יום שישי, 24 ביולי 2009

תיקון קריאת הידרומטר - Hydrometer Correction

שאלו אותי היום איך הדרך הנכונה לבצע תיקון לקריאת ההידרומטר (בדיקת צפיפות החומר, או במילים אחרות: משקל סגולי - Specific Gravity). התיקון רלוונטי הן במדידה בתירוש לאחר הבישול (Original Gravity - OG) והן בבירה לאחר סיום התסיסה (Final Gravity - FG). עצם העובדה ששאלו אותי, קודם כל אומר שאנשים חושבים משום מה שאני מבין משהו בדברים האלה וזה מחמיא מאוד... אז תודה על כך, ועכשיו אני צריך להוכיח שיש דברים בגו ושאני יודע לספק את הסחורה.
קודם כל להבין מהו אותו תיקון (לא, לא מדובר בתיקון במובן הקבלי של המילה, סתם תיקון של חול). מכיוון שהמשקל הסגולי של חומר מושפע מהטמפרטורה שלו ומשתנה בהתאם, אנחנו צריכים להקפיד לדבר תמיד באותה שפה - משמע להציג Specific Gravity בטמפרטורה אחת קבועה. הטמפרטורה המקובלת להצגת צפיפות בבירה היא 15 מעלות צלסיוס ובמקרה והמדידה נעשתה בטמפרטורה שונה (מה שבד"כ קורה) - יש לבצע תיקון כדי להביא את הקריאה ל-15 מעלות.

אז ניגש לעניין - אני אמנם משתמש באתר אינטרנט שנקרא Brew Calcs או לפעמים בכלי של ה-Beer Recipator לביצוע Hydrometer Correction שעושה בשבילי את העבודה, אבל לאור השאלה בדקתי את הנושא בצורה קצת יותר יסודית. חיפשתי את הנוסחא ולא רק טבלאות או אתרים שמחשבים לבד ואני בוש לומר - לא מצאתי. הגורו מבחינתי הוא ג'ון פאלמר - בספרו How to Brew, ספר חובה לכל מי שאפילו חושב על בישול בירה. העניין הוא שג'ון החביב שם אמנם טבלה יפה לתיקון אבל לא הביא לנו נוסחא לרפואה.

כאן כבר הייתי צריך להפעיל את כישורי המופלאים ב-Excel, כישורים שכבר החלידו מאז עבדתי לאחרונה אבל שומנו והופעלו מחדש בקלות יחסית. קודם כל העלתי לגליון עבודה את הטבלה של ג'ון פאלמר שמציגה את הנקודות שיש להוסיף/להחסיר כפונקציה של הטמפרטורה בכדי לתקן את המדידה ואח"כ בניתי גרף על בסיסה. השלב הבא הוא לגלות מה הנוסחא שמבטאת את אוסף הנקודות בטבלה של ג'ון. זה מה שיצא:
אז כמו שאתם רואים, לא נוסחה יפה במיוחד אבל בכל זאת יש לה חן והיא שלנו:

Correction in points = 0.005C^2 -0.004C-1

points - נקודה היא אלפית היחידה: 1.052 SG למשל הוא 52 נקודות .
C - מעלות צלסיוס
Correction in points - תיקון בנקודות, מבטא את כמות הנקודות שיש להוסיף/להחסיר מהמדידה כדי להגיע למדידה המתוקנת.

דוגמא: אם מדדתי SG בטמפרטורה של 30 מעלות, יש לבצע: 0.005x(30^2)-0.004x30-1 מה שיוצא 3.4+ נקודות שיש להוסיף לקריאה.

אז אני מניח שעדיין עדיף להשתמש בכלים שהאינטרנט יכול להציע, אבל הנוסחא הזאת היא נכס לחיים. שננו אותה כך שתוכלו לפלוט אותה אם יעירו אתכם באמצע הלילה. אני כבר התחלתי לשנן - אתם יכולים לבחון אותי בעוד כמה ימים.

6 תגובות:

אדי סער אמר/ה...

כל הכבוד דגן גם על שהפכת לגורו (מגיע לך) וגם על הפיתרון האלגנטי לנוסחה כללית והנה הכלל של Charlie Papazian גורו לכשעצמו בספרו(שהוא התנ"ך של המבשלים הביתיים)Joy of Home Brewing:
אחרי שהוא מציין שרוב ההידרומטריים מכוילים ל-60 מעלות פרנהייט שהם 16 מעלות צלזיוס (בעצם 15.6 אבל לא נתעסק בקטנות) ולאחר שהוא מסביר את תופעת המשקל הסגול, הוא כותב :
"For every 10 degrees F (5.6 C) your meserement will be off by .002 - .003 ".
זה כלל אצבע לא רע. אבל אני, כמוך, מעדיף שהתוכנה תעשה בשביל את העבודה (אני משתמש ב-Brew Smith)
יאללה 'תראות.

Dagan אמר/ה...

אדי, ברור לי שהנוסחא הזאת זה לא הדבר הכי פרקטי בעולם אבל תודה שזה מגניב לאללה. כבר שיננת אותה? אפשר לבחון אותך?
שלח לי את הלינק ל-Brew Smith, אני רוצה לראות וגם להוסיף אותו בלינקים שלי בצד ימין.

אדי סער אמר/ה...

טעיתי בשם התוכנה. השם הוא beersmith וההלינק: www.beersmith.co.il ויש תוכנה דומה באופיה (הממשקים שלה קצת יותר יפים) שנקראת promash והלינק: www.promash.com. התוכנות אינן חינמיות אבל המחיר שווה לכל נפש כ-21 $ ו-25 $ בהתאמה.
ובאשר לנוסחה - אכן מגניבה וגם ציינתי זאת אבל כמשתמש מתאים בתוכנה אני פטור מלשננה.

אדי סער אמר/ה...

אוי אני מטומטם ! הלינק של beersmith הוא כמובן beersmith.com (כתבתי כמו רובוט דפוק co.il במקום com)

Dagan אמר/ה...

אדי - זו טעות מובנת וברורה (בהנחה שאתה אחרי כמה בירות). סלחנו.
אגב - 25 דולר זה לפחות 10 ליטר בירה איכותית בבישול ביתי. 30 בקבוקים! אני מעדיף להשתמש בפתרונות החינמיים היפים שיש באינטרנט ולהשקיע את הכסף בחומרים לבירה.
בכל אופן - אני מוריד את ה-Trial Version ונראה איך תהיה הכימיה שלי איתה.

אדי סער אמר/ה...

גם אני מעדיף (בדרך כלל) פתרונות חינמיים (אני מתומכיו הנלהבים של הקוד הפתוח) אבל הפעם סטיתי (ומי לא סוטה מפעם לפעם) ואני די נהנה לשחק את התוכנה וגם מהפורום שלהם. אשמח לשמוע את דעתך.