יום ראשון, 30 באוגוסט 2009

blow-off בתסיסה

הבוקר, בזמן שאני נהנה מהקפה הראשון של היום, אביב ירדה למרתף ומלמטה אני שומע קריאות - "אבא, יש כאן ריח חזק של בירה. בוא לראות". אמרתי לה שזה הגיוני שיש ריח, הרי 4 מיכלים בתסיסה ושניים מהם בשלב הכי פעיל שלהם... היא ניסתה להסביר שזה כנראה קצת יותר חמור מזה וכשירדתי הבנתי למה היא התכוונה. לא נבהלתי (נו, אולי קצת) וכמו בלוגר טוב שחושב קודם כל על קוראיו הנאמנים, עוד לפני שפעלתי לצמצום נזקים, רצתי מיד להביא מצלמה.
מסתבר שהתסיסה של הפורטר היתה כל כך פראית ואינטנסיבית עד שהיא מילאה את הנשם ב-wort ושמרים ואפילו העיפה את המכסה ממקומו ב-blow off מטורף (גם העובדה שמיכל התסיסה קטן יחסית - 25 ליטר, לא עזרה). הקיר הסמוך והרצפה שמסביב למיכל קושטו בשרידי קצף וחללי שמרים. האמת בתוך כל הבלגן יש משהו מגניב בלראות את כוחם של שמרים שמקבלים תזונה טובה. זה כמו שמישהו נהנה מהבירה שבישלת עד שלא יכול להפסיק לשתות. סוג של קומפלימנט.
אז מה עושים - בלי היסטריה, מוציאים את הנשם, מנקים אותו היטב מכל השמרים והבירה וממלאים במים רתוחים, מים עם חומר חיטוי או באלכוהול ומחזירים למקום. בסה"כ מכיוון שיש לחץ חיובי במיכל התסיסה - אין סיבה לדאגה. בעיקרון אין גם מניעה לבישול עם מיכל פתוח לרווחה (וגם יש לא מעט מבשלות בהן מיכלי התסיסה פתוחים).

אז לסיכום, אין סיבה לדאגה. קצת לנקות מסביב וחזרה לשגרה.

3 תגובות:

אדי סער אמר/ה...

באמת לא נורא ובעיקר שהכל קרה במרתף. תאר לעצמך שזה קורה בחדר (איזה מזל שאשתי סובלנית, סבלנית ואוהבת את ההובי שלי). שמעתי על מישהו שזה קרה לו בארון בגדים/חדר ארונות...איך אומרים ב"מועדון לילה": זה מרגיז !

Dagan אמר/ה...

הרצפה, הקירות - הכל שטויות. העיקר שהבירה לא תיפגע.

שחר קליין אמר/ה...

דגן

מה היה ה-OG של הבירה הגולשת?
ולאיזה גובה במיכל היא הגיעה?
ואם כבר אז עוד שאלה:
כתבת שאתה מקווה לשמר את המתיקות - אבל השמרים אוכלים את כל הסוכר- לא? אז איך תשתמר המתיקות?