יום ראשון, 18 באוקטובר 2009

שבת של בישולים וביקור מפתיע של אורן ולימור

סוף השבוע התחיל כבר ביום שישי בשעות הצהריים המאוחרות עם ביקבוק של הפורטר החדשה והמשודרגת (עדיין אין לה שם וגם לא תוית, אני במו"מ עם הממתג). זו היתה רק הקדמה לקראת הבאות...

את יום שבת פצחנו בשעה 9:00 בבוקר בישיבת צוות לביצוע שינויים באינדירה. הכוונה לא היתה לשנות את הבירה באופן מהותי (בסה"כ גם לדעתנו וגם לאור הפידבקים מהשטח - מדובר בבירה טובה מאוד), אלא לנסות ולשפר מספר נקודות שנראו לנו טעונות שיפור. זה מה שיצא (המתכון ב-Beer Recipator)
הדבר הראשון היה להחליף את כשות ה-bittering לכשות עם אחוז חומצות אלפא גבוה יותר. בחרתי ב-Northern Brewer עם 10.5%AA (שקניתי אצל Denny).
בנוסף, בעקבות ההרצאה האחרונה של אביחי בנושא כשות, חזרתי לבישול של 60 דקות במקום 90 דקות (להזכיר - אביחי הסביר במהלך ההרצאה שלו שאין תרומה לבישול של מעבר ל-70 דקות מבחינת מיצוי המרירות מהכשות). שינוי נוסף היה הגדלת הארומה וצמצום ה-Flavoring.
במהלך הבישול פתחנו את הראשונה מתוך שתי הבירות שנשארו מהביקור באמסטרדם. Christoffel Bier Double Hopped. בירה עם מרירות כשותית נהדרת, צבע אדמדם וקצף יפה. רמת האלכוהול בינונית-גבוהה - 6% ABV. הארומה היתה חלשה מידי לטעמי אבל בסה"כ הבירה נהדרת. עם בקבוק גרולשי קטן וחמוד, המחיר שלה סביר בהחלט - 1.75 יורו (בהולנד, לא פה).
הבירה השניה שבישלנו היתה יונק הדבש. מכיוון שיבשנו מסוכר אינוורטי (מרכיב חשוב ליונק הדבש), בזמן שרותם התניע את האש לבישול הראשון, אני התחלתי את הבוקר עם הכנה של 3 קילו סוכר אינוורטי. 300 גרם הלכו לבישול הנוכחי והשאר - בצנצנות זכוכית למזווה, לאחסון לבישולים הבאים.
במהלך הרתיחה הסוכר מייצר קצף לבן ויפה (שאם לא נזהרים גולש וממלא את המטבח ונדבק לכל דבר) ומיד לאחר מכן הנוזל הופך שקוף לחלוטין. פשוט מקסים.

אז סיימנו את האינדירה, קירור, רחיצה מהירה של הסירים...
ומייד העוזר המסור שלנו עדי התחיל במילוי המים לקראת הבישול הבא...יונק הדבש היא בירה שהריחות הדבשיים שלה נישאים למרחוק. חוץ מהלתת הנדיב, יש בה 300 גרם סוכר אינוורטי ו-500 גרם דבש.
הבירה מתבשלת לה להנאתה וזה בדיוק הזמן לפתוח את הבקבוק האחרון מאמסטרדם - Jopen Haarlems Hoppen bier. גם זאת בירה כשותית, בהירה עם קצף לבן ויציב ו-6.8% אלכוהול. לJopen יותר ארומה מאשר ל-Christoffel אבל שתי הבירות הן בירות כשותיות ועם אופי דומה (לטובה).
איפשהו בסוף הבישול הראשון הגיע טלפון מאורן אבראשי. אורן הוא מנהל מותגי בירות מיוחדות בטמפו והוא כותב בלוג בנושא אלכוהול בכלל ובירה בפרט בשם "בירה ועוד". נפגשנו לראשונה בפסטיבל במעברות שם אורן טעם את המכה הראשונה ("לא מספיק מעושנת") וסיכמנו שנמצא הזדמנות להשקות אותו בבירות נוספות. שעתיים אחרי הטלפון שלו, בעיצומו של הבישול השני, אורן ולימור (אשתו) התייצבו אצלנו והיתה לנו ההזדמנות להציע כמה בירות נוספות.
פתחנו ארבע בירות - הדוב השביעי, יונק הדבש, אינדירה וחצות. מה היתה דעתו של אורן? אני מניח שהוא יכתוב אצלו בבלוג. נחכה ונראה. לימור אהבה את יונק הדבש (אם כי היתה מעדיפה אותו עם תוית סולידית יותר. רותם הבטיח להכין לה תוית במיוחד).
במהלך היום האינטנסיבי הזה, מצאנו גם זמן לבקבק את הביטר שלנו. עדיין נשארנו עם בישול ישן אחד של חצות שמחייב ביקבוק מתישהו בקרוב - מקווה שלא יחכה עוד הרבה.

8 תגובות:

גלעד נאמן אמר/ה...

שלום לדגן ולכל הקוראים. רציתי להגיד שנהנתי מהביקור במוצאי שבת. כל כך הצטערתי שפיספסתי את הבישול בבוקר, אך כל המידע שהצלחתי לשאוב ממך עזרו לי להבין יותר. מקווה להמשך של שיתוף פעולה ולמידה. וחוץ מזה, דגן, כל משהו שאתה כבר לא משתמש בו הוא אוצר בשבילי. שבוע טוב לכולם

יואב אמר/ה...

איך הסתדר הבקבוק של הבירה הישנה?

אדי אמר/ה...

היי דגן ורותם. נשמע נחמד וגם נעים. הרשו לי להציע שם לפורטר החדשה, שם שרציתי בעצמי לתת לסטאוט/פורטר שלי בהזדמנות: "אופל". אם אתם לוקחים - אז קחו(ויהיה שכרי מצווה כנאמר, "שכר מצווה מצווה"). אם לא תשאירו לי ואדביק אותו לסטאוט שיהיה אחד הבישולים הבאים אינשאללה.

נועם אמר/ה...

"אופל". אהבתי.
גם אני בישלתי השבוע סטאוט. את אותו אחד שטעמתם במפגש. כמעט נגמר...

Dagan אמר/ה...

גלעד - אני שמח שיכולתי לעזור.

יואב - בקשר לפורטר שבילתה 6 שבעות בתסיסה - בדקתי gravity, טעמתי את הבירה ונראה שהכל בסדר. התעצלתי לבצע ניסוי מקדים לבדיקת חיות השמרים, ופשוט זרמתי וביקבקתי הכל. נראה מה יקרה. אני אופטיטמי.

אדי - הצעתך נרשמה ותועלה לדיון בפגישת הדירקטוריון הבאה של מבשלת הדובים. מבטיח לעדכן

תודה על מעורבותכם!!

האח אמר/ה...

אדי יקירי,
אתה מכוון לדעת גדולים.
על שולחנו של הברומאסטר, נחה כבר זמן לא קצר, תוית - מאסטרפיס - לפורטר החדשה שלנו. השם הוא 'אופליה'. אולי עכשיו, כשדעתך הנחשבת מצטרפת ללחץ, דברים יתחילו לזוז...

אדי אמר/ה...

משמחני (שאני מכוון לדעתם ה(בה' הידיעה)גדולים.

אורן אבראשי אמר/ה...

והנה הפוסט שיצא מהביקור:
http://distilledbeer.blogspot.com/2009/10/blog-post_23.html
אורן