יום ראשון, 28 במרץ 2010

גמל מרקד, ביעור חמץ ו-ICE BEER

ביום חמישי גררתי את עצמי אחרי עוד יום עבודה מפרך, למרות שלא מצאתי שותפים לבילוי מבעוד מועד (האשמה בי למעשה כי עד הרגע האחרון לא החלטתי אם אני הולך או לא) לדנסינג קאמל ל-keg party המסורתי. למי שלא מכיר את הקונספט - מדובר באירוע שקורה מידי שנה לקראת פסח, שתכליתו ביעור חמץ (למארחים) ושתיית בירה עד כלות (לאורחים). WIN WIN.
המנגנון פשוט - משלמים דמי כניסה (75 ש"ח) ומקבלים בתמורה חותמת על היד ו-4 פתקאות נייר צבעוניות. מרגע שנכנסת הבירה חינם. בנוסף לבירות הרגילות ולבירות העונתיות (613-תרי"ג רימונים, Brown Ale, סטאוט וניל-דובדבנים ו-Leche del Diablo חיטה וצ'ילי חריף) מוצעות גם כמה בירות "מחוזקות" וכאן נכנסים לתמונה הפתקים הצבעוניים - כל פתק מאפשר כוס אחת של שליש בירה מחוזקת. יוצא שעוד לפני שניגשנו לבירות הרגילות, אנחנו כבר מחוייבים (מצפונית) בשתיה של לפחות 4 בירות חזקות... תעשו את החשבון לבד.

ואם הגעתם עד כאן ואתם תוהים למה התכוון המשורר כשאמר "בירה מחוזקת" אז אני אשמח להסביר. המחוזקות של הגמל הן למעשה גרסת ICE BEER לכמה מהבירות הרגילות שלהם. באירוע הוצעו 4 בירות כאלה: IPA, APA, סטאוט ו-Leche del Diablo - כולן עם רמות אלכוהול הנעות בין 8.5% ל-11%. הגמל לוקחים את הבירות הנ"ל (שהוגשו גם בגרסה ה"רגילה" שלהן) ומעבירים אותן תהליך של הקפאה והפשרה... אבל בעצם - אולי זו הזדמנות טובה להסביר טיפה יותר בהרחבה מה זה בכלל ICE BEER.
כשאנחנו עושים בירה בתהליך מסורתי, אנחנו מגיעים לרמת האלכוהול שלנו באמצעות שליטה על כמות הסוכרים התסיסים בתירוש. סוכרים אלה הופכים לאלכוהול בתהליך התסיסה והמגבלה היא כמות הסוכר וסוג השמרים.

תהליך ה-Ice Beering מבוסס על העובדה שבעוד שטמפרטורת הקפאון של מים היא 0 מעלות צלסיוס, אתנול טהור קופא (ומפשיר) ב-114 מעלות מתחת לאפס. בירה תקפא בהתאם לאחוז האלכוהול שיש בה, בהתאם לטבלה הבאה:
המטרה של התהליך היא הוצאת מים מהבירה ו"ריכוז" שלה, מבלי להשפיע על שאר הטעמים והמרכיבים. התוצאה היא בירה עשירה יותר בטעמים וגדולה יותר באלכוהול.

אז איך עושים Ice Beer? קודם כל מבשלים ומתסיסים בירה כמו שאנחנו יודעים לעשות. השלב הבא הוא הקפאה של הבירה במיכל או בחבית (לא מזכוכית, שלא יתפוץ) עד לקפיאה מלאה. בירה עם 6% אלכוהול למשל תקפא במינוס 2 מעלות צלסיוס. אבל הקסם הוא לא בקפיאה, אלא דווקא בהפשרה. לאחר שהבירה הוקפאה היטב היא תוחזר לטמפרטורת החדר ותתחיל תהליך הפשרה. ההפשרה תהיה בהדרגה, כשהאתנול יפשיר מוקדם יותר מהמים.

השלב הבא הולך ככה: המיכל עם הבירה הקפואה מונח באופן שיאפשר ניקוז הנוזל במהלך ההפשרה - למשל הפוך, עם הפתח כלפי מטה, לתוך משפך או מיכל אחר שיקלוט את הבירה המפשירה. עכשיו אנחנו צריכים להיות חזקים. ככל שנעצור את התהליך בשלב מוקדם יותר נקבל בירה יותר מרוכזת אבל פחות בכמות. מה שישאר קפוא ילך לפח. בתור כלל אצבע אפשר ללכת על חצי-חצי. כשכמות הבירה שהפשירה שווה לכמות שנשארה קפואה, אפשר לעצור וניתן להניח בחישוב גס שרמת האלכוהול הוכפלה.

לסיום - הנה פודקאסט של ג'ימס ספנסר (Basic Brewing) בנושא זה בדיוק:


עכשיו נשאר לראות מי יהיה הראשון שיביא Ice Beer מעשה ידיו לאחד ממפגשי חובבי ציון הקרובים. מי ירים את הכפפה?

חג פסח שמח לכולם. כשר? רק למי שיכול שבוע בלי בירה.

** הגעתי בלי מצלמה ולכן התמונה מהגמל באדיבות האתר של הדנסינג קאמל, והיא... מהשנה שעברה. זה מה שמצאתי )-: אז אם אתם בתמונה ובכלל לא הייתם שם, זה יכול להיות ההסבר.

9 תגובות:

עמנואל אמר/ה...

אני מתאר לעצמי שיש לבירה הזאת טעם וריח של בנזין.

Dagan אמר/ה...

עמנואל - הקטע היפה הוא שממש אין לה ריח ספירטי. זו בירה מעודנת מאוד ואת האלכוהול לא מרגישים (לפחות לא במובן הרע של ה"מרגישים"). יש משהו בריכוז הזה שמעדן ומחליק את הבירה.

עמנואל אמר/ה...

צריך לדעת כמה קרח להוציא. מקריאה בנושא הבנתי שיש גבול שעד אליו התוצא שתיה ומעבר לכך טעמי האלכוהול משתלטים ולא נעימים. בכל אופן מאוד מעניין יהיה לנסות. איזה בירה לדעתך מתאימה כבסיס? אולי פייל אייל? 
מהסירטון הבנתי שהם הוציאו את כל המים והתוצאה דומה לסקוטצ'. אני ממש לא בקטע של אלכוהול הכבד אבל כנסיון זה יכול להיות מעניין.

נועם אמר/ה...

בסרטון הם הקפיאו ברלי ווין עשר אחוז. כך שהם קיבלו משקה של עשרים אחוז. אם תקפיא פייל אייל של חמישה אחוז תוכל לקבל אייס ביר של אולי עשרה אחוז.

עמנואל אמר/ה...

לגדל ברלי ווין שנה שלמה ולבזבז על נסיון?

נועם אמר/ה...

הם לא השתמשו בבטצ שלם. היה נראה שהם הקפיאו אולי שני ליטר וקיבלו בסוף ליטר אחד של אייס בארלי ווין. זה יותר קל לביצוע. מקפיאים בירה בבקבוק פלסטיק שני ליטר ואז הופכים אותו על הראש מעל למיכל אחר ונותנים לו לטפטף. רק לא ברור לי מה עושים לגבי הגזה.  

Dagan אמר/ה...

בסרטון הם לקחו באמת חלק מבץ'. בגמל נראה לי שהם עשו רק 2-3 קגים מכל בישול. לגבי הגזה - אני רואה שתי אפשרויות: או לעשות force carbonation או לא להגיז בכלל (תהיה הגזה עדינה מאוד של הבירה אם היא היתה מוגזת ושמרה על טמפרטורה מאוד נמוכה).

אדי אמר/ה...

יושב בנפאל הרחוקה הרחוקה...(כמאמר השיר ששרה גלי עטרי ו...כן, ראינו גם את ציפור האבן מהשיר)בעיר ששמה פוקהרה השוכנת לחוף אגם נפלא וקורא את הפוסט (המעניין והמחכים כרגיל). אכן פאי הטכנולוגיה. יש לי מה לספר על בירה בנפאל ואעשה זאת עם חזרתי. בינתיים ד"ש מגג העולם (בעוד ימים ספורים עוברים להודו)

עמנואל אמר/ה...

שמור על עצמך. מחכים לשמוע חוויות כשתחזור.