יום רביעי, 7 ביולי 2010

מהקג לבקבוק - Beergun

זוכרים ששחר הביא לי רפרקטומטר מארה"ב? אז זהו שזה לא נגמר בזה. הגאדג'ט השני שהוא הביא לי הוא ה-BeerGun של חברת Blichmann Engineering המהוללת. הבירגאן הוא מכשיר שלמרות שכרגע אין לי שימוש עבורו, נראה לי מגניב וברור לי שמתישהו בקרוב אני אמצא לו שימוש. בינתיים הוא נמצא בהשאלה אצל דרור (Sparrow) ובתחילת השבוע קפצתי לדרור ועשינו לו טבילת בירה ראשונה.
העיקרון של המכשיר פשוט - הוא מתחבר לחבית ומאפשר מילוי נוח ומהיר יחסית של בירה מוגזת שנמצאת בקג - ישירות לבקבוק. המכשיר מאפשר בנוסף למילוי גם "שטיפה" של הבקבוק ב-CO2 לפני תחילת המילוי, כך שהבקבוק עובר מעין חיטוי מהיר ובעיקר נוצרת מעין שמיכה של CO2 על הבירה המתמלאת שמונעת חימצון שלה.
לבירגאן שתי כניסות - אחת לבירה והשניה ל-CO2 לצורך ה"שטיפה". הבירה מגיעה בדחיפה מהקג בדרך הרגילה, כמו עם ברז (בלחץ קבוע של CO2). למכשיר כפתור קטן לשחרור מנה של CO2 עליו לוחצים לפני המילוי ועוד "הדק" למילוי.
בבקבוק או שניים הראשונים יצא לנו הרבה קצף והיה קושי להשלים את המילוי. הדבר נבע מלחץ עודף שהיה במיכל לפני שהתחלנו.
ברגע ששחרנו את הלחץ המילוי הפך להיות חלק, ללא הקצפה ובלי בעיות. מילוי בקבוק בלחץ בו עבדנו לקח 20-25 שניות. אני מניח שאפשר להגדיל מעט את הלחץ ולהאיץ את הקצב מבלי להקלע להקצפה.
המכשיר מסתמן כאמין ואיכותי (כיאה למוצרי בליכמן הנדסה). הנקיון שלו קל ומהיר ומאחר והוא עשוי נירוסטה - אין בעיה להשתמש גם בחומרי ניקוי אכזריים במידת הצורך. בזמן קצר, בקלות ובלי הרבה בלגן מילאנו 24 בקבוקי חצי (זה מה שנשאר בחבית של דרור).
במחשבה לאחור - נראה לי שלמרות שהוא מיועד למילוי בירה מוגזת מקג, אין בעיה להשתמש בבירגאן גם למילוי בירה לא מוגזת (כשעושים תסיסה שניה בבקבוק), באמצעות גרביטציה. במקרה כזה לא נדרשת השיטפה ב-CO2 ממילא מכיוון שהשמרים יטפלו באויר שבבקבוק. אני לא בטוח אם יש לשימוש כזה בביר גאן יתרון על מוט מילוי רגיל (למעט העובדה שהוא אינו מטפטף ואינו נוזל והוא עשוי מנירוסטה). לגבי קצב המילוי - זה שווה בדיקה.

תודה לשחר על הבלדרות ותודה לדרור על הנכונות להיות שפן נסיונות.

2 תגובות:

רועי אמר/ה...

מגניב ביותר.
אתה מוזמן למלא אצלי בקבוקים מתי שתרצה

Dagan אמר/ה...

הניסוי הבא יהיה למלא בירה פלאט (לא מוגזת) לתסיסה שניה בבקבוק, באמצעות הבירגאן במקום באמצעות מוט מילוי רגיל. נראה איך זה יילך.