבע מתבצעת באמצעות מדיד המוצמד לכוס זכוכית שקופה ומאפשר רפרנס. יש לוודא "עומק אופקי" של 5 ס"מ נוזל לצורך המדידה ולבחון את צבע הבירה כנגד הצבעים המופיעים במדיד.
להלן המדיד של ה-BJCP, ארגון הסמכת שופטי הבירה (Beer Judge Certification Program). אפשר להדפס ולהשתמש:
כשבונים מתכון באמצעות ה-Beer Recipator שכבר ציון בעבר, המערכת מחשבת את הצבע של הבירה בהתאם לפרמטרים של הגרעינים והמרכיבים האחרים. זה לא הכי מדוייק בעולם אבל זה נותן תמונה לא רעה ומאפשר לתכנן את הבירה לצבע מסויים.

תגובה 1:

Dagan אמר/ה...

נתקלתי ברשימה המגדירה את הצבעים והערכים - על פי הארגון הבינלאומי הרשמי לשיפוט תחרויות בירה.

Straw 2-3
Yellow 3-4
Gold 5-6
Amber 6-9
Deep amber/light copper 10-14
Copper 14-17
Deep copper/light brown 17-18
Brown 19-22
Dark Brown 22-30
Very Dark Brown 30-35
Black +30
Black, opaque +40