יום שלישי, 21 ביולי 2009

בישול מספר 10 - יונק הדבש עם שינויים יצירתיים

אז במסגרת המירוץ לבניית מלאים לפני תחילת העבודה, התכנסנו אתמול לבישול של יונק הדבש (נותרו רק 4 בקבוקים במלאי וזו סיבה מספקת לבישול נוסף). הפעם הצטרף אלינו נועם שהביא איתו 3 בקבוקים של אייל אדומה שהכין - הבישול הראשון שלו. כפיים. בנוסף לבירה של נועם פתחנו גם כמה שלנו - מכה ראשונה, סיבוב שני, אינדירה וחצות.
הכוונה היתה לבשל יונק הדבש עם קצת תיקוני גבול, שעיקרם הסטה של סוכרים מדבש לסוכר אינוורטי במטרה לצמצם טעמי דבש מבלי לפגוע בגוף וברמת האלכוהול. העניין הוא שעומס החום הבלתי נסבל לא מאפשר כנראה תכנון הולם ומחשבה צלולה (אצלי לפחות) וזמן אמת הסתבר שהסוכר האינוורטי שנותר במלאי (הנה המתכון) הוא לא 600 גרם כמו שקיוויתי, אלא 300 גרם בלבד. אופס.

מה עושים? חוזרים ל-500 גרם דבש (כמו בבישול הראשון של יונק הדבש) ומפצים על החוסר של 200 גרם סוכר אינוורטי ב-250 גרם לתת מרוכז - ההפרש בריכוז הסוכרים, 79% ברכז, לעומת 98% בסוכר האינוורטי - מפוצה באמצעות תוספת של 50 גרם חומר ומשאיר אותנו על OG דומה. הצבע טיפה מושפע מהשינוי והבירה צפויה להיות מעט כהה מאחותה הבכורה.
בנוסף, בעקבות עצתו של Denny ממבשרת ביצענו שינוי קטן בעניין הכשות - 20 גרם שתוכננו לקפוץ פנימה ב-30 דקות הוסטו קדימה ונכנסו רק ב-15 הדקות האחרונות לבישול. לפי דני, ב-30 דקות בישול אני כבר הורג את הארומות, אבל עדיין לא מספיק למצות מרירות. כשות שנכנסת ב-30 דקות לדעתו הולכת לפח. אני מקשיב, מפנים ומיישם - אם הוא צודק אז עם אותם 60 גרם כשות, הבירה תצא יותר ארומטית מבלי לפגוע במרירות. נראה.
הבישול, כרגיל היה כיף בפני עצמו. פה ושם קצת נהננו מידי ושכחנו את עצמנו, כך שכאן הבירה קיבלה עוד 4 מעלות ב-Steeping ושם עוד 3 דקות בישול... אבל בלי נזקים קשים. נועם היה חברה נחמדה מאוד ובכלל - אחה"צ קייצי בחצר סביב הסיר כשהבירה זורמת, מה יכול להיות רע.
הבירה של נועם היתה יופי של בירה, ועוד בשביל בישול ראשון. הוא אמנם התרשל בזה שלא הגיע מצוייד במתכון, אבל סלחנו. הבירה קלילה בעלת מרירות נמוכה וכמעט ללא מתיקות מאלתית (כמה יצא ה-FG נועם?). אני הרגשתי בבירה מעט חמצמצות ומעניין לראות את המתכון ולהבין מה מקורה. בשורה התחתונה - שאפו נועם. התקבלת.
בנוסף לבירה שהביא, נועם כמובן היה צריך לעבוד כדי להצדיק את נוכחותו - אין ארוחות חינם. מכיוון שאנחנו ממש חביבים, היינו עדינים איתו ונתנו לו רק משימות קלות (-:
הקירור כרגיל מספק הזדמנות להשקות את הגינה במצפון נקי (לפעמים כשהגינה כבר ממש צמאה, חמי כבר שואל מתי אני מבשל בירה, כדי שהיא תזכה בקצת מים). בשני הבישולים האחרונים אנחנו משתמשים במתקן משוכלל להעברת הבירה בגרביטציה מהסיר, למצנן ומשם - הופ, למיכל התסיסה.
למתקן קוראים... סולם/דרגש 3 שלבים. הסולם-דרגש הזה הוא מושלם מבחינת מידותיו, הסיר מתאים בו פיקס, מחליף החום נכנס בדיוק וגובה מיכל התסיסה - מושלם. אי אפשר לבקש יותר מזה. את הסולם הזה אפשר לרכוש במחיר שווה לכל נפש בחנות אייס הקרובה לביתכם. אין לי מושג כמה.
מהתחלה עם 24 ליטר מים בסיר (זה כבר הפך להיות הסטנדרט שלנו) הגענו לכמעט 22 ליטר תירוש במיכל התסיסה. עם קצת מזל נבקבק 19 ליטר בעוד שבוע וחצי - שבועיים. בעת כתיבת שורות אלה הבירה כבר תוססת במרץ בטמפרטורה של 27 מעלות. בירת קיץ ישראלית.
עד העונג הבא...

6 תגובות:

אדי סער אמר/ה...

מה ההסבר ל-Steeping בשני שלבים (60 ו-70 מעלות). נראה לך שזה משנה לעומת Steeping רציף ב-65 - 70 מעלות ?
הסולם - אחלה פטנט.
מחכה לטעימה הקרובה חיטה VS. היונק

Dagan אמר/ה...

האמת - אין הסבר. חשבתי שיש בזה הגיון אבל זה בהחלט מיותר. לא יקרה שוב - מבטיח.

שחר קליין אמר/ה...

דגן
ברכות(?) על תחילת העבודה : )

ושאלה לגבי יעילות הקירור
התירוש מגיע למיכל התסיסה כבר ב-27 מעלות?
או שצריך עוד לקרר אותו במיכל

אנחנו מקררים עם סליל שקוע ובאיזור ה-35 נתקעים...

שחר קליין

Dagan אמר/ה...

היי שחר,
מכיוון שאני מקרר באמצעות מחליף חום (ראה פוסט בנושא) ולא באמצעות סליל שקוע, אני יכול להשיג יעילות טובה והתירוש מגיע למיכל התסיסה בטמפרטורה נמוכה יותר (בין 22 ל-27 מעלות, בהתאם לטמפרטורת מי הברז). אני לא נוגע בו אחרי שהוא שם.
באופן כללי אתה צריך להגיע ל-30 מעלות או פחות כדי לשחרר את השמרים, אבל רוב הסיכויים שזה יעבוד גם עם 35 מעלות (אם כי לא מומלץ). מה שאתה יכול לעשות זה להכין איזה חצי קילו קרח בפריזר למקרה חירום ולהוסיף למיכל תסיסה במקרה הצורך.
דגן

שחר קליין אמר/ה...

אתה יודע להעריך כמה ליטר מים אתה צורך לקירור הבישול?

אגב, נראה לי שמי הקירור(שיוצאים רותחים) ישמשו אותנו לניקוי ראשוני של בקבוקים משומשים

Dagan אמר/ה...

מי הקירור לא יוצים רותחים, אלא חמימים בערך 40 מעלות. אני מחבר את צינור הניקוז ממחיף החום ישירות לממטרה ומשתמש בהם להשקיה של הגינה. כל בישול = בערך 20 דקות של השקיה.