יום שבת, 26 בדצמבר 2009

Red Ale Chili Pepper חלק ב'

לפני שבוע בישלתי את בירת הצ'ילי שלי ואחרי כמה ימים בתסיסה החלטתי שהגיע הזמן לקבל מושג לגבי ריכוז הקפסיקום בנוזל ולהבין עד כמה זה בירה ועד כמה זה צ'ילי.

הטעימה היתה אחרי 4 ימים של תסיסה בטמפרטורה של 18 מעלות. הבועות בנשם פסקו כמעט לחלוטין אחרי 3 ימים וכרגע יש בועות בקצת של אחת לדקה בערך. מזגתי לי מנה קטנה של בירה, ריחרחתי, גילגלתי על הלשון והעברתי בפה, בלעתי בעדינות וחיפשתי טעמים. הארומה של הבירה היתה "אלכוהולית" מעט יותר מהרגיל והיו בבירה טעמים שמעידים על קיומו של דיאצטיל (מאפיין מצב של תסיסה שלא הסתיימה).

אבל הדבר אותו חיפשתי ושלשמו התכנסנו לא קפץ ורק עם מאמץ וחיפוש הצלחתי לגלות רמז לחריפםות הפלפל צ'ילית. מכיוון שאני רוצה בירה עם הרבה יותר מסתם רמז (ואולי סוף סוף בירה שרק אני אוהב ושאף אחד לא יחסל לי את המלאים) היה ברור לי שצריך להפעיל plan B!=

plan B כבר היתה מוכנה במגירה והיא כוללת פיסטור של כמה פלפלים נוספים והוספה למיכל התסיסה - נקרא לזה dry chilling על משקל dry hopping. השתמשתי ב-5 פלפלים נוספים (כ-150 גרם) שמוצו באמצתעות כותש שום למחית.
לאחר מכן הוספתי למחית מעט מים והבאתי לרתיחה למשך כמה דקות.
כיביתי את האש, נתתי להתקרר ומזגתי למיכל התסיסה. לאחר כמה דקות ניערתי קלות את המיכל על מנת לערבב את הצ'ילי בבירה.
בפיסטור הצ'ילי הייתי בדילמה - מצד אחד אני לא רוצה לקחת סיכון של זיהום הבישול כתוצאה מפיסטור לא מלא. מצד שני כל דקה שהצ'ילי ברתיחה הוא מאבד שמנים יקרים שהם המהות של מה שאני רוצה לקבל ממנו. כיסיתי את הסיר במטרה לשמור שהצ'ילים הקטנים לא יברחו, הרתחתי ל-4 דקות בערך וקיוויתי לטוב.
בעוד כמה ימים אני אנסה למצוא זמן לביקבוק וזו תהיה הזדמנות לטעום שוב ולראות אם הצלחתי להחריף סוף סוף את הבירה.

** קבלו התנצלותי על איכות התמונות - מחסור במצלמות בבית הביא אותי לידי צילום באמצעות הסלולר...

5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

המעבר מ2 פלפלים ל 7 סה"כ קצת חד מידי, לא?

Unknown אמר/ה...

חבל שלא שאלת לפני .....
אני מגדל בגינה פילפלים מזן הבנרו שהם החריפים בעולם (יש בהם כל כך הרבה קפצסין שבישול ממושך לא היה משפיע) ,הייתי יכול לתת לך כמה .
ספר כשיהיה מוכן.

ארז,
מבשלת Apuka's

Dagan אמר/ה...

עודד, מטעימה ראשונה של הבירה לא הרגשתי בפלפלים בכלל (טוב, אולי טיפה). אני אחד שמנשנש פלפלים כאלה להנאתי כך שמקסימום - אם זה ייצא חריף מידי, ישאר לי יותר. אבל אני חושב שזה כמות סבירה ואולי אפילו ככה זה לא יורגש מספיק. נראה.

ארז - בסיבוב הבא אני מזמין ממך (לא רק לבירה, לגולש). תמיד טוב לשמוע על מקורות חדשים לדברים טובים. מבטיח לספר כשיהיה מוכן ולעדכן איך יצא.

דגן

ערן אמר/ה...

וידוי קטן: לפני חודש הכנתי את ה IPA chili שלי, היות ולא רציתי לעשות ניוסיים על כל הבאטש, שמתי פלפל אינדיבידואלי קטן בכל בקבוק כמו תולעת בטקילה. הבקבוקים הראשונים שפתחתי היו נחמדים וקיבלו חריפות מאוזנת. ככל שהזמן נקף החריפות השתלטה והיום כבר אי אפשר לשתות את הבירה בכלל, לכן זהירות נדרשת, אני חושב שקצת נסחפת עם הכמות, אבל ימים יעידו

נועם אמר/ה...

דגן,
תראה מה יש לVIDCAST של JAMES SPENCER לומר בנושא:
Chili Beer Experiment
Steve shares the results of his experiment comparing five different chili peppers in the same base beer.

http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbv09-30-09chili.mp4