יום חמישי, 24 בספטמבר 2009

הופ, הופ - dry hopping בגולדסטאר

בהשראת ההרצאה האחרונה של אביחי בנושא כשות ובעקבות משהו שקראתי, החלטתי לבצע ניסוי קטן שלא מצריך יותר מידי עבודה וגם לא הוצאות כספיות כבדות ותוצאותיו סיקרנו אותי מאוד.

רציתי לדעת מה תהיה השפעה של dry hopping בבקבוק בבירה מסחרית ואיך משך הזמן של הכשות בבקבוק ישפיע על הארומה והטעם. הבירה שנבחרה לניסוי היא גולדסטאר - מבין המסחריות כחול-לבן, היא זו שאני יותר אוהב (ובנוסף, אלה בקבוקים שבא בחשבון למחזר למילוי בירה מלאכת בית).
מהלך הניסוי:
כ-1 גרם כשות מסוג גולדינגס (Goldings) נקצצה דק וחולקה ל-6 מנות שוות (ההשוואה נעשתה בעין בלתי מזויינת).
שישיית גולדסטאר נפתחה לאחר כבוד ולכל בקבוק הוחדרה מנה אחת של כשות. לאחר ההוספה הבקבוקים נסגרו באמצעות פקקים חדשים. המינון (1 גרם ל-6 בקבוקים 330 מ"ל) דומה ל-10 גרם כשות לבישול רגיל של 20 ליטר.
ניעור קטן של כל בקבוק לערבוב המרכיבים, מילות פרידה אחרונות והופ... למרתף.
ועכשיו נותר לחכות. הכוונה היא לפתוח את הבקבוק הראשון בעוד יומיים ולאחר מכן לפתוח בקבוק נוסף כל יומיים. בטעימה אני אנסה לבחון את השינוי בארומה, בטעם, במרירות ואולי גם בצלילות וביציבות הקצף. מבטיח לספק סקירה הולמת על התוצאות כאשר יהיו.
עכשיו נראה מה קצת הופ יכול לעשות לגולדסטאר ומי יועד - אולי זה ניסוי ראשון מיני רבים. אגב - אם יש לכם רעיונות לנסיונות נוספים (אולי השוואה בין סוכי כשות שונים, כמויות שונות וכו') - אני אשמח לשמוע!

והקרדיט לתמונות - לצלמת המהוללת - אביב בר אילן.

4 תגובות:

האח אמר/ה...

יופי אחי.
את הפאן אתה עושה לבד.
מחר תרצה להעלות מיכלי תסיסה מלאים מהמרתף ולמי תקרא? הא?
ותכלס - שבת אחה"צ, בסוף העבודה - פותחים גולדסטאר משודרג.

Dagan אמר/ה...

ברור שפותחים את הראשון בשבת. אח"כ אתה צריך לבוא כל יומיים לפתיחות הבאות.

יואב קובלסקי אמר/ה...

אני רואה שהתחלת להריץ שורות... :)
נראה לי שהניסוי יהיה אפקטיבי יותר עם כשות בלעי AA גבוהים יותר, סתם נקודה למחשבה. בכל מקרה לדעתי כדאי שתחכה לפחות שבוע-שבועיים עד הפתיחה

Dagan אמר/ה...

יואב,
לדעתי ערכי AA הם בעלי משמעות לעניין המרירות ופחות לעניין הארומה. ללא בישול הדבר היחידי שאני יכול להוסיף הוא ארומה.
בכל אופן - פתחתי היום בקבוק ראשון ו... כמו שאמרת - מוקדם מידי. מעבר למשקעים בתחתית ומעופפים בבירה, לא ניכר שום הבדל. כשנותנים להכל לשקוע - אפילו הצלילות לא נפגעה.