יום שישי, 3 ביולי 2009

פורטר - תחקור וניתוח אירוע

זוכרים - לפני כמה ימים בישלנו פורטר ולמרות הציפיה ל-Original Gravity בסביבות ה-1.062 התקבלה מדידה של 1.046 בלבד. עצוב זה נכון, אבל יותר חשוב היה להבין מה קרה כאן ולוודא תיקון דרכינו לעתיד.

אז היום ביצעתי תחקור. הלכתי למתכון המקורי שלי, לחישובים ולנייר העבודה (פקודת הייצור) לפיו בישלתי. אותו נייר עבודה הוא למעשה קובץ וורד בפורמט שהגדרתי לי שכולל מידע כללי (שום, סוג, נפח, תוית), את המתכון, log של הבישול עצמו ולסיום - את הפרמטרים העיקריים, תכנון מול ביצוע. את המתכון אני מעתיק מהמתכון שאני בונה ב-Beer Recipator ואת ה-log אני ממלא תוך כדי הבישול ולאחר מכן מקליד למסמך, לטובת ההיסטוריה. כבר יש לי חוברת מפוארת עם 8 הבישולים שהיו עד כה.
בכל אופן, במהלך הבדיקה התגלו שתי תקלות:
(1) למרות שבמתכון המקורי שלי, לפיו חישבתי הכל לקחתי בחשבון 3.5 ק"ג רכז נוזלי, בנייר העבודה הופיע בטעות 3.0 ק"ג בלבד. טעות סופר תמימה שהביאה לאיבוד של 7.75 נקודות יקרות.
(2) במתכון המקורי וגם בנייר העבודה הופיעו 150 גרם סוכר חום (לא הרבה, אבל משהו). למרות זאת, בהסח הדעת, הסוכר לא הגיע לבישול ונשאר במטבח (!) והנה אבדו להם עוד 2.8 נקודות.

בגלל שתי הטעויות יחד איבדתי למעלה מ-10 נקודות, מה שהוריד את פוטנציאל ה-gravity הראשוני מ-1.062 ל-1.051. מכאן ועד ל-1.046 שקיבלנו זה כבר עניין של אפקטיביות המיצוי ושל סטיות קטנות בכמויות המים.

בסופו של יום, המשמעות היא בירה שלמרות שתהיה כהה (זה הרי תלוי בעיקר בגרעינים ולא כל כך ברכז), צפויה להיות קלה באלכוהול ואולי שטוחה בטעמים וארומות מאלטיים. נחכה לביקבוק (ולטעימה הראשונית הנלוות אליו) ואח"כ לבירה עצמה כמובן, אבל נראה שיהיה צריך לעשות סיבוב נוסף של פורטר בצורה תקינה הפעם.

שבת שלום!

2 תגובות:

חני אמר/ה...

שמעתי על התקלה בע"פ מאחשלך ועכשיו קראתי ואף הבנתי...
מה שבטוח - התוית מתאימה לפורטר הנוגה והעצובה.
הערב פתחנו "סיבוב שני" - אהבתי

Dagan אמר/ה...

סיבוב שני בהחלט בירה שעוד יסופר בה. כבר בטעימה ראשונה (שאולי אפילו קצת הקדימה את זמנה) ניכרים האיכויות שלה. גם הדוב השביעי, אגב, צועד בבטחה בכיוון הנכון.