יום רביעי, 28 ביולי 2010

יש גבול לעצלנות - הגיע הזמן להשמיש את המטחנה!

בתחילת אפריל קיבלתי חבילה ובה מטחנת 3 גלילים, עשויה פלדת אל חלד משובחת מבית היוצר של Monster Brewing. בשביל לעבוד עם המטחנה הזאת נדרש עוד דבר קטן - לסדר לה hopper (משפך) ובסיס. חשבתי שבתוך שבוע-שבועיים אני טוחן לי גרעינים להנאתי.
בפועל המטחנה המשובחת שוכבת בקופסא שלה כבר 4 חודשים והיא טרם פגשה אפילו גרעין אחד. בהתחלה התירוץ היה שאני מתלבט איזה hopper אני רוצה. אח"כ סתם לא היה לי זמן, בזמן האחרון היו פרוייקטים יותר דחופים... בקיצור - תירוצים, אתם יודעים...

אבל לעצלנות הזאת היה גם מחיר. לתת אפשר לקנות לפי משקל ואפשר לקנות בשקים (25 ק"ג). אם אין מטחנה ולא טוחנים בבית - נאלצים להעזר במטחנה של ספק הלתת. במצב כזה אין מנוס מקניה לפי משקל ואז המחיר הוא בסביבות ה-12-15 ש"ח לקילו. אם קונים שק - המחיר יורד בחצי!! בחישוב זריז - בבישול בירה עם 6 ק"ג לתת אפשר לחסוך משהו כמו 40 ש"ח. אני אפילו לא רוצה לחשב כמה כסף יכולתי לחסוך בארבעת החודשים שחלפו...

בכל אופן - כל זה מאחורינו כי מהיום יש מטחנת לתת עובדת במבשלת הדובים.

השלב הראשון (זה שלקח 4 חודשים) היה להחליט על החומרים והצורה ובעיקר - לתכנן את ה-hopper. הנה תוצר של 4 חודשי design מפרכים של כל צוותי ההנדסה של מבשלת הדובים. יפה נכון?
החומר שהחלטתי להשתמש בו למשפך עצמו הוא פח מגולוון בעובי 1 מ"מ. לא כבד מידי אך עמיד, יציב ועושה את העבודה. את הבסיס בניתי מלוח עץ שמצאתי במחסן ושחיכה לי בסבלנות כמה שנים טובות כדי לקחת חלק בפרויקט. עכשיו הייתי צריך למצוא מישהו שימכור לי, יחתוך לי ויכופף לי פח - בהתאם לתוכנית שלי.

לקחתי את השירבוטים המפוארים שלי והלכתי לאחים שחם שבאזור התעשיה ברעננה. זו חנות שמתעסקת בעיקר במרזבים, בגגות ובלוחות פח למטרות שונות. הסברתי להם מה אני מתכנן לבנות (הייתי צריך להגדיש כמה פעמים שאני צריך לוח באורך 670 מ"מ ולא 670 ס"מ). הם מצידם הסתכלו עלי במבט מוזר ורק בגלל שהייתי נחמד לא נפנפו אותי משם. הם הבטיחו לבדוק אם הם יכולים לעשות לי את זה ואחרי שעה חזרו אלי בטלפון ואמרו שיעשו בשבילי את העבודה תמורת 120 ש"ח. אחלה.

אחרי יומיים הוזמנתי לבוא לקחת את הפחים. חיכו לי 4 פחים בעובי 1 מ"מ (למעשה רק 3, אחד נשכח והגיע אח"כ), חתוכים ומכופפים ממש כמו שביקשתי. כמובן שאז הסתבר לי שטעיתי בזוית הכיפוף בשני מקומות אבל זה כבר משהו שאני יכול לסדר בבית. יש עוד כמה דברים שהייתי עושה אחרת אבל זה יחכה ל-hopper הבא.

השלב הבא - הבניה. שחר קליין נרתם לעזור והיום אחרי הצהריים הוא נחת אצלי וצללנו לעבודה. הלוחות סומנו, נקדחו וחוברו זה לזה באמצעות זוית פלסטיק וניטים שרכשתי בטמבוריה של מומי (25 ש"ח).
אחרי שהבנו מה צריך לעשות, העבודה הסתברה כפשוטה ומהירה. לא הכל התאים בדיוק (פה חסרים כמה מ"מ, שם יש כמה עודף) אבל התוצאה בהחלט מניחה את הדעת.
לאחר פחות מ-3 שעות עבודה (ושל שתיה של בירה כמובן) התוצר מוכן ועבר בהצלחה הרצה עם מקדחה (עדיין ללא גרעינים).
וממעוף הציפור...
את שק ה-pale ale הראשון שלי אני הולך לקנות ביום שישי ואז יבוצע הטיונינג - נראה איך זה יעבור. אני שוקל למקם בתחתית המשפך, רגע לפני הגלילים, רשת גסה שתצמצם את הלחץ של הגרעינים על הגלילים ותשפר את הביצועים, אבל זה רק אחרי שנרציץ ונראה מה קורה. נשוב ונדווח.

שחר - תודה על העזרה ועל החברה.

6 תגובות:

רועי אמר/ה...

תתחדש, עבודה יפה.
מה הנפח של המשפך?

מקס אמר/ה...

איזה יופי! נותן השראה על הבוקר.

שאלה קטנה: למה לא בנית את הכל מחתיכת פח אחת שהיו נותנים בה 4 כיפופים במסגריה?

Dagan אמר/ה...

רועי, לפי החישוב שלי הנפח הוא בערך 16 ליטר

מקס, הפח מכופף בצורה ששתי הרצועות "עוטפות" את המסגרת של המטחנה ויש בעיה לעשות את כל זה עם חתיכה אחת. מה שכן חשבתי לעשות (בדיעבד) זה לכופף כנפיים לשני הטרפזים וכך להמנע מהצורך בזויות

עמנואל אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
דני אמר/ה...

מה עם למצוא באגורה מיבש כביסה ולקחת ממנו את המנוע וכל חלקי ההנעה בשביל להפעיל את המטחנה?

Dagan אמר/ה...

דני - למעשה יש לי מנוע חמוד ועובד במצב המתנה (שימש בעברו למכסחת דשא חשמלית). רק צריך להגיע לזה.