יום רביעי, 20 באוקטובר 2010

בירות בוטיק בארץ. והרבה!



בגליון חודש אוקטובר של מגזין הגברים המסוקס "בלייזר" הוקדשו לא פחות מעשרה עמודים (חלק ראשון, חלק שני) לסקירה נרחבת של מה שכבר מזמן אינו נחלת ה"ביר גיקס" בלבד - מהפכת הבירה בציון. זה כבר לא משהו קטן וכבר לא מוגבל לפינות חשוכות או מפגשים חשאיים בסוכה - זו מהפכה שמאיימת לגמד את מהפכת יקבי הבוטיק של ישראל בשנות התשעים.

מהצד שלנו זה התחיל בשיחת טלפון מאנשי בלייזר שסיפרו על הכתבה ההולכת ונרקמת, סיפרו ששמעו שאנחנו לקראת פתיחה של מבשלה מסחרית וביקשו לבוא לבקר. בשלב הזה המבשלה נראתה כמו כל אתר בניה. בלוקים חשופים, רצפה מלאה בורות, שלדים של קירות עתידיים... איך אומרים ביידיש - nothing to write home about. אמרנו לחברים היקרים שאם לא אכפת להם להתלכלך מקצת אבק ואם מתאים להם לשתות בירה מכוסות פלסטיק בעמידה במרכז האולם לקולות הפטישים והמקדחות, הם מוזמנים.

אבל הפוסט הזה הוא לאו דווקא על חלקנו בכתבה (את זה אפשר לקרוא בכתבה עצמה) - הפוסט הוא בעיקר על המכלול שהכתבה מביאה ועל הבשורה שבה.

זמן קצר אחרי שהתחלתי לבשל בירה בבית באה לי התגלות. היה לי חזון. מגוחך ככל שיהיה, החזון אמר שישראל הולכת להיות מעצמת תיירות בירה. כמובן שבהתחלה זו תהיה תיירות של שוחרי בירה ישראלים שידלגו בין המבשלות ויתענגו על בירה ציונית משובחת, אבל קצת בהמשך - ביר גיקס מרחבי העולם יגיעו לשבוע-שבועיים בישראל ובין ביקורים במקומות הקדושים (איש איש ודתו) הם יפקדו מבשלות בירת בוטיק, יסניפו כשות, יגלגלו בירה על הלשון ויתענגו על היצירתיות והיצירה של המבשלים בציון. אני עדיין מאמין ואחרי המאמר בבלייזר - נראה לי שזה יקרה הרבה יותר מהר ממה שחשבתי בתחילה. שיחה שהיתה לי עם גדי דבירי היום (שסיפר לי על תוכניתו ליום סיור מבשלות) עוד חיזקה את התחושה.

לפי בלייזר, זה המצב הקיים נכון להיום - 20 מבשלות בוטיק:
11 מבשלות בוטיק מסחריות פעילות:
אסיף - רמות נפתלי
Butterfly - דלתון
מלכה - קיבוץ יחיעם
מבשלת הגולן - קצרין
ליבירה - חיפה
סלארה - קיבוץ גניגר
אלכסנדר - עמק חפר
Jem's - פתח תקוה
Dancing Camel - תל אביב
כנען - ירושלים
נגב - קרית גת

9 מבשלות בוטיק בקנה, אוטוטו שם:

Pavo - זכרון יעקב
הדובים/מבשלת העם - אבן יהודה
גולדה - סלעית
Ninkasi - תל אביב
Laughing Buddha - תל אביב
עמק האלה - שריגים
אביר האלה - צפרירים
Isis - מושב דקל
מבשלת הערבה - גמלייה (עין יהב)

רק מלקרוא את הרשימה הזאת אפשר לקבל האנג-אובר רציני. בשביל לבקר בכל אלה ולבחון את תוצרתם, נדרש משהו כמו שבוע טיול מפרך לאורכה ולרוחבה של הארץ. מדהים, לא? ומה שבאמת מדהים הוא שהבום הגדול הזה קרה במהלך השנה האחרונה, ומדהים לא פחות שיהיו עוד מבשלות לפני שהזרם יעצר.

אז מה צפוי לנו בשנה-שנתיים הקרובות - שוק הלקוחות יתנסה, יטעם, יגלה ויתבגר (ואולי גם יגדיל את צריכת הבירה שלו). מבחינת המבשלות - נראה לי שלמרבה הצער חלק מהמבשלות הצעירות האלה לא יחזיקו מעמד ויסגרו (אלה החיים), אחרות ינסו דברים, ישתנו ויתאימו את עצמן לשוק המתבגר. אלה שישרדו יספקו לנו בירה מעולה שתאפשר לנו, כשבאים חברים מחו"ל - להיות גאים לא רק ביין שלנו אלא גם בבירה שלנו. אני מעריך שהמבשלות יקימו מרכזי מבקרים ושתיירות הבירה שעד אתמול נראתה כמו גחמה הזויה - תהפוך לגאווה לאומית.

ואי אפשר בלי לסיים עם השער של עכבר העיר (שרון) שהוקדש לנו:
נראה אם אתם מזהים מי זה מי...

11 תגובות:

יואב אמר/ה...

כל הכבוד :)

אדי אמר/ה...

דגן אני נפעם אתה ממש הרצל, איש החזון, של הבירה הציונית (-:.
ובנימה רצינית יותר החזון במלואו יתגשם רק אם הבירה תפסיק להיות משקה של גברים מסוקסים קוראי בלייזר (מי בכלל קורא את הז... הזה ?)
באשר לתמונת השער וכל השאר - כל הכבוד ! (מתי יש סיור במבשלה ?)

Dagan אמר/ה...

אדי - אני חייב להתוודות שזאת היתה הפעם ראשונה שקניתי בלייזר (-: כנראה שגם אני לא בדיוק קהל היעד של העיתון הזה, אבל הכתבה עצמה היתה מרשימה ומקיפה.

סיור במבשלה - אני מקווה שתוך חודש פחות או יותר. דבר איתי בחצי השני של נובמבר ונתאם.

דגן

Dagan אמר/ה...

ו.. יואב - תודה (-:

שחר קליין אמר/ה...

ציור מעולה
אני מקווה שיש לכם גרסה ללא הכיתוב

ו-כבוד על כל הכתבות, שיהיה בהצלחה : )

אורן אבראשי אמר/ה...

כן ירבו ויתגברו כמעיין מתגבר מבשלות בירה ציוניות בישראל.

אופיר אמר/ה...

היה כיף לקרוא את הכתבה ולגלות שפיספסתי מלהכיר רק שתי מבשלות ממי ששם.
וקדימה, תגמרו כבר להקים את המבשלה הגדולה שלכם. זה לא עובד ככה, אני כבר רוצה לטעום את הבירות שלכם (ואני עוקב אחריכם עוד מהימים שהבישולים שלכם היו עם רכז ומוספרו בספרה בודדת).

Dagan אמר/ה...

אופיר - מבטיח לעשות מאמץ ולהזדרז. גם לי כבר אין סבלנות לחכות יותר (-:
stay tuned

ריפטין אמר/ה...

יש כאן מייד בהמשך כתבה תחת הכותרת:
"אז מסתבר שדווקא כן מבשלים שם בירה. הברוהאוס."

זה פשוט מדהים איך אף אחד לא סופר אותם והם לא ברשימה.

Gal's Craft Beer אמר/ה...

סחטיין יא דגן! רק יש עוד מבשלה אחת בקנה בעמק האלה ;)

Dagan אמר/ה...

לדעתי חוץ ממך (בהצלחה) יש עוד כמה מבשלות בקנה שלא כוסו בכתבה של בלייזר. בכל זאת - אני חושב שזה הסיקור המלא והמקיף ביותר שראיתי עד כה.