יום שישי, 5 בנובמבר 2010

בירה בחבית חד פעמית

אנחנו מכירים מזיגה של בירה מבקבוק או מחבית. בקבוק זה משעמם אז לא נרחיב עליו, אבל חבית זה מגניב ובהחלט שווה פוסט. במיוחד כשיש חידושים בתחום.

שימוש בחבית משמעותו אחסון של בירה מוגזת בחבית בנפח 20 או 30 ליטר והוצאה שלה החוצה באמצעות לחץ של CO2 שנדחס לתוך החבית ודוחק את הבירה החוצה. קירור הבירה יכול להיות באמצעות קירור הצינור בין החבית לברז (ואז החבית עצמה מאוחסנת בטמפרטורת החדר) או קירור של החבית עצמה. כאשר החבית כולה מקוררת הבירה תישמר באיכות טובה לזמן ארוך יותר לאחר שנפתחה.


כשמדובר בחביות, מבשלים ביתיים משתמשים בעיקר בחביות מסוג קורני (Cornelius Keg), חביות משומשות שיועדו במקור למזיגת משקאות קלים של קוקה קולה או פפסי ולאחר שיפוץ קל מתאימות לבירה - הקורני זמינות ונוחות לנקיון והציוד הנדרש להם פשוט יחסית. חביות סנקי (Sankey Keg) הן החביות המקצועיות המשמשות מבשלות להפצת בירה בחבית לפאבים ומסעדות. החבית עשויה נירוסטה עבה והשימוש בה מחייב ציוד לנקיון ולמילוי. קיימים מספר מבשלים ביתיים שמשתמשים בסנקי לאחר שהכניסו בהם שינויים קלים שמאפשרים פירוק קל של הצנרת לנקיון וחיטוי. אבל הדבר הבא הוא ה-KeyKeg. מדובר במעין חבית סנקי שהחידוש הגדול בה הוא שהיא חד פעמית. החבית לא עשיה נירוסטה כי אם פלסטיק, נילון וקרטון ומבחינות רבות היא עובדת באופן דומה לסנקי. דומה אך לגמרי שונה. למעשה מדובר בכדור פלסטיק שבתוכו שקית נילון. לצורך ייצוב והגנה - הכדור ממוקם בתוך מארז קרטון. הבירה ממולאת בשקית הפנימית ודחיפתה החוצה מבוצעת באמצעות הזרמת CO2 או אוויר לתווך שבין השקית לכדור החיצוני. בדומה ל"חליבה" של שקית שוקו - הבירה נדחפת החוצה ככל שהגז לוחץ עליה מהצדדים. בגלל שהגז אינו מוזרם לתוך הבירה (כמו שקורה בחביות המסורתיות) חיי הבירה לאחר הפתיחה מתארכים ואין סכנה של הגזת יתר או חסר כתוצאה מלחץ לא מתאים. בנוסף, החבית מספקת מספר יתרונות לא מבוטלים למבשלה - היא קלה במשקל ונוחה לשינוע ואחסון, לוגיסטיקה רבה נחסכת מאחר ואין צורך לגבות פקדות מהלקוח ולא נדרש שינוע של החבית הריקה. אין צורך בנקיון וחיטוי (ובציוד נקיון וחיטוי) והציוד הנדרש למילוי פשוט וזול.

עד כאן הכל תיאוריה. תיאוריה זה נחמד, אבל אין כמו להרטיב את הידיים. אתמול זכיתי לקבל מעופר רונן (מבשלת רונן) 2 חביות Key Keg לניסוי כלים על רטוב. בקושי הצלחתי להתאפק עם המילוי עד היום בצהריים. הצטרפו אלי רותם האח וריפטין שהגיע מהצפון הרחוק במיוחד לחזות בקסם.

וככה זה נראה:
החביות מגיעות עם שני סוגים של קלאצ' (Coupler) - סוג אחד משמש למילוי והסוג האחר למזיגה. הקלאצ' של המילוי כולל שעון לחץ וברז שחרור לחץ באמצעותם ניתן לשלוט על שחרור הלחץ מחלל החבית וכך על קצב כניסת הבירה במהלך המילוי. התרשמתי שחשיבותו של מד הלחץ היא בעיקר במילוי של בירה מוגזת ופחות כשממלאים בירה לא מוגזת (ועושים תסיסה שניה בקג)
לאחר קצת תירגול - המילוי הסתבר כמשימה פשוטה ואינטואיטיבית. אני מניח שאחרי עוד כמה פעמים כאלה אפשר לעשות את זה עם עיניים עצומות. אני בחרתי להגיז את הבירה באמצעות תסיסה שניה בקג. בתיאוריה, מאחר ומשיכת הבירה מתבצעת "מלמעלה" המשקעים ישארו בסוף ולא יגיעו לכוס. עוד שבועיים נראה אם זה באמת יעבוד ככה גם בחיים.

שלב הפריימינג (הוספת הסוכר לתסיסה השניה) מתבצע בדיוק כמו לפני ביקבוק וממיכל הפריימינג הבירה מועברת לחבית בגרביטציה כשהחבית הפוכה. ככה:
ואם רוצים לראות את כל זה בתמונות נעות - אז ככה זה נראה (כולל הפיספוסים והקללות (-:). צילומים באדיבות ריפטין הפקות:


שורה תחתונה - נראה שעבור מבשלות בוטיק ה-Key Keg הוא פתרון מדהים. הוא פותר הרבה בעיות ומכשלות לוגיסטיות ומפשט את המעבר לחבית. אני חושב שזו הולכת להיות מהפכה של ממש בתחום הזמינות והמגוון של הבירה מחבית - הן בפאבים והן במסיבות ואירועים חד פעמיים.

19 תגובות:

עמנואל אמר/ה...

יפה. החבית מגיעה מהיצרן כאשר יש לחץ אויר/גז אחר בתוכה?
אם כן, אני מניח שכאשר ממלאים בבירה מוגזת בלחץ אין צורך בניקוז הגז שבחבית. הבנתי נכון?

Dagan אמר/ה...

החבית מגיעה עם אויר/CO2 בלחץ. לדעתי הלחץ נועד בין השאר לשמור על החבית במהלך השינוע - כדי שלא תימעך. בכל אופן - גם בהעברת בירה מוגזת נדרש שחרור לחץ שבלעדיו הבירה לא תזרום לתוך החבית. שליטה בשחרור הלחץ מאפשרת שליטה על מהירות המזיגה ובעיקר מאפשרת מניעת הקצפה.

Unknown אמר/ה...

דגן,
איך אשפר להשיג עוד כאלו? מהו המחיר?
פרננדו

Gal's Craft Beer אמר/ה...

רונן הראה לי את הפלא וזה בהחלט מרשים. יש עוד קצת בירוקרטיה סביב המוצר ועדיין לא נקבע מחיר סופי, להבנתי. הרעיון מצא חן בעיניי אך אני עדיין ממתין לעלויות.

Dagan אמר/ה...

פרננדו - עופר רונן בודק ייבוא של המוצר, בינתיים הוא הקצה לי 2 מתוך מספר החביות שהוא הביא לניסוי והתרשמות. אני מניח שבקרוב גם יהיו מחירים.

עמנואל אמר/ה...

ז"א שבמזיגה צריך לחבר בלון גז לקלאץ' כדי לדחוף בירה החוצה.
הבירה צריכה להיות כבר מוגזת בשלב המילוי. זה כבר יותר מסובך.... מעניין איך יתפתח המיגוז הטבעי.

Dagan אמר/ה...

נכון הבירה צריכה להיות מוגזת בשלב המילוי. יש דרך אחרת?
מבחינת דחיפת הבירה החוצה - זה יכול להיות עם בלון CO2 או לחילופין עם בלון אויר דחוס או עם קומפרסור קטן או עם משאבת אופניים ידנית... הכל הולך.

עמנואל אמר/ה...

אפשר גם לנפח עם הפה

נועם אמר/ה...

עמנואל,
אתה צודק, אי אפשר לעשות FOURCE CARBONATION בחבית כמו שאפשר בקורני.

מה שדגן התכוון לגבי קומפרסור או משאבת אופניים הוא שמכיוון שהאויר שדוחף את הבירה החוצה בעצם לא נוגע בבירה אלא נדחף בין הכדור לשקית לא צריך לדחוף דווקא עם CO2. זה יכול להיות כל גז בלחץ.
אגב, אני מניח שכמה ליטרים ראשונים אפשר למזוג גם בלי לדחוף אויר.

Dagan אמר/ה...

נועם, בנוסף למה שכתבת, כוונתי היתה שגם כשעושים force carbonation ההגזה נעשית לפני המזיגה ולא בזמן המזיגה. מבחינה זאת אין הבדל בין ה-key keg ל-keg מסורתי.

ולגבי מזיגה של כמה כוסות ללא לחץ חיצוני - אם זה אפשרי בקג רגיל זה יהיה אפשרי גם כאן אבל אני בספק.

עמנואל אמר/ה...

נראה לי שהחביות החד פעמיות נהדרות למבשלות מסחריות למילוי בירה מוגזת. השאלה אחרת, איך קורה שהמוצר בשוק כבר 3 שנים ואין התלהבות? לי אישית נראה שיש רק יתרונות אבל כנראה שיש סיבה שהתעשיה לא מאמצת את הרעיון.

שי מיטל אמר/ה...

מעניין מאוד.. רובנו עדיין סגורים בבקבוק ומעניין מתי נסתדר עם חבית :)

אנונימי אמר/ה...

לשאלתך עמנואל אני חושב שמדובר בעלויות
תחשוב שחבית אלומיניום זה לא ציוד שנזרק לפח - משמע השקעה חד פעמית ומידי פעם הוצאת על תחזוקה

פה ניכנס העיניין שאתה חייב לקנות כל הזמן חביות חד פעמיות בשביל למלא
מה שלפי דעתי יתן הוצאה גדולה יותר לאורך זמן
samorai

אורן אבראשי אמר/ה...

יש עוד כמה טכנולוגיות שנבחנות בשנים האחרונות של חביות חד פעמיות מחומרים וסוגים שונים. בין השאר יש את הפתרון של ביר אין דה בוקס של קרלסברג שדומה למדי לפתרון הזה.
עמנואל, לשאלתך, חברות מסחריות גדולות כבר מושקעות ברבבות חביות אלומיניום. ובקווי חיטוי ומילוי עבורן. ההתעניינות בחביות הח"פ הולכת וגוברת בשנים האחרונות מצד מבשלות בינוניות שצומחות באמצעות יצוא בקצב הולך וגובר ולכן נדרשות להשקעות חדשות ממילא. לכך יש להוסיף את הדאגה הגוברת בנושאי איכות הסביבה - חבית ח"פ לא תורמת אלא אם כן היא ברת מחזור בקלות.

עמנואל אמר/ה...

אורן, כשטמפו תאמץ את החביות החד פעמיות ותוציא את אלו מנירוסטה, אל תשכח אותנו המבשלים הביתיים, יש לנו מה לעשות בחביות הנחשקות האלה.

נועם אמר/ה...

נראה כי יש תקדימים להגזה טבעית בקי-קג.
נראה שגדג'ט נחמד למדידת רמת המיגוז יכול להיות משהו כזה:
http://www.byo.com/stories/projects-and-equipment/article/indices/20-build-it-yourself/400-build-your-own-spunding-valve-to-carbonate-in-the-keg

Dagan אמר/ה...

נועם - כמו שציינת, הגזה טבעית ב-key keg מבוצעת הלכה למעשה ובירה כזו גם משווקת מסחרית. במהלך הטיול שלנו ראינו חביות כאלה גם בווינשטפן וגם ב-Erdinger ולפחות באחרונה הוצהר כי מדובר במיגוז טבעי בחבית (אני לא זוכר לגבי הראשונה). הביקור בשני המקומות האלה והשיחות עם הברומסטרים שלהם שיכנעו אותי שמדובר במהפכה של ממש.

אילן אמר/ה...

יש אפשרות להחליף שקית ולהשתמש שוב באותה "חבית"? הרי - אם הבנתי נכון, הבירה נוגעת רק בשקית, ולכן אין מה לנקות ולחטא ביתר המרכיבים לפני שימוש חוזר.

Dagan אמר/ה...

אילן, העיקרון של ה-KEY-KEG הוא לתת מענה גם לנושא הלוגיסטי באופן שהחבית לא תעשה דרכה חזרה למפעל ולכן מיחזור חלקי הוא לא חלק מהקונספט. האריזה כולה תוכננה בהתאם - התרשמתי שגם הכדור וגם הקרטון לא יחזיקו מעמד בשימוש חוזר.
בפגשיה שהיתה לי עם מהנדס החברה שאלתי אותו באופן מפורש אם יש כוונה לאפשר החלפה של השקית בלבד והוא אמר שהוא נשאל בנושא בעבר ושאין כוונה לאפשר זאת, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.