יום שישי, 19 במרץ 2010

מפגש שלישי של מועדון המבשלים חובבי ציון

לאט לאט זה כבר מתחיל להיות עובדה. מועדון מבשלי הבירה הביתית הראשון בישראל חי ובועט. עם אתר איטרנט ופורום דיונים פעיל, עם תעבורת מיילים אינטנסיבית בין חברי המועדון, עם ייצוג מעורר גאווה בתחרויות בירה ועם מפגשים שלאט לאט הולכים והופכים סדירים יותר ויותר.
דרור ממבשלת Sparrow התנדב לארח את המפגש הזה ויש לו נתוני פתיחה טובים. הוא ממוקם במקום טוב באמצע (מושב נחלים), יש לו מבשלה יפה שמצדיקה ביקור, יש שפע של מקום ותשתיות לאירוח, צוות בעל יכולות קולינריות מרשימות ו... כן, יש גם בירה טובה.
המפגש נפל (במקרה או שלא במקרה) על חגו של פטריק הקדוש (St. Patrick's day). יום שמחייב שתייה בלתי מרוסנת של בירה ממילא. ואם לשתות בירה - אז הכי טוב לשתות בירה ביתית ואם בירה ביתית - אז אין כמו בירה של חובבי ציון!! היה ייצוג מפואר של מבשלות רבות...

חובבי ציון לקחו את האירוע ברצינו והוציאו מהבוידעם את אביזרי סנט פטריקס שלהם. האביזרים שלי עדיין בארגזים (חזרתי מחו"ל רק לפני שנה, מה אתם רוצים) אז אני יצאתי פארש.
בגלל סיבות שאינן תלויות בי (ושהגיע הזמן שיתחילו להיות תלויות בי) הגעתי בשעה וחצי איחור. אתם יכולים לדמיין לעצמכם איך זה לשבת בפגישה בעבודה כשאני יודע שכולם כבר בטעימה של הבירה החמישית... אבל בסוף הגעתי וזה העיקר. במסלול מואץ נתנו לי להשלים את כל מה שנלגם לפני שהגעתי.

אז מה היה לנו שם? אלון ריפטין (מבשלת ריפטינ'ס הצפונית) הביא סטאוט חרובים יבש - את החרובים אני מודה שלא הייתי מצליח לזהות אבל הבירה טובה והיובש שלה מבליט מרירות קלייה שהולכת טוב עם הסגנון.
עמנואל (איזי ביר) הביא ordinary bitter מרירה וטובה מאוד, רועי הביא IPA עם טוויסט בלגי, עם טעמי פסיפלורה דומיננטיים (שנתנו לה אופי מעט פירותי מידי לטעמי). במשך דקות ארוכות ניסינו לשער ולהעריך מאיפה מגיעים טעמי פסיפלורה כל כך מובהקים בבירה שאין בה פסיפלורה. כנראה שהשמרים של רועי (שמרים נוזליים) השאירו חותמם.
הדובים הביאו את ה"אינדירה" - IPA כשותית עם מתקתקות מאלטית. הבירה הזאת בושלה פעמים רבות מרכז וזה הבישול הראשון שלה ב-AG. בהיעדר שליטה טובה במאש - הבירה יצאה מאלטית ומתקתקה יותר מבעבר (לא אין בעיה עם זה). חוצמזה - אני חושב שחסרה בה ארומה (אולי חיפפתי קצת ב-dry hopping הפעם)
נועם (מבשלת שיבולת) הביא פורטר אלון שכבר נלגמה ונסקרה בעבר, אדי (ברו-טלי) הביא קולקציה שלמה של בירות - את "הבריון השחור" שלו (סטאוט), "ש(ח)יטה שחורה" (בירת חיטה כהה) ו"פלמית שופעת" (בלגית זהובה) - וזאת למרות שההנחיות היו להביא בירה אחת בלבד!!!! שזה לא יקרה שוב, אדי!

משה הביא בירת הל (?). משה - מילא שאין תויות של המבשלה על הבקבוק אבל בפעם הבאה לא נקבל בסלחנות כזאת בירה בבקבוק עם תויות טובורג המקוריות עליו. זה חילול הקודש. יכול להיות שבגלל זה הבירה תקפה חזרה בפרץ gushing אגרסיבי במיוחד (-:
דרור המארח (מבשלת sparrow) הביא Special Weizenbock ששתיתי כבר בביקורי האחרון אצלו. הלאגר המריר הכהה שהיה לו בפעם הקודמת בחבית כבר נגמר ולמעשה החבית והברז היו מפורקים ואי אפשר היה להשוויץ בהם. לפעם הבאה. יואב (פיסטה ביר) הביא את הסטאוט שלו שלקח את המקום השני באתגר הסטאוט לפני שבוע ובירת דובל.
הבירות הלכו עם בשר מעולה שזרם מהמעשנת ועם פוקצ'יה אנטיפסטי משובחת שהמשיכה להגיע במהלך הערב כולו. רק בשביל הדברים האלה הביקור היה שווה.
בהמשך הגלגלנו לתוך המבשלה, שם דרור פתח לנו בקבוק mead (בירת דבש או שיכר דבש - "תמד" בעברית). אני לא מת על ה"אובר-דבשיות" של ה-mead באופן כללי אבל הצבע מהמם (גוון חום-אדמדם בהיר וצלול) והארומה טובה ונעימה. הדבש נוכח בכל לגימה ובסך הכל ה-mead של דרור מאוזן ולא מתוק מידי.
לסיום, לפני שהולכים הביתה - יש את ה-barter market המסורתי. החברים הביאו בירות להחלפה כדי שכל אחד יוכל להמשיך לחוות את הבירות של החברים האחרים גם בבית, עד הפעם הבאה. ככה נראית בורסת הבירות בפעולה...
בסוף עוד נשארנו לקשקש ורק אחרי חצות, רגע לפני שהמארחים גירשו אותנו, הלכנו הביתה. כרגיל - פורום מופלא, בירות נהדרות וכיף גדול. אני מקווה לפרסם בקרוב את המועד והמקום למפגש אפריל... כבר יש רעיונות.

12 תגובות:

אדי אמר/ה...

1. קודם כל- כל הכבוד והתודה לדרור על הכל. הוא העמיד לנו רף גבוה מאד להמשך.
2. כל הכבוד לדגן על הפוסט ותתבייש לך שאיחרת. עבודה זה לא תירוץ.
3. כל הכבוד לי /על הכובע הטפשי/ שחבשתי לראשי / (ולעימנואל שהביא אותו).
4. אני מתנצל על שהבאתי 3 בירות. היה קשה להחליט והיה לי קשה לא לקבל את תגובות החברים. אבל טוב שתדע, דגן שבטעימה הרשמית, נועם הקשוח בתפקידו כשר הטקס (זה עונשך על האיחור) הרשה לי לפתוח רק בירה אחת. את האחרות פתחתי בחלק הלא רשמי של הערב לבקשת הקהל.
5. לגבי הבירה של משה שנקראה בפיו "הל " , אחרי מחשבה וניתוח ירד לי האסימון: הוא התכוון ל-ALE. טוב, משה יש עוד מה ללמוד.
6. ולבסוף, חברים יקרים אני נפרד מכם לחודש לטובת נפאל והודו. אני מקווה שיהיה מה לדווח גם בתחום הבירות.

רועי אמר/ה...

איך אף אחד לא אמר לי שאני נראה כמו טמבל עם הכובע הזה?

רועי אמר/ה...

חוצמזה היה מצויין, כרגיל.
ונראה לי ש belgian IPA יתאר טוב יותר את הבירה שלי.

Dagan אמר/ה...

אדי - אני רואה שבגלל שאתה נוסע היית צריך לצבור הרבה מילים לזכותך, הא? אנחנו מצפים גם לתגובות מהגולה. נדמה לי שיש שם אינטרנט.

רועי - לא גילינו לך כדי שיהיה חומר טוב לפוסט. לגבי הבירה שלך - צודק בהחלט - אין הגדרה מתאימה יותר. הכנסתי תיקונצ'יק בנוסח הפוסט.

עמנואל אמר/ה...

אדי, כולנו נראינו מטופש עם הכובעים הירוקים האלה, מה לעשות נהגנו כמנהג האירים.
דרור, היה אחלה אירוח, אנחנו נהננו מאוד. כן ירבו ארועים כאלו בציון (של חובבי ציון)

נועם אמר/ה...

חברים, כרגיל היה כיף גדול.
אדי, אני מתנצל על הקשיחות. אבל צריך לשמור על הכבד. שלי כבר כבוש טוב טוב השבוע.

אין ספק שטוב שבחגים היהודיים אין מצווה לחבוש כובע אווילי.

להתראות במפגשים הבאים.

עמנואל אמר/ה...

פרסמתי שאלה בהולה בפורום. אז אם מישהו מציץ כאן ולא חשב להכנס לפורום אז פליז.

נועם אמר/ה...

חברים, אני עדיין חושב על הבירות שטעמנו במפגש. הכי נחרטה בזיכרוני הבירה של רועי. פסיפלורה ללא פרי.
רועי, באילו שמרים השתמשת?

רועי אמר/ה...

belgian abbey של Wyeast

http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=127

לא כלכך נפוצים במחוזותינו, הקפאתי כמה מנות אתה מוזמן לקחת ולנסות.

נועם אמר/ה...

רועי,
תודה על ההצעה. לכאורה אם יש לי בקבוק של הבירה הזו (וכמדומני שיש לי) אני יכול לגדל שמרים מהבקבוק, לא?
האם יש מספיק שמרים בבקבוק אחרי הגזה בCO2?

רועי אמר/ה...

אני חושב שיש לך מהבלגית הכהה, שתססה עם אותם שמרים.
אם יש משקע אני מניח שיש בו שמרים. לגבי הכמות וטיב אני לא יודע להעריך.

ניסוי מעניין.

Dagan אמר/ה...

רועי - אני טעמתי את ה-IPA הבלגית והיה לה טעם חזק של פסיפלורה. אני לא חושב שטעמתי את הבלגית הכהה (שלדבריך הותססה עם אותם שמרים). רציתי לשאול - הטעם האופייני שהרגשנו ב-IPA בא לידי ביטוי באותה עוצמה גם בבירה הכהה?