יום חמישי, 9 ביולי 2009

הפורטר בוקבק

כיאה לפורטר ששמו בישראל "חצות" - הביקבוק נעשה באישון לילה. טוב נו, לא ממש אישון לילה אבל כשהתחלנו לבקבק כבר היה חושך בחוץ וזה מספיק אישון בשבילי. כמו שאתם יודעים אצלנו בדובים הדברים קורים בחצר בחוץ. אז היה קצת אור ממקורות מלאכותיים, אבל הביקבוק דרש גם לא מעט גישוש בחשכה. למזלי עדי היה איתי (כרגיל) לסייע.
אז קודם כל החדשות הטובות:
הפעם שברנו שיא חדש מבחינת כמות הבקבוקים שהפקנו מבישול. הבישול התחיל עם 25 ליטר מים שירדו ל- 21 ליטר תירוש (wort) שהגיעו למיכל התסיסה. קצת אבד בהעברה ל-priming ועוד קצת נשאר עם המשקעים במיכל המילוי. בסה"כ בוקבקו 58 בקבוקים, שהם בחישוב פשוט 19.3 ליטר (כ-4,200 קורטוב לשיטת הרמב"ם). יפה לנו.
Final Gravity:
סגנון הבירה שלנו - Brown Porter - מחייב FG בטווח 1.008-1.014. מכיוון שההסטוריה שלנו הראתה שזה תחום שאנחנו מתקשים להגיע אליו (ב-7 הבישולים הראשונים שלנו טווח ה-FG היה 1.014-1.021) ולאור טמפרטורת התסיסה הגבוהה שלי שעוברת לא פעם את ה-26 או אף את ה-27 מעלות, לקחתי בחשבון הנחת עבודה שנגיע FG 1.018. זו לא שאיפה כמו שזו השלמה עם המציאות.

מה יפה היה לגלות שבתום 10 ימים במיכל התסיסה (הבעבוע הסתיים לאחר יומיים וחצי) התייצבנו על FG מפואר של 1.012. הכי נמוך שלנו. זה היה טוב במיוחד לאור העובדה שה-OG היה נמוך בהרבה מהציפיות בגלל טעות בבישול (כמו שכבר תואר וסופר). בשורה התחתונה קיבלנו פורטר עם רמזים למתיקות מאלטית ועם 4.5% ABV - זה כבר משהו שאפשר לקרוא לו בירה.

עמידה בקריטריונים:
למרות שבד"כ אנחנו שומרים לנו חופש יצירתי ולא מחפשים את הנאמנות לסגנון, החלטתי הפעם לבחון איפה אנחנו עומדים מול ההגדרות של BJCP ל-Brown Porter. בהשראת דוחות בדיקות המעבדה של קופת חולים, הכנתי טבלה שתעזור לי להבין טוב יותר איפה החצות נמצאת ביחס לטווחי ה-BJCP. יצא ממש באיזור המרכז של הטווחים המוגדרים:
מבחינת המרכיבים שמרנו על דמיון לכללים שבספר, אם כי הרשנו לעצמנו להכניס קצת מהאישיות הגבולית שלנו (למשל אספרסו נראה לנו הולם למרות שלא מופיע בהגדרות של BJCP). תאמינו לי - זה רק לטובה!

התוית:

אז עכשיו - אחרי שיש מושג ירוק באשר לכיוון הבירה ואחרי שחישבנו רמת אלכוהול - אפשר לבצע תיקונים אחרונים בתוית, להתאים את הגוון לפקקים הכחולים-כהים שקניתי במיוחד לטובת הפורטר אצל גדי (Beer-D) ולהגיע לגרסה הסופית:
והנה 58 פורטרים צעירים מצטרפים לחבריהם במרתף...
עוד שבועיים מבחן טעימה (אם נצליח לעמוד בפיתוי עד אז). ידווח כמובן.

4 תגובות:

רותם אמר/ה...

שבועיים?
פחחחח

Dagan אמר/ה...

אתה תאלץ להתאפק. בינתיים יש לך כמה אחרות שאתה יכול להתנחם בהן (ראה עצמך בר מזל - לאחרים אין דוב שביעי, סיבוב שני, יונק דבש, אינדירה ומכה ראשונה זמינים תחת היד).

רותם אמר/ה...

תרשום לעצמך:
לקראת סופשבוע הבא אני לוקח -
2 מכה (אני מתחשב)
5 דוב
2 סיבוב
3 אינדירה
5 חצות

אדי סער אמר/ה...

כבוד ! גם תוצאות נאות גם תפוקה נאה (אני מפסיד בכל בצ' כמעט 3 ליטרים יקרים למשקעים - איך מתגברים על זה??!). מחכה בקוצר רוח לתוצאות הסופיות (נו, מה? לשתות).