יום שלישי, 12 באפריל 2011

פרויקט החבית הגדול

לפני כמה שבועות קיבלתי טלפון מנועם. הוא התחיל לגלגל רעיון חדש ושאל אם אני מוכן לארח חבית עץ למשך שנה. שמחתי לארח חבית אבל יותר מזה - אחרי שתי מילים של הסבר היה ברור לי שאני בפנים ממש. לא רק מארח, גם משתתף. הרעיון היא לארגן קבוצה של מבשלים שכל אחד מחבריה יבשל 20 ליטר בירה של מתכון אחד ואחיד שייקבע מראש. כל הבישולים ייפגשו אחרי תסיסה ראשונה בחבית עץ (בלנד) שם הבירה תבשיל ותתבגר במשך שנה אחת שלמה, שאחריה היא תבוקבק ותחולק בין החברים.

לאחר שהתארגנה הקבוצה, השלב הבא היה לקנות את החבית. רכשנו חבית משומשת ששימשה בגלגול הקודם ליין ועברה גירוד, שריפה, חיטוי ושיפוץ כללי. אולי חבית ברבן או וויסקי היתה מתאימה יותר אבל זה מה יש ונראה שגם החבית שמצאנו תעשה את העבודה.

השלב הבא היה לבחור מתכון. שני כיוונים התחרו על התואר - ברלי וויין מחד ורובוסט פורטר מנגד. אחרי דיונים והצבעה (דמוקרטית) - הפורטר נבחר וגובש מתכון על בסיס ה-Sour Bourbon Barrel Porter של ה-mad fermentationist המופלא. מי שלא מכיר - המתסיס המשוגע (העונה לשם Michael Tonsmeire) הוא סוג של גורו בתחומו. הוא עורך ניסויים ופרוייקטים מעניינים ומרתקים (בעיקר בבירה, אבל לא רק) ומקפיד לשתף את הציבור בבלוג שלו בניסויים ובתוצאותיהם. הבלוג שלו הוא זירת דיונים מרתקת והמתכון שלו נראה לנו פשוט, מוצלח ומתאים למטרתנו.

המתכון נראה ככה:
OG: 1.082
FG: 1.018
Color: 38.1 SRM
IBU: 28.5 IBU
ABV: 8.1%

6.00 kg Pale Malt (2 Row) UK (3.0 SRM) 84.8 %
0.50 kg Caramunich Malt (56.0 SRM) 7.0 %
0.33 kg Carafa II (412.0 SRM) 4.6 %
0.25 kg Roasted Barley (300.0 SRM) 3.6 %
40.00 gm Goldings, EK [5.00 %] (60 min)
Yeast: US-05

Mash @ 68 C, 60 min, efficiency 75%
Boil 60 Minutes

לפני שבועיים-שלושה השלימו כל החברים את חובתם ובישלו את הבירה והערב נפגשנו במבשלת העם לאשר את הבירות ולהעביר אותן לחבית. חשיבות ההקפדה על נקיון וחיטוי גדולה במיוחד במקרה הזה - הבירה צריכה לשרוד שנה שלמה בחבית ומבשל אחד שהתרשל יכול לחרב את החבית כולה.

הבירות הגיעו לאחר שסיימו שבועיים לפחות של תסיסה בבית (חלק מהבירות סיימו גם 4 שבועות ויותר), הן נטעמו במטרה לשלילת פגמים מהותיים או סימנים ראשונים לזיהום או קילקול ורק לאחר שאושרו - הועברו לחבית. בפועל כל הבירות שנטעמו נמצאו ראויות ונכנסו לחבית.

לצורכי תיעוד (לטובת הדורות הבאים) - כל אחד מהחברים הצטלם עם התוצרת שהביא איתו:




תראו איזה יופי...
במבחני הטעימה היו רוב הבירות דומות מאוד אחת לשניה אם כי ניתן להבחין בהבדלים שנובעים מהציוד ומשיטות העבודה של המבשל. מעניין לראות שלמבשלים מסויימים יש "טביעת אצבע" של ממש. אני חושב ששתיים מהבירות היו שונות מהותית מהשאר אבל לא בהכרח לרעה. מכאן הבלנד יעשה את העבודה. מבחינת מאפיינים - מדובר בבירה גדולה (8% אלכוהול) עם טעמי קליה, קפה ושוקולד. נראה שיש לה את מה שצריך להתבגר יפה.

יצויין שאת חלקי בפרויקט החלטתי לבשל במערכת הגדולה במבשלת העם ולא בסיר הקטן בבית. בישלתי 140 ליטר - כך שגם יהיה מספיק בירה כבאפר במקרה של חוסר בחבית ולא פחות חשוב - את היתרה נבקבק ולפחות חלק נשמור בתור רפרנס להשוואה. יהיה מעניין.

אז יאללה, לעבודה. ממלאים את החבית. אחד אחרי השני פתוחים כל מיכל בירה, הבירה נטעמת ומאושרת ואז נשאבת ומוזרמת לחבית.
להאצת התהליך - שתי בירות במקביל מוזרמות לחבית...
בערך שעתיים וזהו. הכל בפנים, רק לסגור טוב את הפקק עם הנשם
עכשיו צריך רק קצת סבלנות (טוב, הרבה סבלנות). אני מניח שבמהלך השנה הקרובה נתכנס מפעם לפעם, נוציא איזה ליטר בירה עם גנב ונבדוק איך זה מתקדם. לי יש את הפריבילגיה שאני יכול גם ללטף את החבית מפעם לפעם ולשאול אותה לשלומה.
הפרוייקט הזה פרוייקט מרגש מבחינתי פעמיים. פעם אחת בגלל הניסוי עצמו של יישון הבירה בחבית. מאוד מסקרן לראות איך הבירה תתבגר ותתפתח ומה יהיו ההשפעות של החבית ושל היישון הארוך. אבל לא פחות חשוב - הוא מרגש בגלל השיתוף והיצירה המשותפת. כל אחד מהמשתתפים משפיע על התוצר הסופי, כל אחד גם יכול לדפוק הכל. כולנו יחד בסירה הזאת וזה תענוג. הערב הזה היה אבן דרך חשובה וכיף גדול. פרוייקט קסום.

אז לסיום - תודה לרוזנבלטים, לעודד ולמאור (שנאלצו להעדר והביאו את הבירה לפני) ולכל החבר'ה שבילו איתנו הערב - נועם, שחר (על ילדיו), יואב, אמיר, שמולץ, דני ואשל. ולרועי, שמצא לו ריגושים אחרים במקום לבלות ערב עם החבר'ה - סלחנו, אבל רק הפעם. (נו, כבר מגיע מזל טוב?)
הפרק הבא יהיה בטעימה הראשונה של החבית... נניח בעוד חודשיים מהיום, איך נשמע?

11 תגובות:

נועם אמר/ה...

למה צילמת רק את חבית 5189?
תראה תמונות של כל השאר.

רותם פרץ אמר/ה...

כבוד!
איזה יופי של פרויקט. כל כך כייף לראות מוחות יוצרים משתפים פעולה.

רותם

שחר קליין אמר/ה...

ממש מרגש
אבן דרך בבישול בירת ביתית בישראל

Nimrodrose אמר/ה...

חבל שלא יכלנו להגיע (אני ואחי), נראה שהיה ארוע כיפי. מסקרן אותי מאוד לדעת מה היו ההבדלים בין הבירות? מה היתה החתימה המיוחדת של המבשלים? אילו בירות היו שונות מהותית? ולמה?

אנונימי אמר/ה...

לי ולדני היה טעם קצת יותר אלכוהולי, מסתבר שאנחנו היחידים שהגענו ל-OG מעל 1080

יואב

Nimrodrose אמר/ה...

היי יואב, תודה על התשובה אבל אתם לא היחידים- גם אנחנו הגענו לגרביטי מעל 1.080 למען הדיוק מעל בנקודה אחת.
לא זכור לי מהבירה שלנו טעם מעט אלכוהולי... אבל טעמתי אותה כאשר הסופי שלה היה 1.019 והיא עדיין לא לגמריי סיימה תסיסה, היתה צפוייה לרדת בעוד איזה 2 נק' להערכתי.

Unknown אמר/ה...

amazing guys, too bad I'm not there to put my share in. keep on the good brewing

אורן אבראשי אמר/ה...

חובבי ציון מוכיחים שוב שהם מגיעים לשיאים מרגשים. קיפ און דה גוד וורק.

שחר קליין אמר/ה...

יואב - טעם אלכוהולי קשור ב-OG?

לדעתי יותר קשור בטמפ' תסיסה

אנונימי אמר/ה...

שחר, בעיקרון אתה צודק. הבירות האלה מן הסתם חזקות יותר ולאו דווקא אלכוהוליות כתוצאה מקיומם של כהלים אחרים חוץ מאתנול

יואב

דן בר אקטיבי אמר/ה...

וואו, בטח יצא מעולה, הייתי רוצה לטעום את הבירה האיכותית שלכם :)