יום שישי, 10 ביולי 2009

ביקור אצל Denny בחנות The Wine Maker במבשרת ציון

במסגרת מסעותי בארץ ישראל בחיפוש אחר הציוד, החומרים והאנשים שעושים את סצנת הבירה בציון, כבר הספקתי לבקר את גדי דבירי ב-Beer-D (לא פעם ולא פעמיים), עשיתי קניות אצל יניב במרתף של רוזנר בכפר סבא, הייתי בסוד היין שבטירת יהודה, הדרמתי עד מבשלת הנגב של יוחאי קודלר בקיבוץ אורים, סיירתי במבשלת Jem's בפתח תקווה, שתיתי לשכרה בגמל המרקד בתל אביב וביליתי במפגשים ואירועים של מועדון יצרני הבירה של ביר מאסטר. פגשתי מבשלים ותיקים יותר ומבשלים ותיקים פחות ואני לומד ומשכיל עוד ועוד מכל מפגש כזה.

אני יודע כבר הרבה זמן על חנות The Wine Maker במבשרת ציון, אבל איכשהו לא יצא לי להגיע לשם. אחרי שכבר כמה פעמים רציתי ותכננתי לבקר את Denny במבשרת, ואחרי שתמיד איכשהו זה לא הסתדר (מובטלים מתקשים למצוא זמן פנוי... אתם יודעים), הסכים דני לפתוח לכבודי את החנות ביום שישי בצהריים (למרות שהחנות פועלת בימים ראשון עד חמישי בלבד) ולהציג לי את מרכולתו. אגב כך הרווחתי סיור פרטי וטיפול VIP.
הביקורים והסיורים האלה הם הזדמנויות נהדרות לטייל ולראות נופים נפלאים. אחרי כמה שנים של מגורים בחו"ל - הנופים כאן יפים פי כמה ממה שזכרתי אי פעם (אולי נהיתי קצת פחות ציניקן עם השנים) והדרך למבשרת ציון דרך שער הגיא פשוט נפלאה. הגענו במשלחת שכללה את מנהל קו המילוי במבשלת הדובים (עדי, בן 8), מהנדסת מזון ראשית במבשלה (דפי שלי) ואני. קצת התברברנו בישוב (כרגיל, שכחתי לקחת את המפה, או את הכתובת, או אפילו את הטלפון של דני) אבל בסופו של דבר הגענו.

דני (Denny בלע"ז) עלה לארץ לפני 6 שנים והוא מתגורר בבית על צלע ההר במבשרת ציון, כשהרי ירושלים מסביב מספקים תפאורה שאי אפשר להתחרות בה. בצמוד לבית יש את החנות ואת מרתפי התסיסה והיישון. הכל נחפר ונבנה בשתי ידיו. יש רחבה יפה שמאפשרת לבשל באויר הירושלמי הפתוח ובנוף עוצר הנשימה. מושלם.
החנות מציעה מלבד הדברים הרגילים גם כמה דברים ייחודיים שלא ראיתי במקומות אחרים. ראשית - דני בונה ומספק סביבת בישול מלאה הכוללת פלטפורמות מדורגות (פורמט gravity) לבישול All Grain ביתי ולבישול ביתי בכלל (כולל קונסטרוקציה ניידת על גלגלים ממותקנת בכירות גז), סירי נירוסטה במגוון גדלים מאובזרים עם ברז וטרמומטר וכו'. דני גם יבנה כל מבנה או קונסטרוקציה בתכנון אחר לפי הזמנה.
דבר נוסף שדני יכול להתגאות בו הוא מגוון מרשים של שמרים, לרבות שמרים טריים שהוא מגדל אצלו. גם מבחינת הכשות ראיתי אצל דני מגוון גדול ויפה, לרבות סוגי כשות במינון גבוה שלא ראיתי קודם (למשל Northern Brewer Hops ברמה של 10.5 %AA). יש לו גם מגוון יפה של גרעינים - בסיס וייחוד, אם כי במחירים מעט גבוהים ממחירי בירדי.

דני מבשל הרבה (4 בישולים בשבוע) והוא עושה מגוון יפה של בירות (גם לאגר וגם אייל) לצד יין ודברים מיוחדים אחרים כמו Mead, שהוא למעשה בירת דבש או יש שיאמרו יין דבש (הנה, בתמונה הבאה - התירוש הצהוב, שני מימין). מרתף התסיסה של דני ממוזג ל-17 מעלות והוא מלא בשלל מפואר בשלבים כאלה ואחרים בתהליך... הרבה בלופ-בלופ מהדהד ברקע.
דני קיבל את פני עם בקבוק pilsner פרי ידיו שהיה מענה צונן ליום חם ודביק. אני לא מחסידי הלאגר בכלל והפילזנר בפרט אבל הבירה היתה יפה וצלולה, הקצף היה לבן ויציב באופן מרשים והבירה ארומטית ומרעננת.
הכיף של הביקור ואחת ממטרותיו העיקריות היה בהזדמנות לשאול שאלות ולהתייעץ. הבאתי איתי שתי בירות ואת המתכונים שלהן - הדוב השביעי ואינדירה. טעמנו, עברנו על המתכון והתהליך, שוחחנו ושמעתי דעות וטיפים שבהחלט נתנו לי נקודת מבט נוספת וכיוונים לשינוי ולניסוי לבישולים הבאים. בהמשך דני פתח clone שהוא הכין ל-wicked ale הידוע. בירה מעושנת (מאוד) ובהחלט מעניינת. לטעמי העישון קצת מורגש מידי (הוא משתמש בגרעינים מעושנים בהיקף של כ-20% מסך הגרעינים בבישול) אבל יופי של בירה. מלגימה ללגימה מרגישים איך היא ממש משתבחת בפה.
יצאתי עם שלל שכלל כשות Northern Brewer Hops, גרעיני Roasted Barley, מיכל תסיסה חדש, מתקן לשטיפת בקבוקים ועץ לייבוש בקבוקים.

תודה דני על יום שישי מענג, טעים ומעשיר. למדתי הרבה ונהנתי מאוד. שבת שלום

2 תגובות:

אדי סער אמר/ה...

כרגיל, פוסט מאלף. הייתי פעם אצל דני (במסגרת פגישת מועדון היצרנים) והתרשמתי מאד מהמקום ומהאיש (לצערי לא מספיק בשל מסגרת הביקור). מעניין אותי במיוחד (בין היתר) המתקנים שהוא מייצר. שווה ביקור. מה דעתך על המתקנים?

Dagan אמר/ה...

המתקנים נראים לי אחלה - הן מבחינת הפונקציונאליות והן מבחינת האיכות. הפתרון הוא פתרון מלא וכולל שיכול לשפר בצורה דרמטית את חווית הבישול ואת הפרודוקטיביות.
גילוי נאות: לא בדקתי את המחירים ואני לא ממש יודע מה ה-cost-benefit, ומן הסתם זה מרכיב מהותי בכדאיות הרכישה.