יום שבת, 19 בדצמבר 2009

Red Ale Chili Pepper

הבטיחו וקיימו. אין מזג אויר מושלם יותר לבישול ממה שקיבלנו היום. שמש נעימה, לא חמה מידי וטובה בדיוק לבילוי של יום בחצר, לבישול ובעיקר - לשתיה של בירה. שתיה של הרבה בירה.

התחנו ב-9:30 עם המשימה המעצבנת של ניקוי, שטיפה וחיטוי של הבקבוקים ולאחריה הביקבוק. שוב ביקבקנו בירה שחיכתה יותר ממה שתוכנן (רק שלושה שבועות הפעם, אין לחץ). אגב, אחרי מספר מקרים הגעתי למסקנה שבירה שמותססת בטמפרטורה נמוכה יחסית (במקרה שלי 18 מעלות) ומבלה בתסיסה מעל שבועיים, יוצאת מהתסיסה כשהיא כבר ממש מוגזת (לא הגזה מלאה כמו שאנחנו רגילים בבקבוק, אבל כזאת שמספיקה לתת ראש יפה ובהחלט מספיקה לשתיה). נראה שהטמפרטורה הנמוכה מאפשרת המסה טובה של ה-CO2 בבירה ואפשר ממש לשתות אותה כמו שהיא. ביקבקנו "הדוב השביעי" ויצאנו עם שלל של 58 בקבוקים.
בסביבות 12 בצהריים הגענו לכיף של היום. קודם כל זאת השעה החוקית לפתיחת הבירה הראשונה של היום (התחלנו עם "חצות"). לא פחות חשוב - התחלנו בבישול והפעם בירה חדשה. ניסוי של שילוב פלפל צ'ילי חריף בבירה שבינתיים נקראת Red Ale Chili Pepper עד שהממתג יחליט על שם הולם.
המתכון נבנה תחת ההנחות הבאות: (1) צריך להיות FG גבוה יחסית שיתרום גם גוף וגם מתיקות מאלטית קלה; (2) לשאוף לרמת אלכוהול גבוהה (סביב ה-8%); (3) כשותיות מתונה יחסית (וקסקיידית) שתשלים ולא תשתלט; (4) צריכים להיות טעמי עישון שיתחבר לחריפות הצ'ילי.

זה מה שיצא (וככה זה ב-recipator):
לפני כמה זמן קראתי שכדי להבטיח מיצוי טוב של פרי או ירק טרי בבירה, מומלץ להקפיא אותו קודם. ההקפאה גורמת לשבירה של ממברנת התא והופכת את הפירוק של הירק למהיר ויעיל יותר.
השאלה הגדולה מבחינתנו היתה המינון - צריך להרגיש את החריפות בבירה אבל צריך גם שהחריפות לא תהרוג. אני באופן אישי יכול לנשנש פלפל צ'ילי כזה (טוב לא ממש לנשנש) אבל צריך לפנות לקהל טיפה רחב יותר.
החלטנו ללכת על פלפל אחד (ללא הגרעינים) וברגע האחרון עלינו לשניים. בדיעבד אני חושב שזה היה מעט מידי (בטעימת התירוש בקושי היה ניתן להרגיש בטעמי הפלפל). אנחנו בחרנו להוסיף את הצ'ילי ב-15 דקות לסיום הבישול (כמו בכל דבר בבישול בירה ביתית, גם כאן יש מספר גישות - בישול שלם, סוף הבישול, צ'ילי קלוי במיכל התסיסה, צ'ילי טרי במיכל התסיסה...). נראה לי שאני אקח טעימה במהלך התסיסה ואם נראה שמה שיש לא מספיק, אולי נוסיף עוד קצת צ'ילי בתסיסה.
כמו בכל שבת טובה, גם היום היו לנו מבקרים שהנעימו את זמננו. רמי ואילת (מכפר סבא) בילו אצלנו כמה שעות שבסופם כבר נראה די ברור שרמי קרוב מאי פעם לבישול הבירה הראשונה שלו. אני נותן לו חודש גג להתארגן על ציוד וחומרים ולקפוץ למים. קדימה רמי, תתחיל לחשוב על שם למבשלה.
הכפר-סבאים עוד לא הלכו וכבר הגיעו אשל (האח הצעיר לשושלת הדובים) וחבר שלו גל. כמובן שכל אחד שמגיע הוא תירוץ לפתיחת עוד בירה (ועוד בירה, ועוד בירה). פתחנו מכל הבא ליד, ואני יכול להבטיח שהרבה בא ליד היום. סיימנו את היום הזה עם הרבה בירה טובה שנספגה היטב בדם והאמת - אפילו יצאנו קצת מותשים.

הצ'ילי אייל שתוכננה להגיע ל-OG 1.082 הגיעה בסוף רק ל-1.074 אז כנראה שהיא תספק לנו ABV קצת נמוך מהמתוכנן, אבל לא בצורה שתהווה פגיעה בתוצר. כמו שכתבתי, יהיה גם צריך להחליט בהמשך עם מוסיפים עוד קצת צ'ילי למיכל התסיסה או לא. נטעם את הבירה בעוד כמה ימים ונזרום עם התחושות.

זהו. עוד שבת של כיף נגמרה לה ומחר שבוע חדש. עם מספיק אלכוהול בדם במוצאי שבת, אפשר לשרוד גם שבוע עבודה שלם.

19 תגובות:

נועם אמר/ה...

דגן,
יש לך הסבר או השערה לסיבת הOG הנמוך מהמצופה?

Dagan אמר/ה...

הסברה היחידה שלי היא שפיספסתי משהו בשקילה של החומרים. היה שם איזה רגע של חוסר ודאות ובהחלט יש מצב שזה מה שקרה

אדי אמר/ה...

אישית, אני לא ממש מתלהב מטעמי צ'ילי ושאר ירקות (מה לעשות, אני חננה שמעדיף בירות חיטה ובלגיות מתוקות, מקסימום APA, אפילו שהאחרונה שבישלתי הייתה סטאוט מרה כמו...) אבל את זאת אני כבר מת לטעום. אבל העיקר, כבר התחלתי לדאוג ולתהות מה פשר השתיקה שלך, דגן. אבל אני רגוע עכשיו - קצת שמש ואתה חוזר ובענק !

Dagan אמר/ה...

מה לעשות. אני טיפוס סולארי

שחר קליין אמר/ה...

כשותיות נמוכה יחסית
פחחח
34 זה מתון?

איך שולטים ב-FG?
רק על-ידי תזמון?

נועם אמר/ה...

שחר
לא! הזמן הוא לא פקטור לקביעת הצפיפות הסופית. אם תבקבק מוקדם מידי בFG גבוה לפני סיום התסיסה, התסיסה תמשיך בבקבוק ומה שישאר לך זה בקבוקים שיכולים להתפוצץ.
בעקרון הFG הגבוה נגרם ע"י שימוש בסוכרים שאינם מפורקים ע"י השמרים. מעבר לזה קטונתי מלהבין מספיק.

Dagan אמר/ה...

גם לי אין יומרות גדולות בהבנת סוד ה-FG הגבוה, אבל הנחתי שמאחר ומתוך הסוכרים רק אחוז מסויים הוא תסיס (בואו נניח לצורך העניין 70%) אז היתרה תישאר ותיתן גוף ומתיקות. אם מתחילים מ-OG גבוה, אז ה-30% הם יותר מאשר אם מתחילים ב-OG נמוך, כך שבבירה גדולה, בנוסף לאלכוהול גבוה נקבל גם גוף בתור בנוס.

למען הגילוי הנאות אציין שזה ההגיון שלי ויכול להיות שהוא מופרח מיסודו. מה אתם אומרים?

שחר קליין אמר/ה...

נשמע לי הגיוני
וגם נתמך במחשבונים
בערך שלוש נקודות לכל ק"ג לתת בסיס

אגב
אתה בטוח שבישלת 20 ליטר?
הסיר שלך נראה די מלא והוא 32 אאל"ט
אולי זו הסיבה ל-OG נמוך

נועם אמר/ה...

דגן,
לכאורה זה מסוג הדברים שיותר קל לשלוט עליהם בבישול ALL GRAIN.
טמפ' המאש אמורה לקבוע את אחוז הסוכרים התסיסים.
מה שבבישול מרכז אין כ"כ שליטה עליו.

Dagan אמר/ה...

שחר - קודם כל הסיר שלי 35 (והוא נעלב שאומרים עליו שהוא 32). ולגבי הכמות בסיר - אני מתחיל מ-24 ליטר מים ובמקרה הזה יש גם 4.5 ק"ג רכז שזה קצת יותר מ-3 ליטר, ועוד קצת סוכר אינוורטי. סה"כ בערך 27.5 ליטר נוזל בתחילת הבישול. חוצמזה מים רותחים תופסים יותר מקום ממים קרים יותר. במיכל התסיסה שלי יש שנתות והתירוש הסתכם ב-21 ליטר שזה באמת קצת יותר מה-20 שלפיו חישבתי אבל לא הרבה יותר.

ונועם - נכון, זו עוד סיבה ללכלך קצת את הידיים עם all grain, לא? איך מתקדמות ההכנות שלך לבישול ה-AG הראשון שלך?

שחר קליין אמר/ה...

אתה טוען שאיבדת 6.5 ליטר בבישול?

זה לא כלב גז זה אריה גז מה שיש לך שם

בכל מקרה
במתכון כתבת 20 ליטר
אבל איפה הם אמורים להימדד?
לדעתי זה בסיר אחרי הבישול
כלומר סיימת את הבישול עם 22-23 ליטר
ובמיכל התסיסה יש 21.

שחר קליין אמר/ה...

רגע

24 ליטר מים + 3 ליטר רכז == 27
21 ליטר בפרמנטר + 1 ליטר טראב == 22

הכנס זאת למתכון:

רוצה לנחש כמה OG יוצא?

אילן אמר/ה...

דגן, למה לבשל נפח של 20 ליטר כשעובדים עם רכז?
היתרון היחיד שאני יכול לחשוב עליו הוא הפחתה של ריכוז הסוכרים כדי למצות טוב יותר את הכשות, אבל את זה אפשר להשיג גם ע"י הוספת הרכז ברבע השעה האחרונה.

נועם אמר/ה...

אילן,
הסיבה שדגן מבשל FULL BOIL זה כי זה נתן לו סיבה לבנות מחליף חום.

נועם אמר/ה...

שחר,
אתה צודק. לדעתי המחשבונים לא ממש יודעים להתמודד עם איבוד נוזלים לטובת אידוי בבישול מרכז.

שחר קליין אמר/ה...

למה לא יודעים?

יצא בדיוק 74 נקודות

עמנואל אמר/ה...

הפיתרון לתעלומת ה- OG הנמוך הוא מאוד פשוט.
בניתי את המתכון בדיוק כמו שתואר כאן בתוכנת Beer Smith, שרק עליה אני סומך והגעתי למשקל סגולי התחלתי צפוי של 1.077 , זה בהחלט סביר לדעתי היות וגם בבישולים שני אני תמיד נופל בטווח של 2 נקודות מהיעד. יתכן גם ששינויים קלים בנפחי המים משפיעים. לפי התוכנה אבירה תגיע ל- 7.5 ABV והמרירות 29.4 ן- 15.2SRM
אני התייחסתי ל 20 ליטר בפרמנטר. ודגן, לא מלכלכים את הידיים בall grain, אם כבר הרכז דביק ומלכלך.....חחחחחח.....
מחכה לטעום את הטבסקו.

שחר קליין אמר/ה...

ט-ביר-סקו

ערן אמר/ה...

דגן, אפשר לשאול למה בחרת דווקא S33 כשמרים?