יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

הפקת תויות לבירה בבית

אנחנו הדובים אמנם חריגים בכל קנה מידה (התויות אצלנו מוכנות לפעמים לפני שהבירה גמרה לתסוס) אבל גם מבשלים נורמלים מגיעים די מהר לשלב התוית. תוית שווה ומושקעת משדרגת את הבירה וגם אם מבשלים לצריכה עצמית או כדי להביא שישיה כשהולכים לחברים - איזה כיף זה להוציא בירה עם תוית מושקעת, לא?
אז נכון - לי יש את רותם, אבל למעשה אפשר גם בלי ממתג צמוד לייצר תויות מגניבות בבית. השיטה היא לעצב או לשלב מוטיבים גרפיים ב-copy-paste, להשלים במידע חיוני על הבירה הספציפית (רצוי גם להתפלצן קצת), לסדר מטריצה של 3X3 מדבקות על דף A4 באמצעות וורד או אקסל, להדפיס על נייר מדבקה ולחתוך. 6 דפים מודפסים יספקו מספיק מדבקות לבישול שלם.

אז אני יודע שזה לא ממש בתחום בישול הבירה (כבר אמרו לי שאני מתעסק בשטויות במקום להתרכז בבישול) אבל בכל זאת החלטתי לשחק את המשחק כדי להמחיש את הקלות - גם בלי כישרון מיוחד ובלי ממתג צמוד. הנה מה שיצא.

מה צריך? מדפסת ומדבקות וקצת זמן.

עיצוב התוית
התוית כוללת בד"כ את שם המבשלה, אלמנט איורי, שם הבירה ופרטים נוספיםלשם המחשה, בחרתי לצאת עם ליין בירות בהשראת מלחמת הכוכבים (סדרת סרטים מופלאה שאני עדיין שמח לראות בכל הזדמנות). בשלוש לחיצות עכבר מצאתי כמה תמונות באינטרנט שגם נתנו לי השראה לבחירת השמות (המקוריים) של הבירות.

תכנון הדף
אני מצאתי שהכי נוח לעבוד עם אקסל. אני גם עובד הרבה עם אקסל ושולט בו היטב אבל בהחלט אפשר להשתמש בוורד או בתוכנה אחרת שאתם מרגישים בה נוח. אני נוהג לבנות תוית אחת ואח"כ להעתיק אותה. אם יש כמה בירות אפשר בהחלט לשלב בדף אחד מספר תויות.

בניית התויות
שכפול התויות למבנה של 3X3
והדפסה
הדפסה על מדבקה
אני משתמש במדפסת ליזר צבעונית (כזאת שאפשר להשיג היום בכ-700 ש"ח). מדפסת הזרקת דיו תיתן איכות הדפסה טובה אבל סיכוי טוב שקצת לחות תביא למריחת צבע. אם יש לכם בבית מדפסת ליזר או שיש לכם חבר עם מדפסת כזאת - מומלץ לנצל את החברות למטרה נעלה זו.

נייר מדבקה הוא בעצם מדבקה בגודל נייר בגודל סטנדרטי A4. ניתן לקנות ניירות כאלה שהם מדבקה אחת גדולה או גליונות המחולקים למספר מדבקות קטנות יותר. כדי לא לנסות לקלוע עם העיצוב ישירות על המדבקות, אני משתמש בנייר שכולו מדבקה אחת לא מחולקת ואני חותך עם גליוטינה לאחר מכן.

נייר המדבקה אינו יקר. אפשר להשיג חבילה של 200 גליונות מדבקה בגודל A4 במחיר של כ-70 ש"ח - בחנות המקוונת OFFICE4U. חבילה כזאת תספיק לכם ללמעלה מ-30 בישולים. אפילו בקצב הבישול שלי זה מספיק להרבה מאוד זמן. ניתן גם להדפיס על מדבקה שקופה מפוליאסטר איכותי. המחיר גבוה הרבה יותר (20 דפים בכ-80 ש"ח) אבל התוצאה מרשימה בהחלט. דפי מדבקה כאלה ניתן גם למצוא בחנויות מכשירי כתיבה וציוד משרדי במחירים דומים.

הדבקה
חשוב להדביק את התויות לפני שמכניסים את הבקבוק למקרר, לוודא שהוא נקי ויבש לחלוטין. הדבקה על בקבוק קר או רטוב היא קשה והתוצאות לא משהו אבל אם מדביקים את התוית על בקבוק יבש - גם אם הוא ירטב לאחר מכן, התוית תישאר מפוארת.

12 תגובות:

האח אמר/ה...

אלוהים תשמור.
מחר אולי אכתוב פוסט מלומד על דרכים יצירתיות למיצוי כשות בבישול קר עם זרעים לא מונבטים של אם החיטה.
אבל לענינינו - חברים - תוית זה חשוב, כמו גם שם למבשלה, אבל לפעמים עדיף ללכת על השיטה הרזה או במילים פשוטות - בלי איור, בלי נסיונות לשחק במגרש העיצוב. פשוט למצוא פונט נחמד, לכתוב את שם או סגנון הבירה, להוסיף כמה פרטים טכניים (יותר פרטים - יותר דאווין) וזה הכל. כך תהיה תוית שמשדרת "קראפט" ו"ייצור ביתי" באופן אמין וידידותי למשתמש.
את העיצוב - כדאי אולי להשאיר למעצבים...
(סליחה, אחי)

נועם אמר/ה...

לי יש שיטה אחרת:
אני מדפיס על נייר A4 ללא מדבקה.
אני משתמש בנייר צבעוני (מגיע בחבילה של 100 דפים ב5 צבעים שונים)
כך אני יכול להדפיס בשחור לבן וכל בירה מקבלת תוית בצבע אחר.
(אפשר אפילו לנסות לפקוק בפקק תואם - ע"פ שיטת הדובים)
את התויות אני מדביק לבקבוקים בדבק "סטיק" מהקלמר של הבן שלי.
היתרון הוא שמאד קל להסיר את התויות מהבקבוקים המשומשים.
את המדבקות קשה ולעיתים בלתי אפשרי להסיר.

Dagan אמר/ה...

אחי היקר - תראה מה אני צריך לעשות כדי להוציא ממך איזה תגובה בבלוג הזה. מרענן לשמוע את קולך מידי פעם באמת.

נועם אמר/ה...

אפרופו אלוהים...
סתם, לא קשור.
אני חוכך בדעתי לעבור לאול גריין בשיטה האוסטרלית. אם וכאשר, אני אשתדל לתעד ולשלוח לך תמונות. אולי זה שווה פוסט.

Dafi אמר/ה...

גדול! לדעתי זה ה-next generation(:

Unknown אמר/ה...

הי דגן,
שאפו!

לעצלנים - גם אני אעשה זאת עם האקסל, האם אתה יכול להוסיף קובץ דוגמא עם הגדלים המתאימים לדף A4, ולחסוך את לנו את ה Trail&Error?

מצטער שלא יכלתי להגיע למפגש האחרון, נהניתי לקרוא את הבלוג המתאר את המפגש, נשמע שהיה מדהים. זה שגדי הגיע בכבודו ובעצמו זה מרשים!

בנתיים,
ירון

Dagan אמר/ה...

ירון - פשןו בהגדרות הדפסה תגדיר "התאם לעמוד 1" ותראה שהפרופורציות מתאימות. אני גם אשלח לך את הקסל במייל (משום מה אי אפשר להעלות פורמט אקסל לבלוג)
בקשר למפגש - בהחלט הפסדת. היה גדול. אבל אל דאיג - יהיו עוד.

ערן אמר/ה...

יופי של פוסט, אכן אני חושב שהתווית היא חשובה ומזמינה והדובים בהחלט נותנים את הטון כמובילי תרבות.
מבשלת desperado (כלומר אני) מנפיקה תוויות במוטיב רטרו של מערבונים. אגב, התוויות בכל זאת מצ'טקמקות במקרר, יש תוויות נגד מים ויש אפילו תוויות מותאמות לךיצרני בירה ביתית,אבל צריך להזמין מארה"ב וזה די יקר (וגל המשלוח לא זול).
הנה קישור למקום שאפשר להזמין בו:
http://www.onlinelabels.com/beer-bottle-labels.htm

נועם אמר/ה...

לגבי תוכן התוית
לי בתור מבשל חשוב לדעת בין השאר מתי בוקבקה הבירה
כדי לדעת מה מצב הבשלות שלה בעת השתיה

אנונימי אמר/ה...

וינטאג' דגן!
לדעתי, אם יותר מבשלים ביתיים היו משתמשים בנייר אוריגמי, חותמות ו-וואשי טייפ להדבקה העולם (או לפחות ירידי הבירה) היו נראים טוב יותר.

(ואני בכלל חיפשתי את שם הממתג של בזלת)

אנונימי אמר/ה...

וינטאג' דגן!
לדעתי, אם יותר מבשלים ביתיים היו משתמשים בנייר אוריגמי, חותמות ו-וואשי טייפ להדבקה העולם (או לפחות ירידי הבירה) היו נראים טוב יותר.

(ואני בכלל חיפשתי את שם הממתג של בזלת)

ענת אמר/ה...

תוויות לבירה צריכות להיות ייעודיות לבירה, מנייר איכותי שדוחה עובש ולחות וכך ניתן לאחסן את הבקבוק בקירור ללא פגיעה במדבקה. בנוסף לאמור הנייר עם טקסטורה מיוחדת.

חברת מרה סוכנויות בע"מ הינה היבואנית הרשמית של חברת MANTER בישראל, יצאנית ניירות היין הגדולה והמובילה בעולם.

חפשו אותנו:
http://www.mera.co.il/%D7%AA%D7%95%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%91%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A7%D7%99-%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%94/

לפרטים נוספים:
04-8347488 | 050-7907746| 050-7907748