יום שישי, 29 במאי 2009

בישול מספר 4 - אייל סקוטי

הגיע הזמן שיהיו לנו במרתף כמה סוגי בירות בו זמנית, מבוקבקים ומוכנים לשתיה. מאוד מבאס שאי אפשר להציע מגוון בירות ומדכא במיוחד שנגמרת הבירה לפני שהבישול הבא מוכן לשתיה. בקיצור, אין ברירה אלא לבשל בדירוג - יומיים אחרי שבישול אחד נכנס לתסיסה (במקרה הזה זו היתה הבלגית) כבר בישלנו את הבישול הבא - Scottish Ale.
Scottish Ale היא בירה לכולם. בלי להעליב אף אחד, זה אולי ה"גולדסטאר" של בירות הבוטיק. פונה לטעם רחב והיא קלה לשתיה וידידותית למשתמש. לא מתוחכמת ולא מורכבת - הולכת טוב עם גרעינים מול משחק גמר גביע אירופה. הבישול הראשון שבישלנו היה מבוסס על ערכה של בירדי היה לאייל סקוטי והוא היה להיט.

המתכון
כרגיל - התחלתי במחקר באוסף המתכונים של The Beer Recipator. תחת קטגוריית הסקוטיות מצאתי כ-200 מתכונים. אחד המרכיבים הבולטים בסקוטיות הוא גרעינים מעושנים (Smoked Malt) ו/או גרעינים קלויים (Roasted Barley). אני החלטתי לשים רק מהמעושן + גרעינים שיעניקו גוון אדמדם לבירה - לצורך זה נבחרו גרעיני Carared. להשלמה השתמשתי בגרעיני caramunich type 1 בהירים. בסה"כ 650 גרם גרעינים.

לסוכרים השתמשתי ב-3 קילו רכז נוזלי בהיר ומעט סוכר חום. מבחינת כשות - כמות רגועה (30 גרם) של goldings נראתה מספיקה. הנה המתכון (לחיצה תביא לפתיחת המתכון באתר The Beer Recipator):

הבישול עבר היטב, בלי בעיות - למעט העובדה שבטעות הכנסתי את ה-Irish Moss כבר בתחילת הבישול במקום בסופו. שאלה יהיו הבעיות שלנו...בגלל טמפרטורת הסביבה הגבוהה יחסית (25 מעלות) התסיסה היתה חזקה וקצרה. תוך 3 ימים הבירה היתייצבה ולקח עוד כמה ימים עד שמצאתי את הזמן (ומספיק בקבוקים) לביקבוק.

יום מילוי
צבע הבירה היכה בנו. יצא משהו דומה לבוץ - בצבע ובעכירות. בהמשך הסתבר שבתחילת השאיבה עם הסיפון העלנו משקעים מתחתית מיכל התסיסה ולכן הצבע והעכירות. בהמשך ההעברה הבירה הצטללה ונראתה כמעט נורמלית. הייתי שמח אם היתה מעט יותר אדומה אבל צריך לחכות לראות מה ייצא אחרי ה-conditioning בבקבוק. לאחר ההעברה לדלי המילוי חיכינו 20-30 דקות לתת למשקעים לשקוע שוב - נראה שזה עבד.

מבחינת מדידת סוכרים - הציפיה לפי המתכון היתה להגיע ל-Gravity 1.014. בפועל טמפרטורת התסיסה לא היתה אופטימלית כך שידעתי שאני אוכל לחיות גם עם 1.018-1.020. יצאנו עם 1.019 ואנחנו יכולים לחיות עם זה - מה שמביא אותנו לרמת אלכוהול סולידית של 4.2%.

אגב - אני משתמש בכלי מאוד נחמד לביצוע חישובי אלכוהול ותיקון Hydrometer שנקרא BrewCalc. החסרון היחידי הוא שהכל ביחידות מידה אמריקאיות (פרנהייט, פאונדס). סקוט מנגולד (אבי האתר) הבטיח לי שכשהוא ימצא את הזמן לנושא (תוך כמה שבועות לדבריו), הוא יכניס גם אפשרות לעבודה ביחידות מידה מטריות - לרווחת שאר העולם. נחכה ונראה.

לצורך המילוי הפעם לקחנו צוות צעיר ואבמציוזי בעל נסיון עשיר ומומחיות מרשימה. עדי (8) מילא, שני (11) סגר פקקים ולנו נשאר רק להעביר בקבוקים למילוי ולשים בארגז את המלאים.
בגלל שבסקוטית יש מעט כשות ומשקעים, יצאו הרבה בקבוקים - עד כדי כך שלא היו לנו מספיק בקבוקים בנמצא והיינו צריכים לשטוף ולהכין שני בקבוקים נוספים בזמן אמת (את מה ששתינו במהלך הביקבוק). סה"כ יצאנו עם 56 בקבוקים!!! פקקים אדומים שיתאימו לתויות "המכה הראשונה".
מבחנן טעימה בעוד שבוע-שבועיים. סבלנות.

2 תגובות:

ערן אמר/ה...

תנו לראות את התווית, הן בד"כ ברמה גבוהה

Dagan אמר/ה...

ערן, את כל התויות אפשר לראות בצורה מסודרת באתר הרשמי של המבשלה - www.hadubim.co.il ואפשר לבוא לפסטיבל במעברות מחר ומחרתיים - שם אפשר גם לראות את התויות וגם לשתות את הבירה (כל ה-6)

דגן