יום שישי, 22 במאי 2009

בישול בירה בבית - החיידק

במחצית השניה של 2008 טיילתי עם המשפחה בארה"ב. בתחילת הטיול בילינו אצל חבר בקליפורניה שמבשל בירה בבית כבר כמה שנים והוא העביר אותי סיור קצת על הציוד שלו והסביר את התהליך. כל כך פשוט! לצערו (ובעיקר לצערי) באותו זמן לא היתה בירה פרי יצירתו בנמצא וגם לא היה לו את הזמן לבשל בירה בנוכחותי (יש אנשים שמרגישים צורך לעבוד. מוזר.), אבל אני חושב שכבר בשבוע ההוא נדבקתי במחלה.

בהמשך הטיול (אחחח, איזה טיול) נחשפתי למגוון מבשלות הבוטיק האדיר בארה"ב ולמגוון סוגי הבירה, שלמרות שאני מחזיק מעצמי שתיין די רציני, לא ידעתי על קיומם עד אותו זמן. תוך כדי הטיול עברנו למשל בעיר קסומה במדינת אורגון בשם יוג'ין. יוג'ין, "היפי-קולג'-טאון" לפי הגדרתו של חבר אחר, נשארה תקועה איפשהו בשנות ה-70 (במובן הטוב של התקועה) ואחד הדברים המופלאים בעיר הן מבשלות הבוטיק ומגוון הבירות שאפשר להתנסות בהן שם. ממש חוויה דתית.

אני יכול רק לציין בהקשר זה את מבשלת ROGUE המדהימה. בפאב City Brewery אפשר להתנסות ממגוון אדיר של בירות מבית היוצר של ROGUE ו-CITY BREWERY שחלקן מבושלות במרתף מתחת לפאב. הברמנית החביבה לא ויתרה ונתנה לי לטעום כמעט מכל 30 הברזים שעל הקיר מאחוריה (מעין תחליף ארוחת צהריים בשבילי). הצלחתי להפסיק אותה רק כשהצבעתי על הקראוון ענק המימדים שלי שחנה מול הפאב והסברתי שאני עוד צריך להמשיך לנהוג על הדבר הזה. אגב - אני לא יודע אם זה הקסם האישי שלי או שזה המקום, אבל בחצי שעה שישבתי על הבר וניסיתי בירות שונות ומשונות, נאלצתי לדחות בנימוס (אשתי מחכה באוטו עם הילדים) שתי הצעות חביבות (מגברים!!) לשלם על הבירה הבאה שלי. יצאתי עם שלל יפה שהספיק לכמה ימים של עונג צרוף. אני ממליץ בחום על ה-hundred meter ale.

ככל שהעמקנו והתקדמנו בטיול (8 חודשים בסה"כ) טעמתי וניסיתי אין ספור בירות שלא שמעתי עליהן בחיים. חלקם היו בסדר וחלקן היו ממש מעולות. את המעולות המשכתי לקנות מידי פעם אבל תמיד הקפדתי לנסות חדשות. למרות שהייתי הרבה פעמים בארה"ב בעבר - עכשיו פגשתי ארה"ב אחרת. בשבילי - הזן המנצח הוא ללא ספק IPA. בירה מרירה שעדיין לא זכתה להכרה ולהוקרה בארץ הקודש.

בסוף הטיול, חזרנו אל החבר ההוא שהתחלנו אצלו ובילינו שבוע נוסף. הפעם הוא קיבל את פני עם בירה טריה שהוא בישל שבועיים קודם לכן - ישר מהברז (מיותר לציין שהיא לא האריכה ימים מהרגע שהגעתי) ובהמשך גם הצטרפתי אליו לחנות מדהימה לציוד וחומרים למבשל הביתה - More Beer ואת סוף השבוע שלאחר מכן בילינו בבישול בירה. הספקתי להשאר לראות את התסיסה אבל בזמן שהבירה היתה מוכנה לשתייה, אני כבר הייתי חזרה בישראל )-:
הנה ה-SETUP שלו, שכולל סיר נירוסטה מדוגם עם ברז וטרמומטר, מצנן ומיכל תסיסה קוני:
והנה האומן בעבודתו:והתוצר מוכן לתסיסה:
עם החזרה לארץ אחד הדברים הראשונים שבדקתי זה אם ואיפה אפשר להשיג ציוד וחומרים להכנת בירה. גיליתי להפתעתי שיש הכל. משם זה כבר היה ממש עניין של ימים עד שהצטיידתי והתחלתי לעבוד - אבל על זה בפוסט הבא.