יום חמישי, 1 באפריל 2010

9 ק"ג פלדת אל חלד במשלוח ישיר מארה"ב

החבילה הגיעה!
אחרי לא מעט התלבטויות בחרתי את התצורה המתאימה לי והנה רק כמה שבועות מאוחר יותר וזה כאן. למי שעוד לא הבין, אני מדבר על מטחנת לתת - הגאד'ט הבא שלי.

הכל התחיל כבר לפני כמה חודשים. התחלתי בעבודת מחקר מקיפה במטרה לקנות את הדבר הנכון. המחקר והחיפוש הם חלק מחוויית הקניה ותוך כדי לומדים המון. התחלתי בלשאול, לקרוא ולחפש וכשהרגשתי שאני טיפה מבין במה מדובר, הדבר הראשון שעשיתי היה להחליט מהן הדרישות.

הדרישות שלי היו די גבוהות מלכתחילה וככל שלמדתי את הנושא הן הלכו וגדלו. קודם כל זו צריכה להיות מטחנה מגניבה - זה הכי חשוב. רק אחר כך באים הפרטים הטכניים... (ובעצם גם הם די חשובים)

הדבר הבא הוא העיקרון שאוכל בשלב ראשון להפעיל את המטחנה באמצעות מקדחה ובשלב הבא לבצע motorizing באמצעות מנוע אכזרי עם העברת כוח טובה - כך שהמטחנה תוכל להיות טובה גם להיקפים קטנים של הבישול הביתי וגם בהמשך (אם וכאשר) לשרת בנאמנות כשההיקפים יגדלו.

מכאן המשכתי לסוגיית כמות הגלילים. בגדול, מטחנות לשימוש ביתי מתחלקות לשתי קבוצות: מטחנות 2 גלילים ומטחנות 3 גלילים (בהמשך יש גם מטחנות 4, 5 ויותר גלילים שמשמשות לתפוקות גדולות יותר). הגליל השלישי, המבדיל את ה-3 גלילים מה-2 גלילים ממוקם מתחת לשני הגלילים הראשונים והוא מבצע למעשה "טחינה שניה". הרעיון הוא שהמרווח הראשון מעט רחב יותר והוא מבצע "ריכוך" של הגרעין ומסייע להפרדה טובה של הקליפה. המרווח השני, הצר יותר משלים את הטחינה והתוצאה היא טחינה אחידה יותר ועם פחות "קמח" שעשוי לתקוע את המאש ולפגוע ב-efficiency.

ממאמרים וחוות דעת שקראתי, ההבדל בטחינה (ובהתאם גם ב-efficiency) בין ה-2 וה-3 גלילים משמעותי. בנוסף, מכיוון שאני מחפש את המגניבות לא פחות מאשר את הפתרון הטכני - השלושה גלילים לקחה בגדול (למרות התוספת הבלתי מבוטלת במחיר).

תוך כדי הדרך הסתבר שיש פרמטר נוסף - הרדיוס של הגליל. ככל שהרדיוס של הגליל גדול יותר, כך עולה הכח המופעל במהלך הטחינה ונמנע מצב של "תקיעה". בנוסף, רדיוס גדול מגדיל את שטח הטחינה (שטח ה"מגע" בין הגלילים) ומשפר את אחידותה. גם כאן החלטתי ללכת על היקר ובחרתי בקוטר גלילים של "2 במקום "1.5.

הדילמה הבאה הגיע מכיוון סוג המתכת. מסתבר שניתן לקנות מטחנה בה הגלילים עשויים פלדה "רגילה" או מטחנה עם גלילי פלדת אל-חלד - Stainless Still בלע"ז (SS303 במקרה שלי). באופן כללי אין צורך בפלדת אל-חלד מאחר והגרעינים יבשים ועם טיפול טוב במטחנה היא תאריך ימים בכל מקרה. העניין הוא שאני אוהב ניסויים ואחד הניסויים שאני רוצה לעשות הוא עם Malt Conditioning (הרטבה של המאלט בטרם הטחינה). אני לא אעז לעשות כזה ניסוי אלא אם המטחנה שלי תהיה SS, ומכיוון שאני רוצה לשמור לי את החופש (אולי אחרי הניסוי אני אהיה כל כך מרוצה מהתוצאה שאמשיך לעבוד כך לתמיד) - בחרתי שוב בפתרון היקר ביותר - SS.

ולסיום - נשארה ההחלטה מאיפה קונים. בארץ נמכרים כמה דגמים של מטחנות אבל לא מצאתי מטחנת 3 גלילים. אחרי חיפוש נמרץ באינטרנט התמקדתי בשלושה יצרנים אמריקאים:
  • הראשון ולמיטב ידיעתי הותיק מבינהם הוא Barley Crusher עם שני ליינים - MaltMill לשימוש ביתי ו-MicroBrew למבשלות מסחריות קטנות. אני לא מצאתי שם את מה שחיפשתי. מחירים החל ב-115$ כולל בסיס ו-hopper.
  • השני הוא CrankandStein עם סדרה מרשימה של מטחנות 2 ו-3 גלילים במחירים החל מ-76$ (לא כולל בסיס ו-hopper)
  • השלישי הוא Monster Brewing (מסתבר שפרד, הבעלים היה שותף של מספר 2 הנ"ל והם רבו ונפרדו לפני איזה זמן ומאז הם מתחרים. יש דמיון "מפתיע" בין המוצרים של שני היצרנים). גם כאן ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים 2 ו-3 גלילים בקטרים שונים וממתכות שונות.
אני בחרתי בסופו של יום לעשות עסקים עם פרד והמטחנה שלי היא בהחלט monster בכל מובן. הוא לא הזול ביותר אבל היו לי הרבה שאלות והוא היה הכי שירותי ונשמע לי הכי מקצועי. אצלו גם מצאתי את התצורה שרציתי, בלי פשרות. אז ככה זה נראה כשפותחים את הקופסה:
אגב, לידע כללי - על יבוא של מטחנות מארה"ב (בתנאי שגם הארץ ממנה מבוצע היבוא וגם ארץ הייצור היא ארה"ב) אין מכס. מה שיש לשלם כשהחבילה מגיעה זה מע"מ 16.5% על המחיר כולל משלוח.

וככה זה נראה מחוץ לקופסה. תודו שזה מקסים, נכון?
השלב הבא הוא לבנות בסיס ובעיקר hopper (שחר קליין התנדב לעזור בחלק הזה וכבר שלח לי חומר ללמוד בסוף שבוע) אבל זה כבר לפוסט אחר. למינוע (motorizing) של המטחנה אני חושב להשתמש במנוע של מכסחת דשא חשמלית ישנה שיש לי כאן בבית - גם על זה אני מבטיח לעדכן.

מחר יום שישי - יום ביקבוק. סוף סוף.
שבת שלום!

12 תגובות:

נועם אמר/ה...

דגן,
לסיכום, כמה עלה היופי הזה?

Dagan אמר/ה...

בלי לשים לב, מפה לשם הגעתי קרוב ל-400 דולר. אבל איזה יופי של דבר (-:

עמנואל אמר/ה...

שתזכה למעוך הרבה גרעינים שנים רבות.

שחר קליין אמר/ה...

מנוע של מכסחת דשא עושה רעש כמו מכסחת דשא?

עמנואל אמר/ה...

כשמחברים מנוע לכזאת מטחנה חשוב לדעת מה ה- RPM (סיבובים לדקה) של המנוע וכמה RPM רוצים שהמטחנה תסתובב (בד"כ הוראות היצרן). קרוב לוודאי שלא תהיה התאמה בין שני הנתונים, לכן צריך לחשב יחסי תמסורת ולהשתמש בגלגלי רצועה מתאימים וכאן די מסתבכים כי לא קל היום למצא כאלה. אולי חיבור ישיר של המנוע ושימוש בפוטנציאומטר יכול לפתור את הבעיה. אבל זה כבר לא השטח שלי. אני מבין במכונות לא בחשמל (למרות שאני די מעורב ביצורו....)
את המטחנה שלי (ברלי קרשר) אני מפעיל עם מקדחה פשוטה והעסק עובד נהדר. אני טוחן 7 ק"ג גרעינים בדקה בערך.
אם הבנתי נכון מהאתר של מאונסטר, אצלך הציר עבה יותר ולא מתאים למקדחה רגילה.

Dagan אמר/ה...

קראתי מאמר בנושא ולמטחנה אסור לעבור את ה-300 סל"ד. המנוע של המכסחת נותן 2750 סל"ד כך שיהיה צריך להעביר כוח באמצעות גלגלים ורצועה ביחס של 1:10 בערך. בכל מקרה - הבנתי מהמאמר שבהעדר קלאטץ' כדאי להשתמש ברצועה כדי שתקיעה של המטחנה לא תשרוף את המנוע.

Dagan אמר/ה...

ולעניין הרעש - התשובה היא לא. הוא לא עושה רעש של מכסחת דשא אבל הוא גם לא ממש חרישי.

עמנואל אמר/ה...

אני חושב שגלגל של מיבש כביסה יתן יחס של 1:10

עמנואל אמר/ה...

אתה כמובן מודד היקף ולא קוטר

רועי אמר/ה...

לגבי הפוטנציומטר , אני חושב שזה עובד רק במנועי DC אבל לא בטוח ב 100%. חשמל אמור להיות התחום שלי אבל לא כלכך הקשבתי בקורס הזה.

הפתרון שהכי אהבתי להנעת מטחנה הוא ע"י מנוע מגבים של רכב. הם קצת איטיים ( 70 RPM) אבל יש להם מומנט גבוה מאד ועובדים על 12V ( מצריך שנאי בהספק מתאים). אני אחפש לינק.

רועי אמר/ה...

לינקים

http://rims-brewing.tripod.com/malt_mill.htm

http://www.scary-terry.com/wipmtr/wipmtr.htm

עמנואל אמר/ה...

מייבש כביסה ישן יתרום מנוע נהדר. על הציר כבר יש גלגל הנעה. צריך רק להשיג גלגל הנעה נוסף גדול יותר לציר המגרסה ושגם מתאים. רצועות בגדלים שונים יש בכל חנות לחלקי חילוף לרכב. גודל הגלגל המונע הוא נגזרת של סל"ד המנוע שמשיגים. ככל שקוטר הגלגל המונע על ציר המגרסה גדול יותר מהירות הסיבוב נמוכה יותר אך גם המומנט גדול יותר כלומר יותר כח לגריסה.