יום חמישי, 5 בנובמבר 2009

BrewCalc - עכשיו גם בשיטה המטרית

כשהתחלתי לבשל בירה טיילתי לי באינטרנט וחיפשתי אחר אתרים וכלים לחישובים שונים הנדרשים במהלך הכנת המתכון ותוך כדי הבישול וההתססה עצמם. אני באופן כללי מעדיף כלים חינמיים ואם יש אתרים הדוגלים בשיתוף מידע וידע, הם מקבלים אצלי מקום של כבוד.

מה שלפעמים מעצבן הוא שחלק מהאתרים (שהם אמריקאים ברובם) אינם תומכים בשיטה המטרית (מעלות צלסיוס, ליטר, ק"ג). אתר אחד חביב עלי במיוחד - BrewCalcs סבל מהמגבלה הזאת ופגם בהנאת השימוש שלי. ה-BrewCalcs הוא למעשה אתר של דף אחד, שמרכז את מרבית החישובים הנדרשים בצורה אסטית ונוחה לשימוש אבל כאמור - רק בפרנהייט ורק בגלון. לפני כחודשיים שלחתי מייל ליוצר ה-BrewCalcs - סקוט מנגולד וציינתי בפניו שלמרות שאני מאוד אוהב את האתר שלו אבל כישראלי, חסרונם של הצלסיוס והליטרים מקשים עלי את השימוש בו. סקוט כתב לי שהוא קצת עסוק כרגע אבל הבטיח לבדוק מה הוא יכול לעשות ואני... שכחתי מזה.
לפני יומיים קיבלתי מייל מסקוט (הוא לא שכח אותי למרות הכל) שבישר לי בחגיגיות שלבקשתי הוא הכניס את האפשרות לשימוש בשיטה המטרית וביקש שאבדוק אם זה לשביעות רצוני. בדקתי ומבחינתי עכשיו זה מושלם (ואם זה מושלם - למה שאתם לא תשתמשו גם??). הודתי לסקוט בשמי ובשם המבשלים בציון (אתם יכולים לשלוח לו מייל ביוזמתכם דרך האתר שלו - נראה לי שהוא ישמח לשמוע) ורצתי לספר לחבר'ה.

בכל אופן, חשבתי שיהיה רעיון טוב לנצל את ההזדמנות ולכתוב קצת על הכלים שאני משתמש בהם במהלך הבישול ואחריו. כמובן שזו הרמה להנחתה ואני (והקוראים) נשמח לשמוע במה אתם משתמשים.

אפשר לחלק את הצורך בכלים תומכים לשניים:

1) כלים להכנת מתכונים (לפני הבישול)
השלבים לקראת הכנת מתכון חדש הולכים אצלי בערך ככה: אני בוחר לי את סגנון הבירה או הכיוון הרצוי. כלי נהדר למטרה זו הוא ה-periodic table of beer styles שתלוי לי מעל המחשב.
בהמשך אני נוהג לקרוא מתכונים של בירות בהתאם לסגנון שבחרתי. מאגר המתכונים העצום של ה-Beer Recipator הוא המועדף עלי (למשל יש בו מעל 700 מתכונים של IPA וכמעט 1,000 מתכונים של APA).
לאחר שאני מתייצב על המתכון באופן כללי אני נעזר בכלי בניית המתכונים של הרסיפייטור - Beer Recipator Spreadsheet . הכלי מאפשר לבצע את החישוב של כל הפרמטרים (צבע, אלכוהול, IBU ,OG, FG וכו') ולבצע שינויים והתאמות עד להשלמת המתכון הרצוי. בסופו של תהליך ניתן (ורצוי) לשמור את המתכון באתר - אם זה לשימוש עתידי שלי או אם לשימוש קהילת המבשלים באשר הם.

2) כלים לביצוע חישובים (תוך כדי בישול ותסיסה)
החישובים הנדרשים במהלך הבישול והתסיסה הם בעיקר בתחום חישובי הצפיפות והפרמטרים לביצוע המאשינג (למבשלי All Grain). למטרה זו אני נהנה להשתמש ב-BrewClacs של סקוט שציינתי קודם לכן. לכלי מספר מחשבונים:
1) Infusion Mash Calculator לעד 3 שלבי מאשינג.
2) Yeast Pitching Rate Calculator בהתאם לנפח הבישול, לצפיפות ולסוג השמרים
3) Fermentation Calculator לחישוב אלכוהול, קלוריות, אחוז ההמרה של הסוכרים ועוד מיני פרמטרים
4) Hydrometer Corrector - לתיקון קריאת הידרומטר בהתאם לטמפרטורה
אז זהו להיום. תודה לסקוט שחשב עלינו והקדיש לנו מזמנו כדי שיהיה לנו נעים ונוח בחיק ה-BrewCalcs שלו. שיהיה לכולנו שבת חורפית-קיצית נעימה ולאילו שמנצלים שבתות כאלה לבישול (כמוני) - בישול נעים.

שבת שלום.

4 תגובות:

אבנר אמר/ה...

פששש (ככה נשמעת התפעלות), דגן כל הכבוד סחתיין על היוזמה.

Dagan אמר/ה...

היום בבישול ובשלושת הביקבוקים שלי השתמשתי ב-brewcalcs המשופר וזה היה תענוג. עכשיו כבר לא צריך שום דבר מעבר למה שיש שם.

דגן

נועם אמר/ה...

אם כי יש לוודא שההידרומטר מכוייל לפי 15 מעלות. לי יש הידרומטר המכוייל ל20 מע~ והמחשבון לא יודע לתקן. מצאתי מחשבון אחר...

אדי אמר/ה...

אני משתמש ב-brew smith רכשתי אותו (הוא לא חינמי אבל לא ממש יקר בסיבות 20$)לפני שהיכרתי את ה-recipator שדי דומה לו. הוא מספק את צרכי אבל שמחתי לההיוודע גם ל-brew-calcs יופי של יישום ועכשיו ביוזמתך (כל הכבוד !) עוד יותר שימושי.