יום שבת, 5 ביוני 2010

שוק הבירה - אם כל הפסטיבלים

לפני שאספר על שוק הבירה (שלשמו התכנסנו) - אקדים במבוא קצר שלדעתי מתחבר היטב. באמצע השבוע, בפרץ של ספונטאניות, החלטתי לקפוץ לפסטיבל הבירה הבינלאומי ה-3 שהתקיים הפעם ברמת החייל. האמת, די מבאס מראש ללכת לאירוע בירה כשעוד לפני הלגימה הראשונה אתה כבר משאיר 50 ש"ח דמי מעבר. הארגון וההפקה היו למופת ומבחר הבירות הבינלאומיות היה בהחלט מרשים ולמרות שלא כל הבירות היו שאיפת חלומותי, היו שם בירות טובות והיה שם מגוון מרשים של סגנונות. יצויין בהקשר זה שהייצוג האירופאי היה מרשים אבל גם הפעם כמו באירועים קודמים, חסרו לי בירות ALE אמריקאיות מעניינות. יש הרבה כאלה שם מעבר לים ואני מקווה שיום אחד הן יעשו עליה.

הבעיה השניה באירוע היתה שהמנות היו של 250 מ"ל, מה שמגביל את יכולת הטעימה ל-3-4 סוגי בירה. באירוע עם כזה מגוון הייתי מעדיף מנות קטנות יותר וטעימה רוחבית יותר. בנוסף המחיר היא יקר - מלבד אותם 50 ש"ח שהשארתי בכניסה, כל כוס של רבע ליטר הוסיפה עוד 15 ש"ח לחשבון. מחיר פאב.

מבחינת בירות ישראליות - היה אפשר לדגום את כל מבשלות הבוטיק המסחריות. אני כמובן התמקדתי בישראליות ושתיתי נגב, מלכה ודנסינג קאמל. יצויין שה-IPA של הגמל שטעמתי כאן היתה אותה IPA נפלאה שאני מכיר מימים ימימה ושכנראה הבירה ששתינו בפורטר אנד סנס לפני כמה שבועות היתה תקלה חד-פעמית חולפת.

אבל כאילו כדי להראות איך אפשר לתקן את כל הנקודות שציינתי, אתמול התקיים במתחם התחנה בתל אביב "שוק הבירה". שוק הבירה הוא פסטיבל בירות בוטיק ישראליות. גם מבשלות ביתיות וגם מבשלות מסחריות הציגו את מרכולתם במתחם והציעו לטעימה עשרות סוגים שונים של בירות מלאכת יד, בירות שיוצרו ישירות מהלב. במהלך החודש מתוכנן "יום שוק" נוסף - ב-18/6.
שוק הבירה הופק בחסות חברת דובק ומותג "נובלס". אירוע בחסות חברת סיגריות העלה כל מיני מחשבות וקולות שקראו להמנע ממנו ואף להחרים אותו. היו שהגדילו לעשות ופנו למבשלות שלא יטלו חלק באירוע. אני לעומת זאת, שמוכר לכל חברי ומכריי (ולא פחות חשוב - אחיי) כסולד קנאי מעישון ומסיגריות לא מצאתי כל פסול בחיבור. כן, לא צריך להתחסד, הרי בזכות היוזמה ובעיקר בזכות החסות של דובק - התאפשר קיומו אירוע שהביא את בירות הבוטיק מהמתחמים לגיקים בלבד והמפגשים הסגורים של שוחרי הבירה השרוטים - אל הרחוב התל אביבי, לאנשים שלא מתכוונים לשלם 50 ש"ח דמי כניסה, לאנשים שמכירים רק גולדסטאר ומכבי, לאנשים שמוכנים ורוצים לטעום בירה במנות קטנות, לקהל חדש.

המקום מקסים בפני עצמו. תחנת הרכבת הישנה שופצה וחודשה והיא הולכת וצוברת תאוצה כפלטפורמה לאירועים שונים - קבועים כמו שוק אורגני שבועי או חד פעמיים כמו הופעות ואירועי בירה. המשך טבעי של שכונת נוה צדק הסמוכה.
רבים מהמבקים הגיעו למקום בכלל כדי לפקוד את המתחם או את השוק האורגני של יום שישי וגילו במקרה את שוק הבירה. זכינו למזוג בירה ללקוחות מזדמנים שחלק ניכר מהם לא ידעו שיש בירה ישראלית אחרת. זכינו לראות התרגשות וחדוות גילוי של עולם חדש. דבר שלא רואים בהרבה הזדמנויות.
ותכל'ס - מה היה שם? שריקת הפתיחה היתה בשעה 12:00 בצהרים. אחנו התייצבנו כבר בשעה 10:00 והתמקמנו. חברת ההפקה דאגה להכל - למתחם הקסום הזה (על מאבטחיו), לפרסום, לדוכנים יפים ומוצלים עם שלטי המבשלות, לקערות להצגת הבקבוקים, לאספקת קרח ככל שנדרש, לכוסות, למכירת הקופונים. אנחנו הבאנו את עצמנו ואת הבירה שלנו.
אני אנסה למנות את מי שלמיטב זכרוני השתתף (מקווה שאני לא מפספס אף אחד) - מבשלת האלה, pista, מוזס, מלכה, אסיף, גולדה, הדובים, אביר האלה, dancing camel, Jem's, Laughing Budha, נגב, ליבירה, sparrow.


כל מבשלה הביאה איתה כמה סוגים של בירה - בחביות ובבקבוקים והבירה כמו גם הקהל, זרמו כמים. אני מעריך (וזה ניחוש בלבד) שחולקו משהו כמו 6,000 טעימות במהלך 5 שעות של פסטיבל.

אנחנו הבאנו 5 בירות - אינדירה, יונק הדבש (שכרגיל היתה הראשונה להתחסל), הדוב השביעי, מכה ראשונה ועוקץ.
בנוסף - הכננו מבעוד מועד שלט קטן עבור חובבי ציון שהציגו "חבר במועדון חובבי ציון". הפעם היו כאלה רק שלושה. בעוד שבועיים מתוכננים להיות ארבעה.
ואז הם התחילו להגיע. בהתחלה מעט ולאט לאט הלך המתחם והתמלא. אוירת קיץ וים וחופש ובירה. אוירה שכנראה רק תל אביב יכולה לספק (עם קצת עזרה של הבירה של כולנו)
היה יפה לראות שהדוכנים של כל המבשלות המו והיו מלאים בשותים שמחים. למעשה היה דוכן אחד שעמד פחות או יותר מיותם - הדוכן של סמואל אדמס. וזאת למרות הדיילות החינניות שהיו ללא ספק יותר חינניות מאינו הגיקים של הבירה.
אני מניח שזה לא בגלל שהבירה של שמואל אדם פחות טובה (אני מכיר ומוקיר את המותג והמבשלה), אלא פשוט כי אנשים רצו לטעום יצירה ישראלית.

כדי להוריד את הלחץ מביתן מכירת הקופונים וגם כדי לתרום לאוירה, הסתובבו בקהל "קונדוקטורים" שמכרו את הכרטיסיות. רעיון וביצוע יפה. מי שרצה לרכוש כרטיסיה תמיד מצא בסביבתו הקרובה אחד כזה.
בסביבות 15:00 התחילה ההופעה של חמי רודנר וירמי קפלן. אחלה הופעה, בווליום הנכון שאיפשר להנות מההופעה ולהמשיך לדבר ולשתות. היו שישבו סביב שולחנו קק"ל, אחרים התמקמו על הרצפה מול הבמה והרבה מאוד - נהנו מהמופע בעמידה עם כוס בירה ביד.
לצערי הרב בשעה 16:00 נשארנו בלי סחורה. למעשה כל המבשלות - קטנות כגדולות הופתעו מהיקף הקהל ומכמות הבירה שנמזגה. במסגרת המגבלות ננסה להתארגן טוב יותר בפעם הבאה. בפעם הבאה אני גם מבטיח ללבוש קצת יותר את כובע הבלוגר ולעבור ולטעום את כלל הבירות במתחם. הפעם החלק הזה קצת התפספס לי.
אז שוב - תודה לכול המבקרים ותודה גדולה לדובק שאיפשרו את האירוע הנפלא הזה. בלי לדעת אם ומה דובק הרוויחה מזה, אנחנו - יוצרי בירה ושותי בירה הרווחנו המון.

להתראות בשוק הבירה הבא ב-18/6. שעה 12:00 וצפונה.

12 תגובות:

יואב אמר/ה...

בפעם הבאה אני בא כטועם לשם שינוי... :)

רותם אמר/ה...

בפעם הבאה אתה מקבל חולצה של 'הדובים' ובא לעבוד. לשם שינוי... :)

Unknown אמר/ה...

בתור אחד שבא בתור צופה היה מאורגן למופת! כן ירבו!

ריפטין אמר/ה...

רותם,
אם אני בא עם חולצה של הדובים ומעשן כל היום נובלס אז יש מצב שיתנו לי כמה קופונים חינם?

רותם אמר/ה...

ריפטין,
קופון ראשון - עלי.
חולצה של הדובים - עוד שתי טעימות.
נובלס בפה (אתה יכול לשנורר ממני) - 4 טעימות על חשבון הבית.
דיל?

יואב אמר/ה...

רותם...אם אתה משלם בקופונים, יש על מה לדבר :)

נועם אמר/ה...

יואב
מה איתי ועם שחר?
אתה מוזמן לתת יד גם בדוכן של מבשלת שיבולת ושל מבשלת בנימינה.
להתראות ב18 לחודש.

יואב אמר/ה...

נועם,
אני מוכן לעשות סבב סיוע, לאור מה שהלך ביום שישי אתה תצטרך הרבה באירוע הבא :)

ריפטין אמר/ה...

נועם,
מהדובים מציעים לי כבר 4 קופונים.
כמה אתה מוכן לשלם?
הכל עניין של מחיר.
(אני מזכיר לך שאני מאוד יפה ושהופעתי לפחות 10 שניות רצוף בטלויזיה כך שאני גם מאוד מפורסם).

נעה אמר/ה...

הי דובים !

הינו בשישי
שתינו
צילמנו
ואף העלנו

סרטון מתוק עם טעם של עוד...

באתר המתכונים החדש שנמצא פה:
www.cookeat.co.il

רותם אמר/ה...

שלום נועה,
נכנסתי (ולא בפעם הראשונה) לאתר היפהפה שלכם.
הכל שם נקי, מבהיק ומעוצב לעילא.
חבל רק שאת הסרטון המדובר לא מצאתי,
דבר שגרם לי לחשוד, שמא מדובר בדרך מיוחדת לקידום האתר. האם?

אורן אבראשי אמר/ה...

אכן אירוע מוצלח שהיכה את כל הציפיות. הייתי, נהנתי, ואחזור גם ב-18.