יום שבת, 19 בספטמבר 2009

מבשלים לפסטיבל במעברות

לפני איזה שבועיים קיבלתי מייל משחר (beer master) הרץ, שמציע השתתפות בפסטיבל הבירה המתוכנן להתקיים במעברות. זוהי הפעם ה-9 להתקיימות פסטיבל הבירה במעברות והחלטנו שאנחנו מספיק בשלים להציע את הבירות שלנו לטעימה בפסטיבל (הרי אנחנו מבשלים בירה כבר יותר מ-4 חודשים!!!). המטרות מבחינתנו הן חשיפה וקבלת פידבק על הבירות שלנו מציבור השותים. אנחנו מקווים להשיג את שתי המטרות האלה. ימים יגידו.

הפסטיבל יתקיים ב"בית היין" שבקיבוץ מעברות (כן - פסטיבל בירה בבית היין. מה תגידו?) בימים חמישי ושישי - 8-9/10 (חוה"מ סוכות). הנה ההזדמנות שלכם לבדוק אם אנחנו מקיימים את ההבטחה. אנחנו נהיה שם עם כל מה שנצליח לשמור במלאי. עדכונים בהמשך.

אז הבירות האחרונות לפסטיבל מתבקבקות בימים אלה ובשבוע שעבר היתה שבת פוריה במיוחד - שני בישולים ועוד ביקבוק אחד. אורח הכבוד ביום הבישולים מלא הפעילות הזה היה... אבא. הוא בא לראות איך עושים בירה ובילה איתנו יום שלם - בהתלהבות רבה ובהשתתפות פעילה. היה ממש כיף. את הפוסט הזה אני כותב באיחור של שבוע כי אני מתקשה למצוא את הזמן לכתוב. תירוץ עלוב - אני יודע.

את הבישול ליווינו ב-3 מהבירות שהגיעו ביבוא אישי מאמסטרדם רק לאחרונה ומה שבטוח, עוד כמה בירות הדובים (כמובן). הבירות שנבחרו להפתח הפעם הן Tripel של Westmalle הטראפיסטית ושתי הולנדיות: בירה NATTE של מבשלת IJ ו-Twelse Bokbier של מבשלת US HEIT.
בירות שונות מאוד אחת מהשניה ומעניינות ומיוחדות כל אחת בפני עצמה.

אז מה היה לנו? בישלנו הדוב השביעי וחצות ובין לבין ביקבקנו אינדירה שסגרה כבר 3 שבועות בתסיסה - מהם שבוע וחצי ב-dry hopping (כשות cascade). הפעם החלטתי לנסות dry hopping ב-primary, בלי לעשות racking ל-secondary. אם היתה לזה השפעה כלשהי - נדע בעוד שבועיים-שלושה כשנפתח בקבוקים. אני מעריך שלא.

לאחרונה הצטיידנו בצנצנות חדשות לאחסון מסודר יותר של הגרעינים וקנינו שקיות steeping חדשות ומשודרגות. השקיות צפופות יותר וגדולות יותר ולכן מאפשרות מיצוי טוב של הגרעינים עם מעט משקעים.
טיפ קטן וחמוד ששמעתי עליו לפני כמה ימים וכבר יושם הוא דרך קלה ופשוטה למדוד את כמות המים הדרושה לבישול. השיטה המשוכללת מצריכה משוט ערבוב וטוש פרמננט. מודדים את כמות המים הרצויה (באמצעות מיכל מידה למשל) ולאחר שיש כמות מדוייקת בסיר, מכניסים את המשוט כך שיגע בקרקעית ומסמנים קו. במקרה שלנו סימנו 20 ליטר, 24 ליטר ו-30 ליטר. מעכשיו כל מה שצריך לעשות זה למלא את המים עם צינור ולמדוד בעזרת המשוט.
אבא נוטל חלק פעיל בבישול ומפגין כישורים מרשימים במזיגת הרכז לסיר...רותם מוסיף את הכשות ורותם אותה לידית של הסיר בחוט שפגט, שלא תפליג למרחקים ובעיקר שלא תחליט לשקוע ולטייל על קרקעית הסיר הלוהטת...
כמו תמיד - מודדים, רושמים ומתעדים בספר הבישולים הגדול, שכולל כבר 18 בישולים (ועוד היד נטויה)...
מילוי האינדירה עבר חלק ויפה בעזרתם האדיבה של הצוות המסור שלנו עדי ושני ושחקן החיזוק סבא מישה והניב תוצרת מפוארת של 57 בקבוקים שלמים!!

תגובה 1:

אדי אמר/ה...

שוב אני מלא קנאה על ההספקים. תתחיל להתרגש אני אגיע לפסטיבל מעברות (כנראה ביום שישי)ומתכוון לטעום ברצינות את פרי מבשלתך .