יום חמישי, 30 ביולי 2009

המכה הראשונה, ביקבוק שלישי!

תראו מה זה - בקושי התחלתי לעבוד וכבר ניתן לראות סימני הזנחה בבלוג. ולחשוב שרק לפני שבוע הבטחתי הבטחות ויצאתי בהצהרות. איזה פארש יצאתי. השעה כבר חצות וחצי ורק עכשיו הגעתי להתיישב ליד המחשב. אני אנסה לתקן את הרושם, לנקות קצת קורי עכביש ולגאול את הבלוג מבדידותו.

בצהרי יום שבת נתכנסנו אני ועדי (בן 8, כבר אמרנו) לפעילות ביקבוק שיגרתית. עדי תמיד מוכן להרתם ועזרתו הופכת את המשימה לקלה ומהירה. בהמשך הצטרפה אלינו גם אביב (בת 12) ותרמה מכישוריה המרשימים במילוי ובסגירת בקבוקים. הפעם היה זה הבישול השלישי של הסקוטית שלנו - המכה הראשונה (והבישול התשיעי שלנו בכלל). זו בירה שהולכת טוב, ומתאימה מאוד למזג אויר קיצי.

אז קודם כל - שטיפת הבקבוקים היתה הפעם קלה ונוחה יותר מבעבר - חנכנו את מתקן החיטוי ואת עץ הבקבוקים שנרכשו לא מזמן אצל Denny במבשרת ציון. השוטף נוח וידידותי לשימוש וגם עדי הסתדר איתו בלי בעיה.
והעץ - שיכול להכיל כ-80 בקבוקים גם כן מספק סביבת עבודה ידידותית ונוחה.

מדידת משקל סגולי (specific gravity) הראתה 1.016 FG - בדיוק לפי התכנון, מה שמביא אותנו לאלכוהול ברמה של 4.8% ABV. זו רמה מעט גבוהה מבישול המכה הראשונה הקודם מאחר ואנחנו אוהבים אלכוהול בבירה שלנו, אפילו כשזו בירה לכוסיות (בעצם בעיקר כשזו בירה לכוסיות).
ביצענו Priming תוך Whirlpooling, כרגיל. הפעם הורדנו קצת בכמות הסוכר ל-priming ביחס לבישולים קודמים מאחר ונראה לנו שאפשר לצמצם מעט בהגזה, והסתפקנו ב-140 גרם סוכר תירס במקום כ-170 בבישולים הראשונים.
ממלאים...
ופוקקים. כרגיל - הפקק חייב להתאים בצבעו לתוית שתבוא בהמשך. וכשבמכה הראשונה עסקינן - אדום הוא הצבע.

והנה השלל - לא היה מספיק מקום בארגז אחד ל-58 הבקבוקים ונדרש ארגז נוסף. והופ - להבשלה במרתף. בעוד שבועיים אפשר לפתוח בקבוק ראשון.
אגב - מי שטרם ביקר באתר המתפתח של מבשלת הדובים (עדיין לא משהו to write home about אבל מתחיל לקבל צורה וצבע) - מוזמן לעשות זאת: http://www.hadubim.co.il/.

9 תגובות:

שחר קליין אמר/ה...

טוב לשמוע ממך(קצת חומר למכורים)
מה זה Priming תוך Whirlpooling?

Dafi אמר/ה...

לאסי - שוב הביתה!

האח אמר/ה...

מי זה אסי?

אדי סער אמר/ה...

גם אני מנצל עבודת ילדים. שלחתי לך במייל את תמונתה של הפועלת אלונה (בדרך ל-7) במחלקת שטיפה וחיטוי של מבשלת Brew-Tali, אם תרצה להעלותה לבלוג (באמת צריך פיצ'ר של צירוף תמונות).
האתר של הדובים - תוסס בכיוון הנכון. ברכות !

Dagan אמר/ה...

היי שחר,
Priming ו-Whirlpooling - נשמע מפוצץ, הא? אז זהו, שמדובר בהליך פשוט, שגרתי ואפילו סתמי.
ה-priming הוא הוספת הסוכר לבירה לצורך הפעלה מחודשת של פעילות השמרים לשלב התסיסה השניה בבקבוק. השימוש הוא בד"כ בסוכר פירות (סוכר תירס או סוכר ענבים) שמומס במים רתוחים או בבישול קצר, אך יש המשתמשים גם בסוכרים אחרים או בלתת נוזלי.
לגבי ה-whirlpooling, בגלל שאנחנו רוצים להימנע מערבוב התירוש באמצעות בחישה בשלב זה (דבר שיכול להחדיר אויר מזוהם בבקטריה לבירה) הערבוב של הבירה עם מי הסוכר מבוצע כך: במיכל הפריימינג שמים קודם כל את מי הסוכר ולאחר מכן מעבירים את התירוש ממיכל התסיסה, באמצעות צינור שקצהו התחתון מגולגל/מסובב על קרקעית מיכל הפריימינג - כך התירוש הנכנס מגיע בזוית סיבובית, מתערבל ומתערבב בסוכר מבלי להחדיר אויר לבירה. מקווה שהסברתי את עצמי היטב.

וחוצמזה - מתי אתה בא לבקר?

שחר קליין אמר/ה...

הסברת היטב

וגם אחרי שני בישולים אני כבר מכיר את זה(לא בשם הזה)

חזרת לעבוד - לא?
אז בעצם כשאני ברעננה אתה בעבודה....
אגב
אתה/אתם אוהבים שירה בציבור?

Dagan אמר/ה...

חזרתי לעבוד, כן. כשאתה כאן אני שם, נכון.
מה בישלת בינתיים ואיך יצא? ספר קצת...
ושירה בציבור... אנחנו לא עושים. גם ריקודי עם כבר לא.

שחר קליין אמר/ה...

טוב, זה לא בדיוק השירה בציבור שאתה חושב
זה יותר רייב....

בישלנו אייל בלגי לפי מתכון של גדי דבירי - יצא מצויין
ועוד אצווה של hefewizen שהעברנו לקארבוי אחרי שבוע ונבקבק ביום שישי הקרוב לפי מתכון מהאתר ההוא של המתכונים עם שינויים קלים בעקבות מצאי החומרים

יש לנו ציוד ל-all-grain אבל בינתיים רק שיחקנו בזה במנות קטנות
אני אישית מאוד אוהב בלגיות כבדות (נזירים?) ואני מקווה שאוכל לייצר משהו כזה בקרוב, קראתי איפושהוא שאפשר להרבות שימרי שימיי מהבקבוק...

רוב התוצרת מיועדת להיצרך במסיבת יום ההולדת שלי בספטמבר בבנימינה בה שרים(מי שרוצה) ובעיקר שותים(כולם) למעשה אנחנו מבקשים מהאורחים להביא יין/בירה/בריזר במקום מתנות : )


אתם מוזמנים(תקבל הזמנה מסודרת במייל)

Dagan אמר/ה...

בעניין קציר השמרים מבקבוק השימיי שלך, ראה פוסט בנושא - לכבודך.