יום שלישי, 6 בנובמבר 2012

בירה לחולי צליאק ובעלי רגישות לגלוטן

במסגרת כל הפעילויות הרבות והמגוונות שאני מוצא את עצמי מעורב בהן (ושקשורות כולן באופן מפתיע לבירה) נתקלתי הרבה פעמים במכרים, חברים, קרובי משפחה וסתם אנשים שאני לא מכיר - שהקשו ושאלו אותי מתי כבר תהיה בארץ בירה בלי גלוטן. אבל לא כזאת מיובאת, לא כזאת עם טעם זר ומוזר. בירה ציונית אמיתית, טעימה ואיכותית - אבל פשוט בלי גלוטן.

לפני שנה בערך יצרתי קשר עם יצרן לתת אירופאי גדול וניסיתי להבין איך משיגים סוגי לתת שונים שמאפשרים יצור של בירה ללא גלוטן. בסופו של פינג-פונג מיילים לא קצר, הרמתי ידיים. גם לא פשוט למצוא וגם לא פשוט ליבא (בכמויות הרלוונטיות לארצנו הקטנטונת) חומרי גלם מתאימים. בצער רב, הנושא פחות או יותר נזנח ונשכח.

עד שלפני כמה חודשים קיבלתי שיחת טלפון מבראין מידן - מבשל ביתי שגר בגליל ומבשל בירה ללא דגנים וללא גלוטן. הוא רצה לבדוק אפשרות לייצר את הבירה שלו - שבשלב הזה יוצרה בכמויות קטנות לצריכה שלו ושל המעגל הקרוב אליו, בהיקפים יותר גדולים ולהציע אותה לקהל הרחב. מיותר להגיד שכגודל ההתלהבות שלי מהרעיון, כך היה גודלם של חששותי מהיכולת שלי לקחת חלק בפרוייקט הזה (ומרמת התוצר המתקבל).
אבל אחרי פגישות, שיחות טלפון, קבלת בירות שבראין בישל בבית לטעימה (והתלהבות מהתוצאה!!), קריאת מאמרים ובדיקות "נקיון" המערכת שלי מגלוטן - הגענו שנינו למסקנה שהמשימה ברת ביצוע. עם כל צעד שעשינו קדימה רמת ההתרגשות וההתלהבות (של שנינו) הלכה ועלתה.

המרכיב העיקרי בבירה הוא לתת כוסמת שבראין מלתית בעצמו ואליו מצטרפים גם לתת קינואה (אף הוא בהלתתה עצמית) וסוכרים נוספים. הצורך לבצע את תהליך ההלתתה לבד נולד מהמחסור בלתתים נטולי גלוטן בארץ (לפחות בשלב זה) והוא אתגר בפני עצמו שבראין ודנה עומדים בו בגבורה.

ואז, סוף סוף זה קרה. ביום שלישי - 16/10/2012, בושלה הבירה המסחרית הראשונה בישראל שמתאימה לחולי צליאק. בראין ודנה התייצבו על הבוקר עם שקים של לתת כוסמת וקינואה והתחלנו בעבודה.
העבודה עם הכוסמת שונה מאוד מהעבודה עם לתת שעורה רגיל. הגרעינים קטנים מאוד והם מתנהגים שונה ממה שאני רגיל. היו חששות בנוגע לאמצעי הסינון שלי במאש אבל בסופו של דבר הכל עבר יפה.
עם הכשות לפחות לא היה צורך להתחכם והיא טובה לחולי צליאק ולאנשים "רגילים" באותה מידה.
למחרת בבוקר בירת הכוסמת של מידן כבר תססה במרץ...
נראה שלא נוכל לציין על הבירה שהיא חפה מכל גלוטן אבל לאחר בדיקה ואימות אנחנו בהחלט יכולים להגיד שאין בבירת הכוסמת של מידן דגנים בכלל ושיש בה פחות מ-10 ppm (חלקים למליון) גלוטן!!

ביום ראשון 4/11/2012 עברנו עוד אבן דרך והבירה נארזה לאחר כבוד בבקבוקים. עוד בדיקה אחרונה לרמת הגלוטן ועוד אישור שאנחנו במסלול הנכון. עוד טיפה סבלנות והבקבוקים האלה נוחתים על המדפים.
כל החוויה הקשורה לבירה של בראין ודנה היתה מרגשת מאוד. מהפגישות הראשונות, דרך העבודה על המתכון שלו ועד השיא של בישול הבירה. בלי טיפת ציניות - הרגשנו כולנו שאנחנו עושים משהו שיש בו שליחות, משהו שהוא הרבה מעבר למסחרי ושהכסף כאן הוא ממש לא המטרה. רק לראות את הברק בעיניים של בראין ודנה כשהם רואים את הבירה הולכת ומתהווה. איזה תענוג.

אתם שואלים איך יצא? תשפטו בעצמכם! את הבירה יהיה אפשר למצוא כבר בעוד שבוע בביר מרקט שבשוק יפו בנמל ואני מניח שבקרוב גם בחנויות נוספות ברחבי הארץ. אבל הכי טוב - כנסו לאתר וצרו קשר ישירות עם בראין שישמח לעזור לכם לשים יד על בקבוק (או ארגז) של בירה מידן.
אבל לא סיימנו. ממש לא. אני מניח שהבישול הזה הוא התחלה של משהו גדול בהרבה ואני רוצה לקוות שבעוד זמן לא רב גם אנשים הרגישים לגלוטן יוכלו למצוא מגוון בירות ישראליות טובות שיוכלו ללוות איתם את האוכל או לשתות עם חברים בפאב. זה חזון שהולך והופך למציאות ואני מאושר שבראין ודנה איפשרו לי להיות חלק ממנו.

** תודה לדנה על התיעוד והתמונות!!

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

רעיון מעולה בירה מכוסמת. באמת פתרון טוב למי שלא אוכל חיטה. בכלל כוסמת במתכונים זה תמיד משדרג.

אנונימי אמר/ה...

הי, המקדמת אתרים של וואלה הגיעה גם אליכם, ריספקט!