יום שישי, 4 בדצמבר 2009

מועדון המבשלים הראשון בציון - מפגש שני

כן, אני יודע מה אתם הולכים להגיד... "24 שעות לוקח לך לשחרר פוסט? בושה!"

אז האמת - בסביבות 11:30 אתמול בלילה התמוטטתי למיטה מותש ובערך ב-6:30 בבוקר התעוררתי. לא התעוררתי לעבוד וגם לא כדי לקחת את הילדים לבי"ס. מה שהעיר אותי היה כאב ראש מהדהד ובחילה קשה. זחלתי מהמיטה, לקחתי שני אופטלגין עם חצי ליטר מים וחזרתי לישון. בהמשך קמתי ותפקדתי כמעט כרגיל אבל גם הכאב ראש וגם הבחילה המשיכו ללוות אותי עד הצהריים בערך. עכשיו אני בנאדם חדש.

בחישוב גס, שתיתי אתמול בערב 13 סוגי בירה, שהסתכמו במשהו כמו ליטר וחצי בירה עם 6% אלכוהול בממוצע. לבושתי כי רבה לא שתיתי מים בכלל כל הערב אז מה שקיבלתי מגיע לי בזכות.

זה היה הסוף. עכשיו ברשותכם נתחיל מהתחלה.

המפגש הראשון, להזכיר, היה בחוה"מ סוכות והוא התקיים אצלי בסוכה ברעננה. 7 מבשלות ביתיות השתתפו אז ובסה"כ 11 איש לגמו מהבירה. אמש, רותם היה המארח ובילינו בחצר של משרד המיתוג המהולל "סדובסקי-ברלין" ברמת השרון. למרות החששות ותוכניות המגירה למקרה של גשם, מזג האויר היה בעדנו (אולי כמו שאדי אמר, העובדה שיש לנו נציג מקושר להוא שמחליט עזרה לנו פה) ולמעשה הכל היה מושלם.

במפגש הזה היה לנו גם תיעוד מכובד. ערן הגיע מצוייד במצלמת וידאו משוכללת ובכל זמן שהיתה לו יד פנויה מבירה - הוא צילם. אני יכול להניח שככל שהתקדם הערב, התמונות היו פחות ופחות יציבות. אולי זה חלק מהחן. אין לי מושג כרגע מה יעלה בגורל החומר האיכותי שצולם. ערן?
הפעם היו לנו 13 מבשלות שהיינו צריכים לדגום ובסה"כ היינו 20 איש ואישה. למעט ירון מחיפה (מבשלת שפרד'ס), כל משתתפי המפגש הראשון הגיעו ואליהם הצטרפו חברים חדשים. את חלקם הכרתי קודם ואת חלקם פגשתי בפעם הראשונה. זו אולי הזדמנות לברך את החברים החדשים במועדון - עמנואל, רועי, ערן, עודד, דרור, אסף וגדי.
המתכונת, כמו בפעם הקודמת. על הכוסות נרשמו שמות השותים ולפי סדר קבוע מראש נמזגה בכל פעם בירה, המבשל הציג את עצמו וסיפר קצת על הבירה שבישל, ענה לשאלות ותיאר את המתכון ואת תהליך הבישול. בין לבין זללנו משלל המטעמים שגדשו את השולחן.

כוס ראשון
התחלנו עם דני ושחר (מבשלת שדון) שהביאו בירה שתוארה כ-Old English. נראה שהפעם ידו של דני היתה על העליונה, כי הבירה, כהה ועכורה הפגינה מרירות מרשימה (40 IBU). לי חסרה בבירה קצת יותר ארומה אבל בסה"כ יופי של בירה.
כוס שני
הבירה השניה שנמזגה היתה של ערן (איך קוראים למבשלה, ערן???). הבירה - חיטה בתוספת גויאבות היתה בהחלט בירה טעימה ומעניינת, עם ראש סמיך ויציב. את הגויאבות ערן הוסיף 15 דקות לפני סוף הבישול והתרומה שלהם לבירה היא בדיוק נכונה. מורגשת ותורמת אבל בהחלט לא מוגזמת.
כוס שלישי
הבא בתור היה יואב ממבשלת פיסטה ביר (אני יכול לגלות לכם בשקט שהשבוע פגשתי את פיסטה בכבודה ובעצמה, ועכשיו אני יודע מי נותן ליואב את ההשראה לבירות שלו). יואב הביא קריסמס ביר (או חנוכה ביר למהדרין שבינינו) שתובלה בציפורן, קינמון, אגוז מוסקט, פלפל אנגלי ודבש. לטעמי - מתובלת קצת יותר מידי (אדי, זהירות - יואב מאחוריך) אבל בהחלט יכול להיות עם בירות כאלה שהזמן יעשה להן טוב ונראה לי שווה לדגום אותה שוב בעוד חודש-חודשיים (אם ישאר).
כוס רביעי
אבנר ממבשלת קרוואן הביא בירה כהה (בלי להתחייב על סגנון ספציפי). הבירה היתה נחמדה ולצד טעמי מאלט וקליה היתה בה חמצמצות קלה שלא בהכרח זרמה עם הבירה. השותף לבישול של אבנר - רון, מוצא כל פעם תירוץ אחר ועדיין לא ראינו אותו במפגשים. פעם הוא במילואים, פעם אחרת הוא חולה. נראה לי שנגמרו התירוצים רון. אם אתה רוצה שנאמין שיש לך חלק בבירה, בפעם הבאה אתה צריך להגיע.

כוס חמישי
עמנואל וגלי (מבשלת EZ Beer) הם חברים חדשים במועדון אבל בהחלט לא חדשים בבישול בירה. עמנואל מבשל all grain ואם לשפוט לפי הבירה הראשונה שלו ששתינו - הוא בהחלט יודע את העבודה. כנראה שיודע צדיק נפש בהמתו, כי עמנואל בחר להביא IPA שהיתה ארומטית, כשותית ונהדרת - כמו שדובים אוהבים. המרירות שלה היתה עדינה ומאוזנת והארומה עשתה נעים עוד לפני שהשפתיים נגעו בנוזל.
כוס שישי
את הבירה הבאה הביא עודד - גם הוא חבר חדש במועדון. עודד הוא מבשל טרי (ומסתבר שלנו, הדובים, יש חלק בהתגלגלותו לבישול בירה. כל הכבוד לנו - המרנו עוד אחד מ"שותה סתם" ל"מבשל בפועל") והוא הביא איתו בירת חיטה לימונית (חיטה? כנראה שכאן ההשפעה של הדובים לא היתה מספיק חזקה). אני חשבתי שהלימון בבירה קצת משתלט על הטעם והחיטה.... היא חיטה. בקיצור עודד, עזוב אותך מחיטה - תתרכז בכשות.

כוס שביעי
אדי (ברו-טלי) הוא חבר ותיק במועדון. אמי לא הגיעה הפעם ובמקומה אדי הביא בריון שחור ומתוק (בבקבוק). הבריון של אדי הוא בירה בסגנון sweet stout שכוונה למרירות מתונה אבל יצאה עם מרירות חזקה (וטוב שכך) שאוזנה עם מתיקות עדינה. אשכרה בירה לדובים. המעניין היה שלמרות הצבע השחור של הבירה, לא הצלחתי להרגיש טעמי קליה אופייניים ואם הייתי שותה בלי להסתכל הייתי יכול לחשוב שמדובר בבירה בהירה בכלל.
כוס שמיני
נועם (מבשלת שיבולת) גם הוא מדור המייסדים במועדון, הביא amber ale שהזכירה באופייה בירות אמריקאיות. הבירה עדינה, קלה יחסית ועם after taste מלוח מעט. נועם הוא נושא הדגל של התנועה המחתרתית במועדון לקידום בירות דיאט (בירות דלות כשות) ועד שהוא יבין מה זה טוב, אנחנו נזרום איתו ונהיה סלחניים.

כוס תשיעי
את הבירה הבאה אנחנו (הדובים) מזגנו. בירה בסגנון ביטר אנגלי מיוחד (special bitter), העונה לשם "עוקץ". הבירה נחנכה בפרעסר לפני שבועיים, זכתה שם לתגובות טובות ואנחנו מאוד אוהבים אותה. יש בה מרירות עוקצנית משהו אבל לא כזאת שזורקת אותך ל-IBU גבוהים מידי. הבירה גם יצאה צלולה באופן מרשים (דבר שהפתיע גם אותנו).
כוס עשירי
דרור מבשלת sparrow (עוד חבר חדש במועדון) הביא בירת חיטה ודבש. כן, שוב חיטה. הבירה הציגה טעמי דבש חזקים ומורגשים (למרות שהמתיקות הדבשית היתה דווקא חלשה יחסית). אני חושב שגם כאן הזמן יעשה טוב וימתן מעט את הטעמים הדבשיים ויביא לפיוז'ן טעמים טוב יותר. אני יותר אהבתי בירות אחרות של דרור ששתיתי באשקלון האחרון, אבל זה בעיקר כי אני לא מחסידי הסגנון.

כוס אחד-עשר
רועי, גם הוא חדש במועדון אבל הוא בהחלט מהותיקים במבשלים שנכחו באירוע. הוא מבשל כבר 4 שנים והוא בחר להביא לנו APA. רועי ממלא בחבית ומגיז ב-CO2. את הבקבוקים שהוא הביא הוא מזג מהחבית. הבירה היתה APA קלאסית, בעלת מרירות קסקיידית וארומה כשותית. ההגזה היתה מעט חלשה אבל זה לא פגם בהנאה בכלל. הבאסה עם רועי שאין לו שם למבשלה, אין לו תויות לבקבוקים.... איפה הממתג שלך רועי?
כוס שנים-עשר
גדי דבירי (הלא הוא מר Beer-D בכבודו ובעצמו) הגיע אלינו ישירות מהמילואים (על מדים, כמו שצריך. הצדענו.). גם גדי הוא חדש אצלנו ולמעשה גדי שאל אם אפשר להצטרף ממש יום לפני האירוע (סח'תן על הספונטניות). גדי הביא Schwartz Beer כהה עם טעמי קליה מורגשים ומרירות קלה. בירה טובה ונעימה.

כוס שלושה-עשר
אסף הוא מבשל טרי שהתחיל לבשל לפני שבועות בודדים. הוא פנה וביקש לבוא למרות שאין לו בירה להביא והבטיח לפצות בפעם הבאה. בסופו של דבר אסף הביא בירה... בקבוק אחד - למרות שהבירה עדיין לא ממש מוכנה (כנראה שהלחץ שלי להביא דמי כניסה היה קצת אגרסיבי). הבירה, בבקבוק "מאלטי" (שהתויות עדיין עליו!!) היתה בעלת צבע מוזר. משקע השמרים הצטבר לגושים דביקים בקרקעית הבקבוק והשאירו רושם לא כל כך "אפילי". והטעם - אני מודה שאני לא זוכר. בשלב הזה כבר היה לי קשה לכתוב הערות אפילו. זה היה הבישול הראשון של אסף ומאז הוא הספיק לבשל עוד כמה ועוד היד נטויה.
לסיום הכנו רותם ואני לכולם הפתעה. מכיוון שאנחנו רואים את עבודתנו המיסיונרית לגרום ליותר אנשים לבשל בירה וכמובן לשתות בירה בוטיק שבושלה בציון, כל אחד קיבל מתנה - חולצה פרי עיצובו של רותם עם הסלוגן "אין. אין על בירה בוטיק ישראלית". אנחנו חושבים שהחולצות צוננות (cool בציונית) - מקוים שימצאו חן גם בעיניכם.
לפי הצעתו של נועם, רוב המבשלים גם הביאו בירות להחלפה ואחרי שגמרנו לשתות נפתח שוק קח-תן והרבה בקבוקים החליפו שם ידיים. אפשר לסכם יותר מ-3 שעות של טעימה, החלפת מידע, חוויות, טיפים ורעיונות כדרך האולטימטיבית לבלות ערב ולהתחיל את סוף השבוע. אחרי ההתאוששות מההאנג אובר, אפשר בהחלט לומר שהיה מושלם.
המילכוד היחיד הוא שגידול של כמעט 100% במשתתפים בין המפגש הראשון לשני, קצת מפחיד כשמתחילים לחשוב על המפגש הבא. האם נצליח לטעום בערב אחד יותר מ-13 בירות? על זה כבר נשבור את הראש בהמשך. דיה לצרה בשעתה, הא.
תודה לכולכם. היה כיף גדול!!!

21 תגובות:

ריפטין אמר/ה...

דגן
למרות שהברזתי ברגע האחרון אני לא מוותר על החולצה :)

ריפטין

תום להב אמר/ה...

וואו איזה יופי כל כך חבל לי שהפסדתי...שאפו על הארגון!

Dagan אמר/ה...

ריפטין - אני צריך לחשוב אם מגיע לך...
בכל אופן - יש אצלי חולצה אבל גם אם נבוא לקראתך, תצטרך להגיע לרעננה בשבילה.

נועם אמר/ה...

דגן,
כל הכבוד על כך שרשמת הערות וזכרת טעמים וריחות. אני אחרי הבירה הרביעית כבר הלכתי לאיבוד והטעמים התערבבו לי.
בכל אופן, שמחתי לגלות למחרת שיצאתי ברכוש גדול.
8 (!) בירות שונות ומשונות שהצלחתי להחליף תמורת בירות משלי.
לחלק אין תויות ואני נאלץ לנחש מה יש בבקבוק:
1. בירה כהה של השדונים (ללא תוית וללא שם)
2. בירת חיטה של פיסטה-ביר(גם ללא תוית). שתיתי אותה בארוחת ליל שישי. נרשמה הצלחה.
3. פלמית שופעת של ברו-טלי. גם אותה שתיתי בשישי עם חברים. אדי, שאפו.
4. בירת חיטה וגויאבות של ערן
5. IRA - של מי?
ועוד שאני כרגע לא זוכר.
בקיצור כל הכבוד לדובים על האירגון, המון תודה על החולצות.
להתראות במפגשים הבאים!

נועם אמר/ה...

בדקתי במזווה הבירות, השמות ששכחתי קודם:
6. SMOKED ALE - לפי המדבקה זה מאותה מבשלה של הIRA. דרור?
7. אופליה של הדובים (אספרסו פורטר)
8. דה-ביר של השדונים (מסוג kolsch?)

לרוויה.

שחר קליין אמר/ה...

נועפ
דה-ביר היא חיט-ביר המפורסמת
אנחנו מנסים להבין את הסטייל
קולש או אמריקן-אמבר
בכל מקרה זו הבירה שאנחנו עושים הכי הרבה ולכן משתפרים בנ כל הזמן

הכהה היא נסיון שלנו לבירה כהה קלוייה מעושנת. ונראה לי שגם שוקולד גם קלייה וגם עישון זה קצת יותר מידי

אנא שתף אותנו בדעתך לגבי שתי הבירות
ביקורת חשובה לנו מאוד

אדי
התאכזבתי מאוד שלא חזרתי הביתה עם פלמית שופעת. נו-שויין לפחות היה לי מקום להחזיר את אסף הביתה : )

שחר

שחר קליין אמר/ה...

דגן/רותם דובים יקרים

התמונה הזאת בסוף מחממת את הלב
תודה לכם על הכל
היה גם כיף וגם למדנו הרבה

מחכה כבר לפעם הבאה

שחר

אדי אמר/ה...

המון תודה לדגן ולרותם על היוזמה, האירוח, החולצות. הכל...! כולנו חייבים לכם המון תודה. אני נהניתי מאד וחזרתי הביתה מאוזן לגמרי ובהרגשה נהדרת. דגן, כל הכבוד שלמרות האפטר-אפקט של השתייה הצלחת לזכור טעמים ושמות ולהתייחס לכולם. אכן, כאשר מספר המשתתפים יגדל עשויה להיות בעיה ראשית מבחינת מקום ההתכנסות (נצטרך לשכור אולם חתונות) ושנית, ואולי העיקרית, מבחינת כמות הטעימות ואני מתכוון בעיקר ליכולת השיפוט. כמו שכבר נאמר, אחרי כמה וכמה טעימות חוש השיפוט נפגם. בעניין זה אני מציע שבכל מפגש רק 4-5 יביאו בירות לטעימה ולשיפוט והאחרים יביאו בירות רק להחלפה (או בכלל לא). אני חזרתי הביתה עם כמה בירות בינתיים שתיתי את הקריסמס של יואב (מאיפה מוכר לי הטעם שלה? הייתי שותה אותה לפחות בכל ימי החנוכה) ואת ה-IRA (של עימנואל? מה משמעות השם?) שלדעתי היא APA (ראויה מאד מאד ) האחרות מצפות לי במקרר לעת עתה.
נועם תודה על המחמאה לפלמית ושחר – אני חייב לך.
באשר להערה על טעמי הקלייה הנעדרים של "הבריון": השתמשתי כבסיס במתכון שלא היה בו שעורה קלויה (זו הסבה שבחרתי בו) כדי להדגיש טעמי קפה ושוקולד שנוצרו מ: Chocolate Malt ו-Patent (Black Malt) וכמובן Caramel (Crystal Malt). בדקתי שוב את חישוב המרירות ואם הנוסחאות נכונות זה פחות מ-30, אז למה זה מרגיש כאילו זה יותר גבוה? לא יודע. אולי מישהו יעיר את עיני.
להתראות בפעם הבאה

עודד אמר/ה...

דגן ורותם -כל הכבוד על היוזמה והארגון, המפגש היה בהחלט סיפתח ראוי לסופ"ש של שתיה וחגיגות, כל הבקבוקים שהחלפתי נפתחו ביום שבת במפגש משפחתי ונלגמו עד תום - איש לא קופח.
שמחתי לפגוש אנשים טובים שאוהבים בירה, נהנים לייצר אותה ונהנים לחלוק את הידע שצברו עם מבשלים מתחילים. בהחלט מחמם את הלב.

למפגש הבא אולי באמת כדאי לצמצם את רשימת הטעימות ולסדר את הרשימה "בסדר עולה" (מהבירות ה"חלקות" יותר ועד לאגרסיביות יותר).

עמנואל אמר/ה...

אדי, אני לא חושב שהחלפנו בקבוקים כך שIRA זא בושלה על ידי. על הבקבוקים שלי מצויין שמי במפורש.
בכל אופן, ערכי המרירות המחושבים הם ערכי מקסימום שיכולים להיות ממוצים מהכשות. הערכים האמיתיים צריכים להיות נמוכים יותר (סדר גודל של 30% למבשל ביתי)ותלויים כמובן באחוזי האלפא, בזמן הבישול, משקל הכשות ובעיקר במשקל הסגולי של הוורט. ככל שהבירה המבושלת כבדה יותר, יכולת מיצוי המרירות יורדת. ממליץ מאוד על השימוש בפרו-מש. לדעתי תוכנה נהדרת.
דגן, המפגש היה נהדר. נהננו מאוד לקחת בו חלק ונהננו גם ביומיים שאחריו. הבירות שהוחלפו עם החברים גרמו לנו הנאה רבה, מחכים למפגש הבאה.

יואב אמר/ה...

דגן ורותם- תודה על האירוח, היה מעולה
נועם- שמח שהיה לך טעים, נראה לי שבעקבות הדיון הקודם אני הולך לנסות לעשות מאש בשיטת ה- decoction, אני אשתדל ביום שישי כלשהו וננסה לתאם.
אדי- חושי הטעם המחודדים שלך כנראה קלטו את רמיזות הציפורן בבירה :)

אבנר אמר/ה...

דגן, 24 שעות זה בכלל לא הרבה זמן לכתיבת פוסט, אנחנו פשוט רגילים לסטנדרט אחר :)
בכל מקרה היה מפגש מהנה מאוד.
תודה

אדי אמר/ה...

עמנואל, תודה על ההסבר אבל לגבי המרירות של הבירה שלי הוא דווקא מעורר תמיהה רבה יותר כי הוא בדיוק בכיוון ההפוך של מה שקורה. אני משתמש בתוכנת brew-smith ועל פניו, על בסיס כמה בדיקות שעשיתי, היא נראית לי כמעט זהה לפרו-מש (חוץ מהממשק, כמובן).

Dagan אמר/ה...

קודם כל תודה לכולם על המילים החמות. גם אני כמוכם מאוד נהנתי מהאירוע, מהבירות ובעיקר מהחבורה. יש איזה קסם בתחביב המשותף הזה שמאפשר לאנשים שלא נפגשו אף פעם להנות כל כך יחד. אני כבר מתחיל לחשוב על המפגש הבא.

אדי - אם אני זוכר נכון (הייתי אחרי כמה בירות, אז לך דע), השתמשת ב-60 גרם northern brewer 10.5%AA למרירות. זה הרבה מאוד והייתי מנחש שזה יביא אותך לסביבות ה-50 IBU. תעלה את המתכון שלך ואולי למישהו תהיה איזו תובנה.

דגן

עמנואל אמר/ה...

אדי, אתה משתמש ב hop bag או זורק את הכשות לתוך הסיר? ראיתי מבשלים שלא מוציאים את הכשות בכיבוי האש, כך מקבלים ערכי מרירות גבוהים יותר.
ותיקון טעות - גם אני משתמש בBeer Smith. אכן תוכנה מצויינת.

נועם אמר/ה...

דגן,
גם אני חושב כבר על המפגש הבא.
יותר קל להפיק לקחים קרוב לאירוע ולא להתחיל לחשוב על זה רק עוד כמה שבועות לקראת המפגש הבא.
אני מסכים עם עודד, כדאי לדרג את הבירות ולטעות באיזשהו סדר מושכל.
ועוד 2 רעיונות:
לתת נושא או "מסגרת" לערב. לדוגמא:
טעימה של בירות בסגנון אמריקאי, גרמני או בלגי בלבד.
מי שיש לו משהו לשמתאים לסטייל שיביא לטעום ומי שאין לו יביא בפעמים הבאות.
או סתם לערוך הגרלה בכדי לקבוע מי מביא בירות לטעימה. כי יותר מ5-6 בירות זה כבר קשה.
(כמובן שזה לא מגביל את נושא ההחלפות שממש נחמד בעיני. כך בעצם ממשיכים את הטעימה בבית)

שחר קליין אמר/ה...

עמנואל
אני לא חושב שאפשר להוציא יותר מרירות מ-60 דקות בישול

כשות ארומה שמוכנס לבירה שמקוררת במחליף חום - זה אולי כי במחליף חום הרבה מהבירה נשארת חמה עד שמקוררת.
בסליל, כמובן, הבעייה לא קיימת כי מתקררת מהר לאיזור ה-70 מעלות.

אדי
60 גרם northen זה הרבה מאוד

נועם
אני בעד נושא ונגד הגרלה.
אני אוהב מאוד את הבירות של אחי הבשלנים. גם אם הם לפעמים לא הכי מהוקצהות הן בושלו באהבה וזה מורגש.
ולא אכפת לי לשתות גם 10-15 טעימות.

לא מדובר בוועדת שופטים מכובדת מ-BJCP ולי ממש לא אכפת אם יזכרו את הבירה שלי או לא.

אדי אמר/ה...

לעימנואל - אני משתמש בשקיות (שקיתת ללתבלינים שקניתי בחנות לכלי מטבח וציוד) ומוציא אות מיד עם כיבוי האש.
דגן, השתמשתי ב-50 גר' (לא 60)northern brewer וזה כנראה באמת הרבה מדי, אם כי כאמור ה-IBU המחושב יצא 26.6. יכול להיות שיש איזשהי בעיה בתוכנה? בכל אופן לטעמי זה יצא מר מדי (אני לא חובב בירות מרות בדרך כלל) אבל יש כאלה שטעמו מהבירה ומצאו אותה מעולה. עניין של טעם וריח...
לכולם - אני מאד בעד צמצום מספר הבירות לטעימה בכל מפגש בין אם בהגרלה או תורנות או הקדשת כל מפגש לסטייל מסוים. אני חושב שזה מאפשר תשומת לב ראויה לכל בירה.

ערן אמר/ה...

הי לכם,
אכן היה משובח ביותר. אני האיש שהסתובב לכם בין הרגליים עם מצלמה ודחף לכם אותה לפרצוף. אם תרצו אעשה איזה קליפ לחברה, לבינתיים, עד שהפרוייקט הגרנדיוזי יקרום עור וגידים.
ד"א - שם המבשלה הוא desperado
לגבי כמות הטעימות, לי אישית אין בעייה לשתות 15 סוגי בירה, זה נראה לי צרות של עשירים, או "צרות של שיכורים"

Dagan אמר/ה...

ערן, ברור שאנחנו רוצים קליפ. איזו שאלה? קדימה - לעבודה!!!

אסף לוי אמר/ה...

דגן ורותם תודה על הכל היה פשוט מצויין וכל הכבוד על יוזמת החולצות

מחכה למפגש הבא(הפעם הבירה תיהיה בבקבוק ממותג וללא שמרים :-)