יום שבת, 8 במאי 2010

Brew Party - סיכום

היום שאחרי. אפשר סוף סוף להגיד שה-Brew Party הראשון של חובבי ציון כבר מאחורינו. ההתרגשות לקראת האירוע והפרפרים בבטן התחלפו בתחושת סיפוק גדולה. אני מרגיש שאתמול היתה אבן דרך חשובה ואם להתרשם מהתחושות ומהתגובות - היה כמה טוב שרק אפשר היה לצפות. ויותר. האירוע מבחינתי לא נגמר אתמול, הוא הסתיים ממש עכשיו. מסתבר שלא פשוט לכתוב פוסט שיקיף הכל וישקף את האוירה, במיוחד לאור העובדה שהייתי בסוג כזה או אחר של שכרות במשך האירוע כולו. גם מההתרגשות וגם מהאלכוהול (איכשהו כל פעם הופיעה לי ביד כוס עם בירה. לא יודע איך, נשבע). אז תתכוננו לפוסט ארוך במיוחד!

אם עוד תכננתי ביום חמישי להספיק לקפוץ למעברות, הבנתי בשלב זה או אחר של היום שעם כל האירגונים שיש להשלים - אין מצב. חבל. למעשה רק בסביבות 11 בלילה התפנתי לחשוב על מה אני הולך לבשל ב-Brew Party. החלטתי לצאת ממשהו בסגנון American Brown ולהמשיך משם לפי מה שיש בבית, בלי להצמד לסגנון.
בשעה 7:30 בבוקר התייצבנו באתר והתחלנו לארגן הכל. להרים רשת צל, לתלות את הבאנר, לפרוס שולחנות וכסאות, לחבר צנרת מים, להביא קרח, להכין חשמל, להוציא משחקים לילדים - שהכל יהיה מוכן.
ריפטין נרתם והגיע מוקדם לעזור בהקמה. צ'יפרנו אותו והכנו לו כרטיס ביקור שהולם את המינוי האחרון שלו במסגרת המועדון:
וככה הוא נראה כשקיבל את השי:
בסביבות רבע לתשע התחילו להגיע כולם. כמובן שפה ושם היו כאלה ששכחו דבר או שניים. אני למשל שכחתי "רק" כשות, חוצמזה - זכרתי הכל. כשהתגלתה השכחה הרמתי מהר טלפון לדרור (Sparrow) שעוד היה בהתארגנויות אחרונות בנחלים ולשחר שגר ממש קרוב ועוד היה בפיזור ילדים לפני יציאה. כל אחד מהם הביא מלאי שביחד איפשר לי להשלים את הבישול (עם שינויים מינוריים מהמתכון המקורי).
פורסים את הציוד
נפגשים, אומרים שלום לחברים ישנים ולחברים חדשים ומתחילים עם קפה של הבוקר. שהרי Brew Party צריכה להתחיל עם Turkish Brewing:
את הבקבוקים שהבאנו לשתות זרקנו לתוך מיכל מלא קרח. שעת פתיחת הבקבוק הראשון שגם אחרי הנחה נקבעה על 11:00 הוקדמה בלחץ הקהל ל-10:30.
מלבד המבשלים ביקרו אותנו לא מעט חברים - שחלקם מבשלים בעצמם וחלקם רק מתעניינים. היתה אוירת פסטיבל של ממש והרבה בירה זרמה שם. בירה משובחת. גם חובבי ציון שלא באו לבשל הביאו בירה והיו חלק מהאירוע. זאת היתה הזדמנות טובה לקבל פידבקים, הערות ותיקונים לבירות - תנאי חשוב בשיפור המתמיד שלנו.

ככה זה נראה מקרוב...
וככה זה נראה מרחוק...כדי לרפד את הקיבה היו לנו שני ברביקיו - אחד כשר ואחד טעים.
ואם כל זה לא מספיק - היו לנו גם אנשי תקשורת מכובדים שסיקרו את האירוע מכל זוית ופינה (נקווה שמתישהו נוציא מזה איזה סרטון או קליפ מפואר)

אבל העיקר היה בישול הבירה, אז נתחיל מרועי ונלך נגד כיוון השעון:

רועי הביא את המכונה המופלאה שבנה, הפועלת בעקרון דומה ל-Speidels Braumeister. מיכל פנימי ובו הלתת ממוקם בתוך מיכל הבישול בשלב המאש. התירוש מוזרם דרך הגרעינים באמצעות משאבה, והטמפרטורה נשמרת באמצעות טרמומטר שמודד את התירוש העובר במשאבה.
לאחר סיום המאש הכלי הפנימי נשלף ויוצא וממשיכים לבישול באותו מיכל. Brew in one Vessel.
הבא בתור הוא צוות שיבולת. "צוות" מכיוון שאל נועם הצטרפו היום עודד וערן. המערכת של נועם עובדת בשיטת BIAB האוסטרלית ומבוססת סיר אמייל משופץ משוק הפישפשים ששימש בימים אחרים להרתחת כביסה. אני מניח שהכובסת שהשתמשה בו אז לא חלמה שיום אחד יכינו בו בירה. בשלב המאש, הסיר נעטף בחומר מבודד למניעת איבוד חום.
אחרי שהכל בפנים, מעורבב ובטמפרטורה המתאימה, המאש הולך לישון. כדי לא לאבד חום במהלך התנומה - הוא מכוסה בשק שינה (כמובן).
כדי ללכת עם האוסטרלים עד הסוף, מסיימים את הבישול ב-No Chill. הבירה לא מקוררת, אלא מוכנסת לג'ריקן, נאטמת ומתקררת לאיטה במהלך סוף השבוע. עם צאת השבת נועם יאחד אותה עם השמרים.
הבא בתור הוא ריפטין ממבשלת Riftin's. ריפטין הביא מערכת מבוססת מיחם אדיר מימדים
המיחם משמש בשלב המאש בתור Hot Liqueur Tun ובהמשך הבישול של הבירה כולו מתבצע בתוך המיחם. בתמונה הבאה ריפטין מציג את חומר חיטוי התינוקות של עודד
המחשב של ריפטין (שהיה לו תפקיד חשוב בבישול שלי - פרטים בהמשך) מפואר בסטיקר של AHA - איגוד מבשלי הבירה הביתי בארה"ב, עם הסלוגן המפורסם Relax, Don't Worry, Have a Hombrew.
ליד ריפטין התמקמה לה מבשלת הדובים. האמת - קצת קשה לבשל בירה תוך כדי כל האירוע הזה וחששתי שמא לא נצליח להשלים את הבישול בכלל. את האש הנענו ביותר משעה איחור והיה צריך לשמור על ריכוז מידי פעם עם כל הארגון והמבקרים אבל בסה"כ הלך בסדר. אפילו שמרנו על לוחות זמנים ממש לפי המתכון.
חשבתי שזו הזדמנות טובה להשתמש במיטב המוחות בתחום ולעשות דברים שטרם התנסתי בהם. החלטתי שאני רוצה לעשות Stepping Mash 40-60-70. ריפטין ושחר נרתמו, ריפטין שלף את הלפטופ ויחד הם עשו עבורי את החישובים. הבסיס היה grain bill של 7.7 ק"ג. בהתאם למטרה הרצויה, יצא שאני הולך לעשות 11 דקות ב-40 מעלות עם 9 ליטר מים, אח"כ 45 דקות ב-60 מעלות עם 4 ליטר נוספים ולסיום - 15 דקות ב-70 מעלות (עם 8 ליטר נוספים). לסיום 13 ליטר sparge.
אורי הוא חבר שאמנם לא מבשל בירה בעצמו, אבל התחביב שלו לא פחות מגניב - הוא מכין שוקולד - שוקולטייר. הוא בא לבקר באירוע והביא איתו שני סוגי שוקלדים שהכין ומתאימים בהחלט. שוקולד אחד עם קרם "יונק הדבש" (הבלגית הכהה שלנו) והשני שוקולד עם קרם כשות. יאמממממי!
קירור הבירה בוצע באמצעות מחליף חום זרימה נגדית (זוכרים?). תמיד מגניב לראות איך נכנס מצד אחד תירוש רותח ותוך כמה שניות ואחרי 8 מטר צינור הוא יוצר ב-25 מעלות.
אחרי הדובים היתה עמדתה של מבשלת בנימינה. שחר מבשל AG. המאש שלו בציידנית מסורתית והבישול בסיר אלומיניום רחב, מה שמאפשר לו בישול על הכירה בבית - הסיר כל כך רחב שהוא פשוט מנצל כמה להבות של הכירה. הנה המאש:
והנה הבישול:
שחר כאמור גם הביא כמות מסחרית של כשות (פרחים) וכיבד את החברים. תראו איזה תמונה יפה של הקריסטל הופ. כמעט אפשר להריח את הריח, נכון?
לצידו של שחר היתה העמדה של מרטין ממבשלת CHAMY. מרטין חבר חדש יחסית בחובבי ציון, מבשל בישול בנפח חלקי על כירה קטנה ומשלים עם מים שגם מביאים אותו לנפח המלא ועל הדרך - מקררים לו את התירוש. הנה ההוכחה שלא צריך מפלצות גדולות כדי להתחיל לבשל בירה.
הבא בתור מבשלת פיסטה. יואב מבשל AG. את המאש הוא עושה בציידנית אחת ואת הבישול עצמו הוא עושה בשני סירים קטנים שמשלימים יחד בישול שלם של 20 ליטר. הטכניקה הזאת מאפשרת לו לבשל על הכירה הביתית במטבח ולנצל שתי להבות במקביל.
אבנר ממבשלת קראוון ניצל את הכירה של פיסטה ובישל עם רכז וגרעינים. כשמבשלי ה-AG בקושי סיימו את המאש, אבנר כבר היה עם מיכל תסיסה מלא תירוש ואולי עם איזה בועה או שתיים בנשם.
הבאים בתור היו תומר, ירון ודרור ממבשלת Sparrow. הצוות המשומן הזה הרים מערכת מרשימה ומסביבה גזיבו מפואר. מיכל הבישול של Sparrow הוא keg שהוסב לסיר בישול יפהפה המאפשר בישולים של 30 ליטר או יותר.
הקירור מבוצע באמצעות סליל טבול ובתור מיכל תסיסה נעשה שימוש בחבית פחמס כחולה.
והנה הדרור בכבודו ובעצמו. בפרופיל.
אחרי Sparrow היה לנו את עמנואל ממבשלת EZ Beer.
אין מה להגיד - לעמנואל יש ידיים טובות. צלעות הניקוז של המאש שלו עשויות צינורות נחושת מחורצים שמאפשרים ניקוז אחיד ושווה ולכן מיצוי טוב של הסוכרים ומניעת "תקיעה" של המאש.
את הצינון של הבירה עמנואל עושה באמצעות מחליף חום זרימה נגדית שבנוי מצינור נחושת בתוך צינור נחושת. אחרי שראיתי את היצירה מקרוב אני לא יכול שלא להתרשם מהדיוק ומאיכות העבודה.
אחרון חביב - אוריאל והצוות שלו ממבשלת KaBeer. אחרי כמה תקלות של התחלה עם אספקת הגז, הבישול עלה על המסלול. הבישול היה בישול AG מסורתי ולגבי הקירור - כתוצאה מאילוצי השעה (השבת בפתח וצריך להספיק להגיע הביתה לקבלה) נבחרה גם כאן שיטת ה-No Chill האוסטרלי.
זהו - זה היה היום שהיה. אי אפשר לסיים בלי תמונה קבוצתית, נכון?
ומתי הפעם הבאה אתם שואלים? אז אתם כבר יכולים לרשום גם לשנה הקרובה וגם לאלה שיבואו אחריה - בכל שנה, ביום שישי הראשון של חודש מאי (במקביל לאירוע ה-Big Brew של AHA המתקיים ביום שבת הראשון של חודש מאי). אפשר להתחיל להתכונן.

15 תגובות:

Unknown אמר/ה...

בע"ה שנה הבאה אני אתכם!

Unknown אמר/ה...

את מה שהיה להגיד אמרתי בפורום - ובכל זאת אני חייב להגיב גם כאן. היה אירוע מרשים ומרגש. בהחלט "עליית מדרגה" בתחום הבירה בארץ. מי שלא היה הפסיד ומי שהיה עוד יזכה לספר לנכדיו ולניניו על מסיבת בישול הבירה הראשונה בציון.

שחר קליין אמר/ה...

זה לא בסדר שאיאן לא הגיע

אורן אבראשי אמר/ה...

אכן זה היה אירוע מכונן בתולדות בישות הבירה הביתית בארץ, ואחד מאירועי הבירה המוצלחים ביותר שחויתי לאחרונה. בעיקר בשל המחתרתיות החלוצית שבו.
תודה על ההזמנה. אשמח להגיע גם למפגשים עתידיים.
בכל מקרה נדרש מפגש עוד חודשיים שלושה לטעימת התוצרת של יום זה.

נועם אמר/ה...

ותודה לאורן על הבירות של מבשלת בוסטון - Boston Beer Company !
הBlack Lager היתה לי טעימה מאד מאד.

limor292 אמר/ה...

מעולה ששנה הבאה זה לא נופל שוב על סולם יעקב! תתחילו לפרוש לנו את השטיח האדום...

Unknown אמר/ה...

צריך לתאם עם שחר שלא יפול על פסטיבל מעברות

Dagan אמר/ה...

אבי - נתנו התראה של שנה מראש. אפשר לבקש יותר מזה?

שחר קליין אמר/ה...

זה בעצם התראה של שנים מראש....

עוד 20 שנה ביום שישי הראשון של מאי
רק אז - אלבש את החולצה שקיבלתי ביום שישי.

אדי אמר/ה...

דגן, האח והדובים בכלל וכל אלה שעל הארגון, וכל המשתתפים ש"רק" בישלו, זה היה - זו קלישאה אבל אין מלה אחרת - גדול !. פתיחה נהדרת למסורת שאני מקווה שתימשך - פסטיבל מבשלים בלבד (בירות מסחריות נשאיר לפסטיבלים אחרים שגם אותם אני אוהב מאד). אני הייתי הפעם רק קיבצר אבל למדתי והחכמתי ונהניתי הנאה מרובה מהחברותה.

Unknown אמר/ה...

אנשים! אחלה אירוע. אמנם הגעתי רק לסבב קצר, להגיד שלום ולהכיר פרצופים, אבל יצאתי מבושם מבירה (גם אני איכשהו נשארתי כל פעם עם כוס בירה ביד...) אבל עם המון תובנות וציפייה למפגש הטעימות.
שנה הבאה, אולי לא אגיע לבשל, אבל בטוח אביא מהתוצרת ה"קנגלית" שלי.

רות פרץ אמר/ה...

היה כייף לפגוש את כל המבשלים, ולטעום כמה בירות מעניינות.
מקווה שלארוע (דגן שלח לי פרטים כדי שאפרסם אצלי באתר) אוכל להגיע ללא האשה והילד ואז תהיה אפשרות לעשות צילומים מענינים יותר.

כל הכבוד על היוזמה והביצוע.
רותם

ערן אמר/ה...

גם לי היה כיף ומאוד לימודי, בשני הכובעים שלי כמבשל וכצלם. שמחתי להכיר חברים חדשים ולהפגש עם וותיקים, יופי שיש מי שדואג שסצינת הבירה תמשיך ללבלב. כל הכבוד לדובים. ועם האחרים בוודאי אפגש ביום א' בלונג שוט

riftin אמר/ה...

לא רק שהבלוג הזה לא מתעדכן כבר הרבה זמן, אלה שיש לי הרגשה שהכתבה הבאה תהיה על יין ושטויות של צרפתים.

Dagan אמר/ה...

ריפטין יקירי - ראשית - אני מתנצל על הזנחת הציבור. ובעניין הפוסט הבא, אתה כמעט צודק. יהיו בו יין, יהיו בו צרפתים אבל אני מבטיח שיהיה בו לא מעט בירה. מילה שלי.

מאחר ואני לרגע קרוב יחסית לציביליזציה ויש אינטרנט זמין, אני יכול לספר שאני מבלה נהדר ומקפיד להחזיק רמה נאותה של אלכוהול בדם בכל רגע נתון. מיותר לציין שבתנאים הקשים האלה אני צריך לנהוג סירה באורך 13 מטר, עם 4 חדרי שינה, מטבח מפואר, סלון מהודר ומרפסת שמש עם 4 כיווני אויר.