יום רביעי, 17 בפברואר 2010

הרבה בירה וגם השלמת ניסוי הפיסטור

אתמול בערב נפגשנו כמה חבר'ה...
אופס. את המשפט הזה כתבתי לפני כמעט שבוע ורק עכשיו הצלחתי לשבת להשלים את הפוסט. זה כמובן עלה לי בכמה טלפונים ולא מעט אימיילים זועמים. נראה שהרגלתי אותכם לזמני תגובה אחרים, הא?
בכל אופן, המטרה הרשמית למפגש היתה לראות את הסרט "Beer War". את הסרט ראינו רק באופן חלקי וגם במהלך מה שראינו היינו עסוקים יותר בלשתות ולדבר. מכיוון שה-DVD נשאר אצלי אני אנצל אותו לראות את הסרט פעם אחת כמו שצריך, בשקט.

המפגש עצמו היה כיף גדול. האכסניה היתה סטודיו מסטיקים. זו הממלכה של דפי והיא נאותה לארח אירוע מעט שונה ממפגשי היצירה והסדנאות שהמקום מורגל בהם.
אז מה היה לנו? אנרכיה מוחלטת של טעימת בירות, אירוח בלתי מוקפד בעליל, הרבה דיבורים, צחוקים ובירה שזרמה כמים. בניגוד למפגשים קודמים, הפעם הצטרפו אלינו בנות הזוג. חלקן שתו, חלקן פחות (אנחנו פיצינו). את רוב הבנות הסרט לא ממש עניין (מפתיע) אבל נראה שכולם וכולן נהנו מהאוירה ומהשיחה. משובח.
יהיה קשה מאוד לעבור על הבירות שנלגמו אבל אני אנסה בכל זאת. שחר קליין (מבשלת בנימינה) הביא איתו שתי בירות - הראשונה Brown Porter והשניה בירת דובל. שחר נאלץ לנטוש מוקדם אז היינו צריכים לשתות מהר כדי לפצות על חוסר הזמן. מה שצריך צריך.
אלון ריפטין (איך קוראים למבשלה שלך, ריפטין?) הביא שלוש בירות: שני בירות אייל - סטאוט וטריפל וגם לאגר אחד - בוק קקאו וצ'ילי. אלון הוא חוות ניסיונות מהלכת (ככה זה עם הפנסיונרים, יש להם זמן להכל). גם בתחום הטכנולוגי וגם בעיצוב המתכונים והבירות. הבוק חריג קודם כל כי הוא לאגר (והרי אנחנו סוגדים לאל האחר - לאייל) ואח"כ כי יש בו קקאו וצ'ילי. בירה בהחלט מעניינת למרות שקשה לעבור בשתיקה על הלאגריות שלו.

נועם שלו (מבשלת שיבולת) הביא איתו חיטה וסטאוט שיבולת שועל שנח על שבבי עץ אלון ושתה קצת וויסקי (הסטאוט, לא נועם). אני מודה ומתוודה שאני כבר לא זוכר איך היתה הסטאוט. קבל את סליחתי נועם. בנוסף הוא הביא תוצר של ניסוי - במסגרת הנסיונות שלו ב-BIAB נועם החליט לבצע תסיסה שניה בדמיז'ון פלסטיק 4 ליטר.
פתחנו את הדמיז'ון ומזגנו לקראף. ובכן... משהו כנראה השתבש שם בדרך באחד משלבי הנסוי כי הבירה... סיימה בכיור. הבירה עצמה היתה דלוחה ודלילה וההגזה היתה חלשה ולא מספקת. אבל בשביל עושים נסיונות... תמשיך להשתולל נועם! אנחנו איתך.
היה לנו גם את יואב (פיסטה ביר) שהביא Juniper Tripel - טריפל מתובל בערער, בהירה וצלולה באופן מעורר השתעות (מדהים כל פעם מחדש) וסטאוט עם גוף מפואר ועם טעמי קפה ושוקולד.
ועוד חובה אחת היתה - להשלים את ניסוי הפיסטור. פתחתי שני בקבוקי הדוב השביעי. אחד שעבר פיסטור והשני ללא. שני הבקבוקים הם מאותו בישול והם שהו יחד במקרר ממועד הפיסטור ועד לפתיחה. הטעימה היא טעימה עיוורת - כל חבר קיבל שתי כוסות ממוספרות בספרות "1" ו-"2" והיו צריכים קודם כל להבחין בהבדלים בין שתי הבירות. בשלב השני היו צריכים לנחש מי היא מי.
מבחינת הקצף, היה די ברור שהבלתי מפוסטרת לוקחת. ראש הקצף שלה היה יציב יותר ונשאר לאורך זמן רב יותר. מעניין מה הסיבה להבדל והא באמת לפיסטור יש השפעה כזאת או שבמקרה היה חוסר אחידות בין הבקבוקים בבישול.

אני לא הרגשתי הבדל משמעותי מבחינת הארומה. במבחן הטעם היתה תוצאה מעניינת - הנוכחים נחלקו כמעט חצי חצי בהעדפותיהם וכך גם בניחוש איזו היא הבירה המפוסטרת. ניכר הבדל בין השתיים אבל לא היתה תמימות דעים בקשר למהות ההבדל הזה. צריך לזכור שעצם העבודה שהבלתי מפוסטרת ממשיכה "לעבוד" יש בה לגרום להבדל בין הבירות. אולי נכון לבצע טעימה משווה שכזאת מיד אחרי הפיסטור כדי לנטרל את הנקודה הזאת ולבחון האם הפסטור עצמו משפיע.

שורה תחתונה - אם מפסטרים, חשוב לפסטר כשהבירה מגיעה לשיאה ולא לפני כן. לגבי עצם הפיסטור - טוב או רע... אין תשובה מוחלטת. אבל אולי בעצם זו כבר התשובה.
ודבר אחרון - מחר (חמישי) נפגשים בסמינר הקיבוצים להרצאה בנושא לאגר במסגרת הקורס של בירמאסטר ומבשלת קארלסברג. אני אהיה שם.

3 תגובות:

שחר קליין אמר/ה...

דגן תודה על האירוח

ממה שהספקתי היה כיף וטעים כרגיל

נועם אמר/ה...

לדעתי הבאתי סטאוט שיבולת שועל (ללא שבבי אלון) - וכמדומני שלא שתינו אותה בכלל. היא חזרה אלי הביתה.
כנ"ל לגבי חיטה.
מה שכן היה עוד זה פורטר שהתיישנה על שבבי אלון בתוספת וויסקי שקוטי.
גם את זו לא שתינו אבל אני חושב שהשארתי אצלך בקבוק .

וקבלו סליחותי לגבי הג'ריקן המאכזב. ככה זה עם נסיונות. לא תמיד הם מצליחים.

Dagan אמר/ה...

בהחלט יכול להיות שעשיתי בלגן עם הבירות. אני חשוב שבהתחשב בנסיבות זה נסלח.

ולגבי הג'ריקן - כמו שאמרת - זה חלק מהעניין בנסיונות. גם כשהם לא מצליחים (ואולי בעיקר אז) לומדים מהם הרבה!